Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 42226
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 31 اکتبر 2022 - 9:53 |

افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت زندانیان آزادی بیان در عربستان

افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت زندانیان آزادی بیان در عربستان

برخی از سازمان‌های حقوق بشری با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری در عربستان از سرنوشت زندانیان آزادی بیان در این کشور ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی آن‌ها بدون قیدوشرط شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ به دنبال صدور احکام طولانی حبس علیه فعالان و منتقدان، ۱۳ سازمان حقوق بشری نگرانی عمیق خود را از سرنوشت زندانیان آزادی بیان در عربستان سعودی ابراز کردند.

این سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که قوه قضاییه عربستان اخیراً صدور محکومیت‌های طولانی مدت را علیه فعالان، منتقدان به دلیل ابراز عقایدشان تشدید کرده است.

در این بیانیه آمده است: نگرانی جدی در خصوص سرنوشت بازداشت‌شدگان به ویژه کسانی که هنوز محاکمه نشده‌اند، وجود دارد.

۱۳ سازمان‌ حقوق بشری از جامعه بین‌المللی خواستند تا تلاش‌ها را برای تحت فشار قرار دادن مقامات سعودی برای آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان آزادی بیان در زندان‌های آل سعود تشدید کند.

در میان بازداشت شدگان بدون اتهام، «عبدالله جیلان» فارغ التحصیل دانشگاه وست چستر در آمریکا است که در ۱۲ مه ۲۰۲۱ پس از بازگشت از ایالات متحده به عربستان بدون ارائه حکم یا توجیهی به زور توسط نیروهای امنیتی دولتی بازداشت شد.

عبدالله جیلان از خلال یک حساب کاربری در توئیتر از نقض حقوق بشری در عربستان انتقاد کرده بود. وی در بازجویی تحت شکنجه‌های مختلف از جمله شوک الکترونیکی و محرومیت از ارتباط با خانواده قرار گرفت.

بازداشت عبدالله جیلان در بحبوبه موج دستگیری‌ها در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۱ صورت گرفت که طی آن مقامات سعودی تعدادی از فعالان و منتقدان جوان را مورد هدف قرار دادند کسانی که به صورت مسالمت آمیز نظرات خود را در فضای مجازی بیان کرده بودند.

این افراد از جمله « عبدالرحمن الشیخی» ،«أسماء السبیعی» ،«رینا عبدالعزیز» ، «یاسمین الغفیلی» ، «نجوى الحمید» و «لینا الشریف» با گذشت یک سال هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

لینا الشریف بدون اینکه بتواند دلیل بازداشت خود را بداند، به صورت ناگهانی ناپدید شده است اگرچه به نظر می‌رسد که بازداشت وی مربوط به فعالیت‌های مسالمت آمیزش در شبکه‌های اجتماعی است.مقامات سعودی لینا الشریف را در ماه مه ۲۰۲۱ بازداشت و خانواده او را از برقراری ارتباط با وی محروم کردند.

اطلاعاتی در خصوص وضعیت و محل نگهداری لینا الشریف وجود ندارد و نگرانی در خصوص سرنوشت وی افزایش یافته است.

اقدامات رژیم آل سعود علیه منتقدان نقض آشکار قوانین بین المللی است. بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ، دادستانی حق تمدید مدت بازداشت یک زندانی را حداکثر بیش از شش ماه ندارد. پس از آن باید آزاد یا به مراجع قضایی معرفی شود، اما ماده ۱۹ قانون «مبارزه با تروریسم» این موضوع را نادیده گرفته است.

علاوه بر این، برخی از زندانیان آزدی بیان که به قوه قضائیه عربستان ارجاع شده‌اند، با محاکمه‌های طولانی و بدون پایان مشخصی روبرو هستند، از جمله این افراد «سلمان العوده» مبلغ سعودی است که از سال ۲۰۱۷ در بازداشت به سر می‌برد و دادستانی کل خواستار اعدام وی شده است.

همچنین اخیرا پس از لغو حکم اعدام « اسراء الغمغام» فعال زن شیعه سعودی، دادستان عربستان حکم ۸ سال حبس علیه وی را اعلام کرد.

طی هفته‌های گذشته، قوه قضائیه عربستان برای تعدادی از مبلغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از ۱۰ سال به ۳۰ سال زندان افزایش داد. همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به ۲۵ سال، شیخ «عصام العوید» به ۲۷ و شیخ ابراهیم الدویش به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.