Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 41338
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 25 سپتامبر 2022 - 13:06 |

لاوروف: آمریکا تمایل دارد کل جهان را به حیاط خلوت خود تبدیل کند

لاوروف: آمریکا تمایل دارد کل جهان را به حیاط خلوت خود تبدیل کند

وزیر خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اینکه غرب می‌خواهد روسیه را به‌خاطر خط مشی سیاسی مستقلش تنبیه کرده و تجزیه کند، گفت: کشورهای غربی به جای روی آوردن به گفتگوی صادقانه و رسیدن به مصالحه، به تحریکات و صحنه سازی روی آورده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که ایالات متحده به کل جهان به عنوان حیاط خلوت خود نگاه می‌کند.

لاوروف شب گذشته، شنبه، در جریان سخنرانی خود در مباحثات کلی سیاسی هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «بدیهی است که دکترین بدنام “مونرو” در حال پوشش دادن در سطح جهانی است. واشنگتن در تلاش است تا کل جهان را به حیاط خلوت خود تبدیل کند. ابزار مناسب برای مجبور کردن مخالفان به پذیرش این امر هم تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی است که سال‌هاست برخلاف منشور ملل متحد اتخاذ شده و به عنوان یک ابزار باج‌خواهی سیاسی استفاده می‌شود.»

وی یادآور شد که استفاده از تحریم‌ها مظهر کامل یک اقدام مخرب است، زیرا این تحریم‌ها به مردم غیرنظامی در کشورهای هدف ضربه می‌زند و از دسترسی آنها به کالاهای ضروری از جمله دارو، واکسن و غذا جلوگیری می‌کند. یک مثال آشکار ، محاصره کوبا توسط ایالات متحده است که بیش از ۶۰ سال طول کشیده است. مجمع عمومی سازمان ملل مدتهاست که با اکثریت قاطع خواستار لغو فوری آن شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد که وظایفش تسهیل در اجرای تصمیمات مجمع عمومی است باید به این مشکل توجه ویژه داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه این نکته را مورد توجه قرار داد که علاوه بر گسترش ناتو به سمت شرق در اروپا، برخی کشورهای آسیایی نیز تابع سیاست غرب هستند. غرب در تلاش برای احیای الگوی جهان تک قطبی بر اساس «نظم مبتنی بر قوانین» روحیه تقابل بلوک‌ها خطوط جداکننده را در همه جا گسترش می‌دهد و تحت شعار تحت شعار  «یا با ما هستید یا علیه ما»، راه مصالحه سومی به کشورهای جهان داده نشده است.

لاوروف گفت: با ادامه روند بی‌اندیشه گسترش ناتو به شرق، نزدیک‌تر کردن زیرساخت‌های نظامی این بلوک به مرزهای روسیه، اکنون آمریکا وظیفه تحت سلطه قرار دادن کشورهای آسیایی را بر عهده گرفته است.

دریای چین جنوبی «خط دفاعی» بعدی ناتو خواهد بود

وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود یادآور شد که دریای چین جنوبی ممکن است به «خط دفاعی» بعدی ائتلاف ناتو تبدیل شود.

سرگئی لاوروف به حرکت مداوم بلوک به سمت شرق از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرده و گفت: «پیمان آتلانتیک شمالی در حال حاضر “از صدها و هزاران کیلومتر از خطی که زمانی برای همه روشن بود، فاصله گرفته و مدعی دفاع از آن است. آنها به سادگی تصمیم می گیرند: حالا ما در این منطقه از خود دفاع خواهیم کرد. آنها مدعی شدند که اکنون ناتو مسئول امنیت منطقه هند و اقیانوس آرام است، یعنی خط دفاعی بعدی ناتو دریای چین جنوبی خواهد بود، من هیچ شکی در این باره ندارم.»

وی تاکید کرد که واشنگتن در تلاش است تا تمام جهان را به سمت سیاست روس هراسی خود بکشاند. در همین راستا  گرایشات روس هراسی در سراسر اروپا در حال افزایش است. سیاست ژاپن هم هیچ تفاوتی با سیاست آمریکا و ناتو ندارد. علاوه بر این، لندن به طور فزاینده‌ای درگیر فروپاشی همه چیز در روابط بین الملل است.

غرب مایل است روسیه را به خاطر خط مشی مستقلش تجزیه کند

 سرگئی لاوروف در سخنرانی خود همچنین گفت که کشورهای غربی مایل هستند که فدراسیون روسیه را به خاطر خط مشی سیاسی مستقلش تنبیه کرده و این کشور را تجزیه کنند. وی با اشاره به اینکه روس هراسی رسمی در غرب ابعاد بی سابقه‌ای به خود گرفته است، گفت: «آنها دیگر خجالت نمی کشند که علناً قصد خود را نه تنها برای تحمیل شکست نظامی به کشور ما، بلکه همچنین برای نابودی و تجزیه روسیه اعلام کنند. به عبارت دیگر، آنها مایلند به این هدف دست یابند که یک کشور بزرگ دارای ارزش ژئوپلیتیک و بیش از حد مستقل از نقشه سیاسی جهان حذف شود.»

مشارکت غرب در اقدامات تحریک آمیز، به جای گفتگوی صادقانه

وزیر امور خارجه روسیه ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی به جای روی آوردن به گفتگوی صادقانه و دست یابی به توافق و سازش، به اقدامات تحریک آمیز و صحنه سازی روی آوردند. وی گفت: «بحران جهانی در حال رشد است. وضعیت امنیت بین المللی به سرعت رو به وخامت بیشتر است. به جای گفت‌وگوی صادقانه و جست‌وجوی مصالحه، باید با اطلاعات نادرست، صحنه‌سازی‌های فاحش و تحریک‌آمیز مقابله کنیم.»

به گفته لاوروف، تلاش‌های غرب اعتماد به نهادهای بین‌المللی، به‌عنوان مراکزی برای هماهنگی منافع و رعایت حقوق بین‌الملل به‌عنوان تضمین عدالت و حمایت از ضعیفان در برابر خودسری را تضعیف کرده است.  وی افزود: یکی از پیامدهای «جنگ صلیبی» اعلام شده از سوی غرب علیه روسیه، افول تدریجی اعتبار نهادهای چندجانبه ، از جمله سازمان ملل، شورای حقوق بشر، یونسکو و سایر سازمانها است که آمریکا و متحدانش آنها را به ابزاری برای تحقق منافع خودخواهانه خود تبدیل کرده‌اند.

وزیر خارجه همچنین یادآور شد که در حال حاضر مسئله آینده نظم جهانی در حال تصمیم گیری است و روسیه قاطعانه در این مبارزه برای تقویت صلح ، دنیایی دموکراتیک و عادلانه، جهانی بدون باج خواهی و ارعاب،  بدون نئونازیسم و ​​استعمار نو صلح و تهدید سایر کشورها تلاش کرده و به همراه متحدان، شرکا و افراد همفکر خود روی اجرای این نظریه کار می‌کند.

لاوروف کشورهای غربی را خودخواهانی غیرقابل مذاکره نامید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز، یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی که در پایان شرکت خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد هم ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی خودخواه هستند و قصد ندارند توازن منافع را حفظ کنند.وی گفت: ما به این نتیجه گیری رسیده‌ایم: آنها (غربی‌ها) مطلقاً قادر به مذاکره نیستند. بی نهایت خودخواه هستند. آنها فقط به فکر خود و منافع خود هستند. آنها تعادل منافع را حفظ نخواهند کرد. آنها حتی به دنبال آن نیز نمی‌گردند.»

به گفته وی، اتحادیه اروپا هم در حال تبدیل شدن به یک نهاد مستبد، سخت گیر، انحصار طلب و دیکتاتوری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که نخبگان اروپای غربی به جای تلاش برای برقراری گفتگو، به “اهریمن سازی روسیه” ادامه می‌دهند. وی گفت: «اگر آنها [با پیشنهاد گفتگو] به ما مراجعه کنند، خواهیم پذیرفت، ولی ما برای این منظور هرگز با آنها تماس نخواهیم گرفت.»

سازمان ملل  باید تلاش کند تا موانع صادرات غلات از روسیه  را برطرف کند

سرگئی لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین یادآور شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعتراف کرده که هنوز کارهای زیادی برای رفع انسداد صادرات کود و مواد غذایی از فدراسیون روسیه باید انجام شود.

وی گفت: دبیرکل، در بخشی از توافقات استانبول که مربوط به غلات روسیه است، متعهد شده که اتحادیه اروپا و ایالات متحده را وادار خواهد کرد  تا این موانع را برطرف کنند. من روز قبل با وی ملاقات کردم و او تأیید کرده که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در این زمینه وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه افزود که هنوز موانع وجود دارد، در حالیکه که همه مسئولیت‌ها را به گردن طرف روسی می اندازند. روسیه از دبیرکل سازمان ملل متحد و ترکیه انتظار دارد که آمریکا و اروپا را وادار کنند تا موانع صادرات غلات و کود از روسیه را برطرف کنند.

 لاوروف به این واقعیت نیز اشاره کرد که نرخ بیمه کشتی‌های روسی در شرایط تحریم‌های غرب چهار برابر شده است. وی گفت: «در پس زمینه این تهدیداتی که غرب به چپ و راست می زند، نرخ بیمه کشتی‌های ما چهار برابر شده است. به عنوان مثال، در خصوص ورود کشتی‌های روسی به بنادر اروپایی، ورود کشتی‌های خارجی به بنادر روسیه.»

علاوه بر این، کشورهای غربی در بهار، امسال تحریم‌هایی را علیه نفتکش های حامل نفت روسیه وضع کردند. انگلیس و اتحادیه اروپا نیز در ماه مه سال جاری بر سر ممنوعیت هماهنگ بیمه کشتی‌های حامل نفت روسیه توافق کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.