Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 42018
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2022 - 15:04 |

ناامنی آسیای مرکزی ابزار آمریکا علیه چین و روسیه

ناامنی آسیای مرکزی ابزار آمریکا علیه چین و روسیه

کارشناس سیاسی منطقه با اشاره به سفر اخیر مقامات ارشد نظامی آمریکا به مناطق درگیری در قرقیزستان گفت: «واشنگتن» درصدد افزایش ناامنی در آسیای مرکزی است و از این ابزار علیه روسیه و چین استفاده می‌کند.

به گزراش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از فارس، کارشناس سیاسی منطقه با اشاره به سفر اخیر مقامات ارشد نظامی آمریکا به مناطق درگیری در قرقیزستان گفت: «واشنگتن» درصدد افزایش ناامنی در آسیای مرکزی است و از این ابزار علیه روسیه و چین استفاده می‌کند.

نیکیتا مندکوویچ» رئیس باشگاه تحلیلی اوراسیا گفت: مسکو به صلح و ثبات در آسیای مرکزی علاقه مند است و واشنگتن می‌خواهد این منطقه را به سلاحی علیه چین و روسیه تبدیل کند.

وی گفت: سفر چند روز گذشته مقامات ارشد ارتش آمریکا به مناطق مرزی قرقیزستان گام دیگری از سوی ایالات متحده در جهت بی ثبات کردن اوضاع در منطقه آسیای مرکزی است. مایلم یادآوری کنم که این سفر عملاً اعلام نشده بود، با هیچکس توافق نشده بود.

کارشناس سیاسی منطقه ادامه داد: در واقع در استراتژی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا آمده است که ایالات متحده می‌خواهد از آسیای مرکزی به عنوان منبع بی ثباتی استفاده کند تا به چین و روسیه که واشنگتن آنها را دشمنان آشکار می‌داند، آسیب برساند.

مندکوویچ بیان کرد: هیئت نظامی آمریکا به منطقه درگیری بین قرقیزستان و تاجیکستان سفر کردند  تا به دنبال راه‌هایی برای بی‌ثبات کردن و از سرگیری درگیری بین دو کشور مذکور باشند. این اقدامات با هدف بی‌اعتبار کردن سازمان پیمان امنیت جمعی است که هر دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان از اعضای آن هستند. در نتیجه تلاش روسیه را برای حفظ صلح خنثی می‌کنند.

این کارشناس سیاسی منطقه توضیح داد: این سفر آشکارا با نتایج مذاکرات اخیر رئیس جمهور روسیه و رهبران تاجیکستان و قرقیزستان مرتبط است.

وی افزود: در نتیجه مذاکرات در شهر «آستانه»، توافقنامه‌ای در مورد توقف درگیری‌ها، بازگرداندن آوارگانی که منطقه را ترک کرده‌اند و مهمتر از همه، جستجو برای یافتن راه حل عادلانه با مشارکت فدراسیون روسیه برای ایجاد یک خط مرزی بین دو کشور بر اساس تحقیقات آرشیوی صورت گرفت.

مندکوویچ یادآور شد: در سال ۲۰۱۵ درگیری های مرزی بین جمهوری قرقیزستان و جمهوری ازبکستان تشدید شد. در آن زمان، خودروهای زرهی نیز در مرز مستقر شدند و وضعیت عادی در مرزهای دو کشور عملا وجود نداشت. اکنون بیشتر بخش‌های مرزی با ازبکستان با موفقیت مرزبندی و مشخص شده است. همین کار را می‌توان با قرقیزستان و تعیین مرز با تاجیکستان انجام داد. اما این برای آمریکا قابل تحمل نیست و واشنگتن میانجی‌گری روسیه را نمی‌پسندد.

«شیر عادل بختی قولوف» کارشناس علوم سیاسی منطقه نیز با اشاره به سفر مقامات نظامی آمریکا به منطقه «باتکن» قرقیزستان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها علاقه بی‌سابقه‌ای به منطقه درگیری نشان می‌دهند. البته این باعث نگرانی می‌شود؛ ما نمی‌دانیم که آنها به دنبال چه هستند؟ و برای تحقق چه اهدافی آنجا رفته اند؟ ولی باید به خاطر داشت که ارتش ایالات متحده از تاجیکستان نیز بازدید می‌کند و با طرف تاجیکستان  نیز صحبت کرده و پیشنهاداتی به آنها خواهد داد.

بختی قولوف گفت: علاوه بر این، می‌بینیم که چگونه ایالات متحده در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تهدید تروریسم از افغانستان، در حال پمپاژ اسلحه و مهمات به تاجیکستان است و به پرسنل نظامی آموزش می‌دهد.

این کارشناس علوم سیاسی تاکید کرد که رئیس هیئت آمریکایی نماینده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با تمرکز فکری بر عملیات در خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی است. بنابراین می‌توان حدس زد که هدف از این بازدید بررسی نتایج درگیری‌های نظامی در محل بوده است. ارتش آمریکا همیشه جهان را نه از منظر سیاسی، بلکه به عنوان یک صحنه عملیاتی می‌بیند. اما ما باید به امنیت ملی فکر کنیم، صرف نظر از اینکه چه پیشنهادهایی از سوی ایالات متحده ارائه می‌شود. باید امنیت ملی برای ما مهم باشد.

وی در پایان گفت: نباید اجازه دهیم خاک ما به محل رویارویی آمریکا و روسیه تبدیل شود، زیرا آمریکایی‌ها خواهان بی ثباتی در آسیای مرکزی در مقابل مسائل اوکراین هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.