Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 41261
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 سپتامبر 2022 - 13:06 |

دیدار روسای جمهور چین و ایران؛ جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

دیدار روسای جمهور چین و ایران؛ جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

منابع رسانه‌ای از دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و چین در حاشیه برگزاری نشست «سازمان همکاری شانگهای» در شهر «سرقند» در ازبکستان خبر دادند.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، به نوشته روزنامه «پیپل دیلی» «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین صبح جمعه در دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران گفت: «چین عضویت کامل آتی ایران در سازمان همکاری شانگها یرا تبریک می‌گوید و مایل است هماهنگی و همکاری را در چارچوب سازمان همکاری شانگهای تقویت کند.»

شی جین پینگ همچنین تاکید کرد که پکن از ایران در حفظ از حاکمیت ملی خود حمایت می‌کند و مایل است با ایران در حفظ اصل عدم مداخله در امور داخلی و حفظ منافع مشترک کشورهای در حال توسعه همکاری کند.

سید ابراهیم رییسی در این دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین به رئیس جمهور و ملت چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس نیز استقبال کرد.

رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها هرگز متوقف نشده و نمی‌شود و توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد.

رییسی برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط دانست و اظهار داشت: ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

وی با اشاره به بدعهدی طرف‌های آمریکایی و اروپایی در عمل به تعهدات رفع تحریم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست سران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران امروز در رأس هیأتی برای شرکت در نشست سران سازمان در شهر سمرقند ازبکستان و همچنین انجام سفری دوجانبه به ازبکستان به این شهر سفر کرد.

رییسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود به سمرقند سفر کرده است، سفر سه روزه خود به ازبکستان را از روز چهارشنبه ۲۳ سنبله  آغاز کرد و در روز نخست نشست های دو جانبه تهران و تاشکند به امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور منجر شد.

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی بین ‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد. مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ عضو دائم این سازمان شدند و در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

این سازمان دارای ۸ عضو دائم شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. کشور های افغانستان، بلاروس و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هم جزو شرکای گفت‌‌وگوی سازمان فوق هستند.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.