Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 41329
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 25 سپتامبر 2022 - 12:40 |

افغانستان از فهرست متحدان بیرون از ناتوی امریکا حذف شد

افغانستان از فهرست متحدان بیرون از ناتوی امریکا حذف شد

امریکا، نام افغانستان را از فهرست متحدان راهبردی ایالات متحده امریکا بیرون از ناتو، بیرون کرده‌است.

کاخ سفید در خبرنامه‌یی گفته است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا با اختیاراتی که قانون اساسی امریکا به او داده‌است، نام افغانستان را از این فهرست دور ساخته است.

این عنوان در سال ۱۳۹۱ هجری خورشیدی در ریاست جمهوری بارک اوباما برای افغانستان داده شده بود.

جو بایدن در این باره گفته است: «با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی ایالات متحده امریکا به عنوان رییس جمهور به من داده است، به موقعیت افغانستان به عنوان متحد بزرگ امریکا خارج از ناتو پایان می‌دهم.»

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «وقتی که امریکا متحد افغانستان بود در بخش نظامی مصارف زیاد می‌کرد و اردوی‌ افغانستان را تقویت کرد اما حالا که این قرارداد لغو شده، امریکا کمک نظامی به افغانستان نمی‌کند.»

همزمان با این، کشورهای غربی در یک نشست مشترک خواهان پیکار با هراس‌افگنی، راه‌اندازی گفتگوهای میان افغانان ‌بر بنیاد قانون اساسی در افغانستان و مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر از سوی امارت اسلامی استند.

وزارت خارجه امریکا در خبرنامه‌یی گفته است که نمایند‌گان کشورهای اشتراک کننده در این نشست از حضور گروه‌های هراس‌‍‌افگن در افغانستان، نقض حقوق بشر، نقض حق کار بانوان، محرومیت دختران از آموزش و محدودیت بر رسانه‌ها و آزادی بیان نگرانی کرده‌اند.

در خبرنامه آمده است: «پایداری صلح و ثبات در افغانستان وابسته به گفت‌وگوهای ملی معتبر و فراگیر است که منجر به نظم قانون اساسی با یک نظام سیاسی می‌شود. خطر درگیری مسلحانه بی اینکه یک دولت نماینده گسترده و پاسخگو از طریق یک روند معتبر انتخاب شود، احتمالاً به گونه قابل توجهی افزایش می‌یابد.»

ولی فروزان، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «ایجاد حکومت فراگیر مبارزه با هراس‌افگنی و رعایت حقوق بشر از خواست‌های جهان و مردم افغانستان از طالبان است اگر طالبان آنرا عملی نسازند مطمینا ذکه ضرر می کنند.

پیش از این بارها امارت اسلامی گفته است که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و ایجاد حکومت فراگیر موضوع داخلی و مربوط به افغان‌ها است.

عنوان متحدان بزرگ غیرناتوی امریکا به کشورهایی داده می‌شود که دارای روابط استراتژیک کاری با ایالات متحده اند؛ اما عضو ناتو نیستند. امریکا اکنون ۱۸ متحد بزرگ غیرعضو ناتو دارد که پاکستان، مصر، اسرائیل، اردن، کویت، مراکش و قطر می‌باشند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.