Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 42868
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 18 نوامبر 2022 - 17:10 |

افزایش نگرانی‌ها از تعطیلی مدارس اسلامی در سوئد

افزایش نگرانی‌ها از تعطیلی مدارس اسلامی در سوئد

برنامه دولت سوئد برای تعطیلی مدارس اسلامی به بهانه مبارزه با افراط گرایی، نگرانی مسلمانان این کشور را برانگیخته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ به نقل از آناتولی، دولت سوئد به تعطیلی مؤسسات اسلامی ادامه می‌دهد؛ این در حالی است که بسیاری از آنها جزو بهترین مدارس این کشور هستند.

در اوایل سال جاری، لنا اکسلسون کیلبلوم، وزیر آموزش وقت سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت او لایحه‌ای را با هدف «ممنوعیت ایجاد مدارس مذهبی مستقل» ارائه کرده است.

این لایحه اساساً گسترش مدارس و افزایش تعداد دانش‌آموزان یا افتتاح شعبه‌های جدید را از سال ۲۰۲۴ به بعد ممنوع می‌کند.

با این حال تاکنون تنها مدارس اسلامی هدف این قانون قرار گرفته‌اند و این امر اعتراض سازمان‌ها، پژوهشگران و مدارس مسلمان را برانگیخته است؛ آنها استدلال می‌کنند که تصمیم برای تعطیلی مدارس اسلامی بر اساس نتایج ضعیف تحصیلی یا سایر کاستی‌های آموزشی نبوده، بلکه با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.

محمد امین خراکی، رئیس مدرسه مستقل مسلمانان در حومه راگسود استکهلم، به خبرگزاری آناتولی گفت: حدود ۲۰ مدرسه که خود را به عنوان اسلامی یا متعلق به مسلمانان طبقه‌بندی می‌کنند در حال بسته شدن هستند و تنها سه مدرسه فعال باقی مانده است.

تصمیم بازرسی برای تعطیلی این مدارس بر اساس گزارش سرویس امنیت داخلی سوئد (SAPO) با ادعای رابطه این مدارس با گروه اخوان المسلمین و برنامه‌های مخفیانه و تروریستی است.

پولیارویچ که یک مدرس الهیات و فلسفه اسلامی در اوپسالا است، گفت: این بیشتر نشان می‌دهد که ما یک فضای اجتماعی داریم که در آن چهره واقعی مسلمانان مخدوش شده و جامعه به آنها مشکوک است.

پیش دبستانی سایماگاردن در منطقه آکالا استکهلم، به دلیل ادعاهای SAPO مبنی بر اینکه کودکان در معرض خطر رادیکال شدن هستند، قرار بود در اگوست گذشته تعطیل شود. اما دادگاه این اقدام را لغو کرد و پیش دبستانی تا صدور حکم نهایی باز است.

سعاد بوسولادزیچ، یکی از اعضای هیئت مدیره حزب سیاسی Nyans به خبرگزاری آناتولی گفت که تعطیلی مدارس به خاطر مسائل آموزش نبوده بلکه به خاطر فضای سیاسی ضد اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد که چگونه احزاب راست‌گرا که در حال حاضر در قدرت هستند، به صراحت گفته‌اند که هیچ مخالفتی با مدارس مسیحی، یهودی یا سایر ادیان ندارند.

سیاستمدارانی که به قول او اسلام‌هراسی را عادی‌سازی و زندگی را برای اقلیت‌ها سخت‌تر می‌کنند، تنها مدارس اسلامی را مشکل می‌دانند و اعلام کرده‌اند می‌خواهند افراط‌گرایی را متوقف کنند. با این کار، آنها بر افکار عمومی و نحوه نگاه به مسلمانان تأثیر می‌گذارند.

وی گفت که در انتخابات گذشته، سیاستمداران به جای تمرکز بر مسائلی مانند اقتصاد و بیکاری بالا، به احساسات ضد مسلمانان دامن زده‌اند و تعطیلی مدارس بازتابی از این موضوع است.

زمانی که این لایحه برای اولین بار توسط دولت ارائه شد، مدعی شدند که همه مدارس دینی را شامل خواهد شد. اما در واقع اینطور نبوده است زیرا هیچ مدرسه دینی دیگری به جز مدارس مسلمانان تعطیل نشده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.