Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 41161
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 2022 - 18:24 |

اخراج ۲۰۰ هم وطن از کشور تاجیکستان

اخراج ۲۰۰ هم وطن از کشور تاجیکستان

رسانه آمریکایی «یورآسیا نت» به نقل از منابع خود گزارش می‌دهد که تاجیکستان طی سه هفته گذشته نزدیک به ۲۰۰ پناهجوی افغان را اخراج کرده است.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، بر اساس گزارش این رسانه، شماری از خانواده‌های افغان نیز به دلیل ترس از اخراج اجباری، به سفارت افغانستان در تاجیکستان پناه برده‌اند.

به نوشته این رسانه، سفارت افغانستان در تاجیکستان اعلام کرده است که ۱۰ هزار مهاجر افغان در این کشور حضور دارند که تاکنون ۴ هزار نفر از آنها به کانادا سفر کرده و سرنوشت مابقی این افراد مشخص نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق مهاجران به پناهجویان افغانستان اعلام کردند که خانه های خود را ترک نکرده و تنها برای کارهای ضروری در خیابان ها تردد کنند.

از طرف دیگر رادیو تاجیکستان نیز به نقل از یک مهاجر هم وطن گزارش داده است که در هنگام بررسی اسناد توسط نظامیان تاجیک بازداشت شده و بدون برگزاری هیچ دادگاهی به افغانستان اخراج شده است.

از طرف دیگر دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بیانیه ای نسبت به موارد بازداشت و اخراج پناهجویان افغان از تاجیکستان به طور جدی ابراز نگرانی کرد و خواست به این اقدامات پایان داده شود.

در این بیانیه آمده است: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هشدار می دهد که بازگرداندن اجباری افرادی که از آزار و اذیت فرار می کنند به کشورشان بر خلاف میلشان غیرقانونی است و جان آنها را به خطر می‌اندازد.

بنابر این بیانیه، چند روز قبل ۵ شهروند افغانستان از جمله یک خانواده ۳ کودک و مادرشان، علیرغم تلاش‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای جلوگیری از اخراج آنها، از طریق پاسگاه مرزی «پنج پایان» در جنوب تاجیکستان به افغانستان بازگردانده شدند.

«الیزابت تان» مدیر بخش حفاظت بین المللی کمیساریای عالی پنهادندگان سازمان ملل گفت: تاجیکستان باید بازداشت و اخراج پناهجویان را متوقف کند – اقداماتی که به صورت آشکار جان مردم را به خطر می اندازد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خاطرنشان کرده که از سال ۲۰۲۱ تاکنون موارد متعددی از بازداشت پناهندگان، بازگرداندن آنها و محرومیت ورود به افراد نیازمند به حمایت بین المللی را ثبت کرده است.

تاکنون مقامات تاجیکستان به این بیانیه کمیاسارهای عالی پناهندگان ملل متحد هیچ واکنشی نکرده اند.

بسیاری از پناهجویان افغان تاجیکستان را یک کشور ترانزیتی می دانند و سعی می کنند از اینجا به کانادا یا کشورهای اروپایی سفر کنند.

بنابر گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک سال گذشته حدود ۴ هزار پناهجوی افغان از تاجیکستان به کشورهای ثالث منتقل شده اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.