Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 41942
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 23 اکتبر 2022 - 16:20 |

هشدار کمیته دفاع از حقوق بشر در باره افزایش چشمگیر آمار اعدام در عربستان

هشدار کمیته دفاع از حقوق بشر در باره افزایش چشمگیر آمار اعدام در عربستان

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری آل سعود ، نسبت به تشدید اعدام ها و سرکوب گری در عربستان هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان نسبت به  افزایش چشمگیر اعدام‌ها و سرکوب‌گری در عربستان سعودی هشدار داد.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان با صدور بیانیه‌ای بر جدی بودن وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی پس از تشدید احکام اعدام توسط دادگاه کیفری تخصصی علیه  زندانیان آزادی بیان، فعالان و  منتقدان تاکید کرد.

بر اساس گزارش این کمیته، دادگاه سعودی برای گروهی از افراد به دلیل ابراز عقیده خود از خلال شبکه‌های اجتماعی یا شرکت در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز برای عدالت اجتماعی  احکام اعدام یا حبس‌های طولانی صادر می‌کند.

بر اساس این بیانیه، صدور مستمر احکام اعدام علیه فعالان و منتقدان، دروغین بودن ادعاهای رژیم آل سعود در خصوص رسیدگی به پرونده حقوق بشری و لغو حکم اعدام را  نشان می‌دهد.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان اعلام کرد که  افرادی از جمله یوسف المنصف، عبدالمجید النمر، جواد قریریس، فاضل الصفوانی، علی المبیوق، محمد اللباد، محمد الفرج، احمد الادغام ، حسن زکی الفرج، علی السبیطی در معرض حکم اعدام قرار دارند.

بر اساس این بیانیه، کارنامه رژیم آل سعود در زمینه اعدام شهروندان سعودی بسیار سیاه است،همانطور که در ماه مارس سال جاری ۸۱ نفر از جمله ۴۱ تن از زندانیان آزادی بیان را در یک روز اعدام کرد.

کمیته مذکور در ادامه تاکید کرد: به بردگی کشیدن انسان‌ها و اعمال ظلم و ستم علیه آن ها از خلال صدور حکم‌های ناعادلانه نشان‌دهنده جنایت آل سعود است.

این کمیته از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری در جهان خواست تا برای جلوگیری از  تشدید اعدام‌ها و سرکوب‌گری علیه شهروندان سعودی با جدیت و سرعت عمل کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: یکی از دلایلی که رژیم آل سعود  را به نقض حقوق بشر و افزایش تعداد اعدام‌های زندانیان آزادی بیان تشویق می‌کند، سکوت بین‌المللی در قبال جنایات و قتل‌عام‌های این رژیم است.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان به آل سعود  در خصوص  تشدید اعدام‌ها و جنایت‌ها  هشدار داد و گفت: ملت این جنایت‌ها را فراموش نخواهند کرد و  این جنایت‌ها ننگی در تاریخ آل سعود و کارنامه آن باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر  سازمان عفو بین‌الملل  اعلام کرد که لفاظی‌های شیرین مقامات سعودی درخصوص اصلاحات با سرکوب شهروندانی که خواستار  اصلاح کشورشان هستند، در چند سال گذشته همراه شده است.

این سازمان حقوق بشری در گزارشی تاکید کرد که عربستان سعودی سرکوب‌گری علیه زندانیان آزادی بیان را تشدید کرده است و همچنان طیف گسترده‌ای از منتقدان را  مورد هدف قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل یکی از ابزارهای سرکوب‌گری رژیم آل سعود، دادگاه کیفری تخصصی است که در سال ۲۰۰۸ برای محاکمه افراد متهم به جرایم مرتبط با تروریسم تأسیس شد. بسیاری از افراد  از جمله مدافعان، منتقدان، روزنامه‌نگاران و فعالان توسط این دادگاه محاکمه شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد: « مقامات سعودی از ابزارهای دیگر برای سرکوب‌گری استفاده می‌کنند، از جمله این ابزارها می‌توان به ممنوعیت سفر – که به عنوان بخشی از احکام یا به صورت خودسرانه و بدون هیچ توجیه قانونی صادر می شود – اشاره کرد که عملاً گزینه‌های اساسی زندگی مانند شغل و تحصیل  را  محروم می‌کند و مانع از پیوستن مجدد فعالان به خانواده‌های خود در خارج از کشور در صورت آزادی از بازداشت می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل دوران حکومت محمد بن سلمان را تاریک‌ترین دوران سلطنت در عربستان سعودی در زمینه حقوق و آزادی‌ها توصیف کرد.

این سازمان  تاکید کرد که از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۵،  عربستان شاهد سرکوب گسترده آزادی بیان بوده است که  رژیم آل سعود جامعه حقوق بشر و همچنین طیف وسیعی از مردم را که هر شکلی  از سیاست آن‌ها مخالفت یا انتقاد کرده‌اند، هدف قرار داده است.

رژیم آل سعود همچنان در صدر کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را دارد و از این مجازات به مکرر استفاده می‌کند تا مردان، زنان و حتی افراد زیر سن قانونی را تحت تاثیر قرار دهد و این درحالی است که بسیاری از آن‌ها مخفیانه و برخلاف قانون اسلامی و قوانین بین‌المللی مجازات می‌شوند.

عربستان سعودی از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۱ نفر را اعدام کرده است. ۸۱ مورد آن به صورت دسته جمعی بوده است که بزرگترین اعدام دسته جمعی در تاریخ خود را رقم زد. ۴۱ نفر از این اعدام شدگان از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان بودند. اعدام این تعداد شیعه در یک روز در عربستان سعودی تاکنون سابقه نداشته است.

عربستان طی ده سال گذشته رکوردی را از اعدام به ثبت رسانده است و این درحالی است که از سال ۲۰۱۳ تا اکتبر امسال ۱۱۰۰ نفر را اعدام کرده که بیش از ۹۹۰ مورد آن در زمان سلطنت « ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از اوایل سال ۲۰۱۵ بوده است.

عربستان سعودی از مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی، زندانیان آزادی بیان ، معترضان و منتقدان به طور خودسرانه استفاده می‌کند و این درحالی است که این احکام کاملا نادعادلانه و تاحد زیادی با شکنجه و بدرفتاری همراه است. ناعادلانه بودن سیستم قضایی در عربستان سعودی علاوه بر جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی، مانع از پاسخ‌گویی به تداوم اعدام‌های خودسرانه می‌شود.

در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

اخیرا سازمان عفو بین‌الملل «امنستی» در گزارش سالانه خود در خصوص اعدام‌ها در سراسر جهان اعلام کرد که مصر و عربستان سعودی در صدر فهرست کشورهای عربی هستند که بیشترین اعدام‌ها را در سال ۲۰۲۱ انجام داده‌اند.

ناظران امور عربستان می‌گویند که کارنامه ریاض در شکنجه و اعدام و قتل خارج از چارچوب دستگاه قضایی و ناپدید شدن افراد و بازداشت‌های ظالمانه سبب شد تا نهادهای بین‌المللی عربستان را بدترین کشور جهان رتبه بندی کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.