Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 41233
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 14 سپتامبر 2022 - 21:23 |

نورالدین عزیزی، خواستار همکاری کشورهای سازمان شانگهای برای توسعه افغانستان شد.

نورالدین عزیزی، خواستار همکاری کشورهای سازمان شانگهای برای توسعه افغانستان شد.

نورالدین عزیزی، خواستار همکاری کشورهای سازمان شانگهای برای توسعه افغانستان شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، عزیزی در گفتگو با سی‌جی‌تن‌ان گفت: ما از تمام کشورها درخواست داریم تا به ما برای مبارزه با فقر در افغانستان همکاری کنند.

وی افزود: تمایل داریم با تمام کشورها به خصوص کشورهای عضو سازمان شانگهای رابطه تجاری داشته باشیم و جهان نباید افغانستان را به حال خود رها کند.

عزیزی با بیان اینکه امنیت افغانستان، امنیت منطقه و جهان است، اظهار داشت: ما از آمریکا درخواست داریم تا منابع ارزی افغانستان را آزاد کند و کشورهای همسایه نیز باید به ما در حل مشکلات کمک کنند.

این در حالی است که رئیس جمهور ازبکستان در آستانه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند گفته است: افغانستان «بخش جدانشدنی از فضای سازمان شانگهای» است.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به همسایگان خوب و حمایت آنها نیاز دارند. وظیفه اخلاقی ما این است که با دراز کردن دست یاری راه‌های موثر برون رفت از بحران بلندمدت را از طریق ارائه کمک برای رشد اقتصادی اجتماعی کشور، همگرایی آن در فرآیندهای توسعه منطقه‌ای و جهانی پیشنهاد دهیم.

وی ادامه داد: افغانستان که طی قرن‌ها نقش منطقه حائل در رویارویی بین قدرت‌های جهانی و مراکز منطقه‌ای را ایفا کرده باید یک ماموریت صلح آمیز جدید متصل کننده بین آسیای مرکزی و جنوبی بر عهده بگیرد.

میرضیایف عنوان کرد: ساخت کریدور ترانس افغان می‌تواند به نمادی از این همکاری‌های متقابلا سودمند بین منطقه‌ای تبدیل شود. باید درک کرد که ضمن اجرای پروژه‌های زیربنایی مشترک مانند خط ریلی «ترمذ- مزارشریف- کابل- پیشاور»، نه تنها مشکلات اجتماعی-اقتصادی و حمل و نقل – مخابراتی را حل و فصل کنیم، بلکه در تامین امنیت منطقه‌ای نیز سهم قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم(بیشتر بخوانید).

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.