Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 42747
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2022 - 9:38 |

افزایش شمار مبتلایان به مرض شکر در افغانستان

افزایش شمار مبتلایان به مرض شکر در افغانستان

مسئولان در وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‎گویند که شمار افراد مبتلا به مرض شکر در افغانستان روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ در همین حال شماری از داکتران متخصص عامل عمده مبتلا شدن به این بیماری را در کم تحرکی و تغذیه ناسالم بیان می‌کنند.

هرچند مسئولان در وزارت صحت عامه حکومت طالبان تایید می‌کنند که آمار مبتلایان به مرض شکر روز به روز در حال افزایش است، اما می‌گویند که تنها یک مرکز برای کنترول این مرض در کابل فعال است.

آنان می‌افزایند که تلاش‌ها جریان دارد تا در مناطقی که افراد مبتلا به مرض شکر زیاد باشند، مراکز معیاری کنترول این مرض فعال گردد.

داکتر ایمیل امین زوی، یکتن از مسئولان در مرکز کنترول مرض شکر در کابل به «کلید» گفت که روزانه در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ بیمار به این شفاخانه مراجعه می‎کنند که بسیاری آنان زنان می باشند.

وی افزود: عوامل عمده مبتلا شدن به این مرض تغذیه ناسالم، وزن زیاد و عدم فعالیت‎های فزیکی یاد شده است که سبب فقدان انسولین در حجرات گردیده و باعث بلند رفتن شکر در افراد می‎گردد.

گفتنی است امروز (یکشنبه، ۲۳ عقرب، چهاردهم نوامبر) مصادف است با روز جهانی مبارزه با مرض شکر؛ براساس آماری که سازمان صحی جهان ارائه می‌دهد، حدود هشت و نیم در صد از تمام جمعیت جهان به مرض شکر مبتلا اند.

اما در افغانستان طبق امار سال ۱۳۹۷بیش از ۸۴۹هزار نفر از این مرض رنج می برند و هم چنان سالانه نزدیک به ۲۰هزار تن به دلیل ابتلا به این بیماری جان می دهند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.