Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 41793
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2022 - 17:07 |

محکومیت روزنامه نگار و فعال تاجیک به ۱۰ سال زندان

محکومیت روزنامه نگار و فعال تاجیک به ۱۰ سال زندان

دلیر امامعلی، یکی از چهار روزنامه نگار بازداشت شده تاجیک، با حکم دادگاه منطقه شاه منصور شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

بر اساس گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، حکم این روزنامه نگار روز گذشته اعلام شد و وکیل دلیر امامعلی از ارائه اطلاعات درباره حکم اعلامی خودداری کرده است. از واکنش نزدیکان دلیر امامعلی و خود وی به حکم اعلامی اطلاعاتی در دست نیست و مشخص نیست که آیا برای این حکم درخواست تجدیدنظر خواهد شد یا خیر.

محاکمه این روزنامه نگار و وبلاگ نویس سرشناس در تاریخ ۷ اکتبر در بازداشتگاه موقت دوشنبه (SIZO) آغاز شد. بستگان و خبرنگاران اجازه حضور در جلسه های این فعال تاجیک را را نداشتند. پیش از این گفته می شد که پرونده دلیر امامعلی به صورت محرمانه بررسی شده است.

دلیر امامعلی در مسیر شهر کانی ابودام در منطقه سغد در منطقه عینی دستگیر و به دوشنبه منتقل شد. برای وی به استناد مواد ۲۵۹ جزء ۱ (کارآفرینی غیرقانونی)، ۳۴۶ جزء ۱ بند الف (ارسال عمدی اطلاعات خلاف واقع) و ۳۰۷ جزء ۲ بند ۳ (شرکت در سازمان های افراطی) قانون جزا پرونده تشکیل شد.

در پی دستگیری دلیر امامعلی، عبدالله غربتی، دوست و همکار وی نیز دستگیر و به موجب سه ماده قانون جزا برای وی تشکیل پرونده شد. او نیز چند روز گذشته از سوی همین دادگاه منطقه شاه منصور به ۷٫۵ سال زندان محکوم شد. غربتی مظنون به همکاری با احزاب و جریانات ممنوعه است، اما خود وی در دادگاه به طور قاطع همکاری با این احزاب و جریانات را تکذیب کرده است.

در همین حال، علاوه بر دلیر امامعلی و عبدالله غربتی، پرونده دو روزنامه نگار دیگر تاجیک عبدالستار پیرمحمدزاده و ذوقی یبک سیدامینی در دادگاه ادامه دارد و با توجه به سیاست سرکوبگرانه مقامات این کشور به نظر میرسد روند دادگاه این دو نیز پشت درهای بسته و با حکم حبس سنگین انجام خواهد شد.

با وجو هشتگ حمایت از فعالان فضای تاجیکستان، مقامات این کشور هنوز هم سعی در سرکوبگری و حذف فیزیکی فعالان اجتماعی-سیاسی دارند و روزنامه نگاران و فعالان این کشور طی یک روند از پیش معلوم، پس از بازداشت به اتهامات واهی در دادگاه های محرمانه به سالهای طولانی زندان محکوم میشوند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.