Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 41197
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 10 سپتامبر 2022 - 19:50 |

بازسازی اقتصادی افغانستان از موضوعات کلیدی نشست شانگهای

بازسازی اقتصادی افغانستان از موضوعات کلیدی نشست شانگهای

بازسازی اقتصادی افغانستان یکی از موضوعات کلیدی نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند خواهد بود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، شهرت قابل‌ اُف یک مقام ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت، بازسازی اقتصادی افغانستان یکی از موضوعات محوری نشست سمرقند سازمان همکاری شانگهای خواهد بود، پس از خروج کامل ناگهانی نیروهای خارجی از افغانستان نقش و اهمیت سازمان همکاری شانگهای در تثبیت اوضاع در این کشور به طور قابل ملاحظه یی افزایش یافت.

وی اظهار اشت، در این ارتباط، ابتکار شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان مبنی بر برگزاری منظم نشست ها در سطح بالا در قالب سازمان همکاری شانگهای و افغانستان با مشارکت کشورهای ناظر سازمان یعنی آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، کامبوج، نیپال، مصر، قطر و عربستان سعودی و همچنین سازمان های بین المللی از اهمیت ویژه یی برخوردار است.

قابل‌ اف گفت، نشست بین المللی با موضوع افغانستان، امنیت و توسعه اقتصادی که در ماه جولای سال ۲۰۲۲ میلادی با حضور هیئت های بیش از بیست کشور خارجی و ساختارهای بین المللی در شهر تاشکند برگزار شد، کارآیی این قالب را اثبات می‌ کند.

قابل ‌اف خاطرنشان کرد، این نشست شفافیت سیاست خارجی ازبکستان و اهمیت حل و فصل مسئله بازسازی به هم پیوستگی تاریخی مناطق آسیای مرکزی و جنوبی را نشان داد.

یکی از پروژه های بزرگ، یعنی ساخت خط ریلی مزارشریف کابل -پیشاور با دسترسی به بندر گوادر پاکستان برای بازسازی اقتصاد افغانستان، توسعه تجارت بین کشورهای غرب و شرق و تغییر چشم انداز ژئوپلیتیکی منطقه کمک می‌ کند. این ایده توسط رئیس جمهور ازبکستان مطرح شد.

این مقام ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی عنوان کرد، نشست تاشکند کارایی خود را ثابت کرده و می تواند در آینده نیز یک قالب برای مذاکرات و بررسی مسایل افغانستان مانند بازسازی اجتماعی و اقتصادی، اجرای طرح های زیربنایی و فرهنگی باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.