Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 42161
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 29 اکتبر 2022 - 11:59 |

افغانستان محور دیدار آسیای مرکزی با شورای اروپا

افغانستان محور دیدار آسیای مرکزی با شورای اروپا

سران کشورهای آسیای مرکزی در دیدار با رییس شورای اروپا با تأکید بر لزوم ایجاد دولت فراگیر در افغانستان درباره همکاری با یکدیگر برای تقویت مرزهای مشترک کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین المللی آژانس خبری صدای پامیر؛ سران کشورهای آسیای مرکزی در دیدار با رییس شورای اروپا با تأکید بر لزوم ایجاد دولت فراگیر در افغانستان درباره همکاری با یکدیگر برای تقویت مرزهای مشترک کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان گفتگو کردند.
رؤسای جمهور کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان با رییس شورای اروپا در آستانه دیدار کردند.
شرکت کنندگان نشست منطقه‌ای پنج کشور آسیای مرکزی و شورای اروپا در اعلامیه‌ مشترک بر تامین حقوق بشر به ویژه حقوق بانوان و اقلیت‌ها در افغانستان، تاکید ورزیده‌اند.
شرکت کنندگان فراهم سازی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را در اوضاع کنونی یک نیاز دانسته‌اند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی و رییس شورای اروپا، طرف‌ها در این دیدار با ابراز نگرانی درباره وضعیت کنونی افغانستان بر ضرورت گسترش تعامل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تأکید کردند.
بیانیه ‌می‌افزاید شرکت کنندگان در نشست آستانه همچنین بر اهمیت ارتقا و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه مردم افغانستان به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها و ایجاد یک دولت فراگیر و نماینده تأکید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است، دو طرف همچنین درباره همکاری دو طرف در زمینه مدیریت و امنیت مرزها، مبارزه مشترک با تروریسم، جنایات سازمان یافته فراملی، قاچاق انسان، قاچاق اسلحه‌های کوچک و سبک و قاچاق مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند.
پیش از این نیز «توماس نیکلاسون» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در نشست کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تأکید کرده بود حمایت از حقوق بشر، برداشتن گام در جهت گفتگو و ایجاد دولت فراگیر کلید ثبات بلندمدت افغانستان و منطقه است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.