Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 42050
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 26 اکتبر 2022 - 15:55 |

سنگاپور امن‌ترین و افغانستان ناامن‌ترین کشور جهان

سنگاپور امن‌ترین و افغانستان ناامن‌ترین کشور جهان

نتایج یک سروی تازه نشر شده نشان می‌دهد که افغانستان در میان ۱۲۰ کشور و قلمرو جهان ناامن‌ترین و سینگاپور امن‌ترین کشور جهان می‌باشند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ نهاد پژوهشی گلوپ در گزارش تازه نشر شده تحت عنوان “قانون و نظم جهانی” دید و برداشت مردم کشور‌های مختلف جهان را نسبت به امنیت و حاکمیت قانون در محلات زندگی انعکاس داده است.

در این سروی از مردم پرسیده شده است که آیا به پولیس محلی خود اعتماد دارند یا خیر و آیا زمانیکه شب‌هنگام به تنهایی قدم می‌زنند، احساس امنیت و مصوونیت می‌کنند یا نه.

بر اساس این سروی، سینگاپور با کسب ۹۶ امتیاز، امن‌ترین کشور جهان می‌باشد. اما افغانستان با کسب ۵۱ امتیاز ناامن‌ترین کشور جهان قلمداد شده است.

با آنهم حس مصوونیت افغان‌ها در مقایسه با سروی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود، اندکی بهبود را نشان می‌دهد، زیرا این کشور در آن سال از رهگذار حس مصوونیت نسبت به امنیت و حاکمیت قانون ۴۳ امتیاز داشت و مردم حتا نسبت به ۲۰۲۱ حس مصوونیت کمتر داشتند.

بر اساس یافته‌های این سروی،‌ اکثر افرادیکه در افغانستان احساس مصوونیت می‌کنند، مردان می‌باشند. از میان افرادیکه در این سروی سهم گرفتند، ۳۲ در صد مردان افغان در سال ۲۰۲۱ گفتند زمانیکه آنان شب هنگام به هرجاییکه به تنهایی قدم می‌زدند، احساس مصوونیت داشتند؛ این رقم حس مصوونیت، دو برابر افزایش را در مقایسه با سروی سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

دوازده در صد زنان افغان نیز در این سروی گفته اند که احساس مصوونیت می‌کنند، در حالیکه در سال ۲۰۱۹ میلادی هشت در صد زنان افغان چنین حس مصوونیت داشتند. باوجود بهبود حس مصوونیت، افغان‌ها در مقایسه با سایر کشورهای جهانی کمترین حس مصوونیت را داشته اند.

سروی قانون و نظم جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در افغانستان و سینگاپور انجام نشده بود.

این سروی زمانی انجام شد که طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان بار دیگر مسلط شدند و روند خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از آن کشور تکمیل شد. بر اساس این گزارش، باوجودیکه افغانستان در سال ۲۰۲۱ در آشفتگی به سر می‌برد، پایان شورش طالبان موجب کاهش خشونت‌ها در آن کشور شد.

یافته‌های سروی گلوپ نشان می‌دهد که به صورت عموم، ۷۱ در صد مردم جهان—یعنی از هر ۱۰ نفر، هفت تن آنان— به پولیس محلی‌شان اعتماد دارند.

اما، ۲۸ درصد مردم جهان در سال ۲۰۲۱ حس چنین مصوونیت را نداشتند. بر اساس این سروی،‌ میلیون‌ها انسان به شمول متشبثین کوچک در مناطق شان از ترس جرایم و خشونت با مشکل مواجه بوده اند.

گلوپ این سروی را در سال ۲۰۲۱-یعنی دومین سال مکمل هم‌گیری کروناویروس-در ۱۲۰ کشور و قلمرو جهان انجام داد و ۱۲۷ هزار بزرگ‌سال در این سروی شرکت داشتند.

نهاد تحقیقاتی گلوپ که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن‌دی‌سی میباشد،‌ در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط جورج گلوپ بنیان‌گذاری شد. این شرکت بیشتر به خاطر نظرسنجی های افکار عامه و سروی‌هایی که از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به این‌سو در سراسر جهان راه‌اندازی کرده است، شناخته می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.