Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 41267
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر, سرمقاله تاریخ انتشار : 17 سپتامبر 2022 - 17:41 |

دارایی ارزی افغانستان حق مردم؛ مردم درباره آن تصمیم گیری کنند

دارایی ارزی افغانستان حق مردم؛ مردم درباره آن تصمیم گیری کنند

انتقال بخشی از دارایی های منجمد شده افغانستان به یک بانک سویسی قابل توجیه نیست، این دارایی ها باید به مردم افغانستان تعلق گیرد و این مردم ما اند که در باره آن تصمیم میگیرند.

دولت امریکا تصمیم گرفته است که سه اعشاریه پنج میلیارد دالربخشی از ذخایر ارزی افغانستان را که در بانک های آنکشور منجمد شده است به یک بانک سویسی انتقال دهد.

وزارت خزانه ‌داری آمریکا به روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام داشت «یک نهاد نظارتی جدید، ۳٫۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را برای احیای و باثبات سازی اقتصاد ویران افغانستان، به بانکی درسویس انتقال می‌دهد، این پول که در اختیار مقام‌های حکومتی سویس و متخصص اقتصادی افغانستان قرار خواهد گرفت»

به تعقیب آن وزارت خارجه سویس اعلام داشت که از بخشی از این پول برای پرداخت وام های افغانستان برای نهاد بزرگ بین المللی که افغانستان عضویت آن را دارد و همچنان برای واردات برق استفاده خواهد شد.

این اقدام امریکا واکنش های را در داخل و بیرون از افغانستان در پی داشت بخصوص این که پول های منجمد شده پشتوانه ارزی افغانستان است و باید تنها برای اعتبار دهی به بانک مرکزی افغانستان مورد استفاده گیرد .

وزارت خارجه امارت اسلامی این اقدام وزارت حزانه داری امریکا را غیر قابل توجیه دانسته است و نسبت به پیامد های زشت این عمل هشدار داده است.

باید گفت که ذخایر ارزی یک کشور پول مصرفی نیست بل پشتوانه برای بانک مرکزی و ممدی برای حفظ نظام بانکی کشور ها بکار میرود.

ذخایر ارزی افغانستان هم باید با چوکات بندی که برای آن وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد، اگر این پول در بخش های دیگر سرمایه گذاری شود نتیجه آن گرسنگی دایمی و فقر در افغانستان خواهد بود این پول باید برای پشتیبانی از نقدینگی و کاهش بحران پولی در افغانستان استفاده شود و اعتباری برای سرمایه گذاری های کلان در افغانستان باشد.

اگر امریکا واقعا در پی کاهش مشکلات اقتصادی در افغانستان است، تحریم ها علیه این کشور را بر دارد و دارایی های منجمد شده این کشور را آزاد کند. واقعیت این است که امریکا با رفتار عجولانه در برابر مردم افغانستان و انفاذ تحریم و منجمد کردن دارایی های این کشور، مسئول وضعیت رقتباری است که امروز مردم افغانستان آن را با گوشت و پوست شان لمس میکنند، عملکرد غیر عادلانه امریکا در برابر مردم افغانستان در کنار آن که فقر و بحران پولی را در کشور سبب شد باعث انتقاد های زیادی به آدرس امریکا نیز گردید.

امریکا در تلاش است برای حل مشکلات و بحران که خود در افغانستان خلق کرده است راه چاره پیدا کند مگر راه های که این کشور مد نظر میگیرد نه تنها مشکلی را حل کرده نمی تواند بل بر پیچیدگی اوضاع میآفزاید٬ مشکل در این است که یا اداره بایدن منطق تصمیم گیری را از یاد برده است و یا این که آگاهانه در پی خلق مشکلات جدید اند.

سپردن پول ها افغانستان که بخشی ار دارایی ملی این کشور اند به یک بانک خارجی و مصرف آن دور از نظارت نهاد های افغانی، ظلم دیگر یست که امریکا در حق مردم افغانستان روا میدارد در حالی که خود ادعای بلندی حمایت از حقوق بشری را سر میدهد، بهتر است که امریکا معقولانه فکر کند و به حای خلق ماجرا جدید، به فکر کمک واقعی برای مردمی باشد که بیست سال تمام زیر زجر٬ وحشت و بربریت ناشی از تجاور خارجی بودند.

این مردم مستحق زندگی کردن اند و باید این حق برای آنان محترم و معتبر شمرده شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.