Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 42485
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 07 نوامبر 2022 - 16:54 |

افغانستان کشور آسیب‌پذیر در تغییرات اقلیمی است

افغانستان کشور آسیب‌پذیر در تغییرات اقلیمی است

همزمان با افتتاح ۲۷-مین اجلاس سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ مصر، سازمان ملل گفته است مردم افغانستان بر لبه پرتگاه تغییرات ویرانگر اقلیمی قرار دارند، افغانستان از کشورهایی است که «کمترین آمادگی‌ها» را در برابر شوک‌های آب وهوایی دارد.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به گفته سازمان ملل، افغانستان در رتبه ششم آسیب‌دیده‌ترین کشور جهان در برابر پیامدهای اقلیمی است.
بیش از ۱۲۰ رهبر جهان برای شرکت در اجلاس موسوم به «کاپ ۲۷» به ساحل تفریحی شرم الشیخ در دریای سرخ رفته‌اند، حدود ۳۰ هزار نفر در این اجلاس دو هفته‌ای، شرکت خواهند کرد.

همزمان، سازمان ملل خواستار اقدام سریع جمعی برای کاهش تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی در افغانستان شده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از اجلاس «کاپ۲۷» خواسته است تا بنیادی برای اقدام سریع‌تر و جسورانه‌تر اقلیمی در «دهه سرنوشت‌ساز» پیش رو را بگذارد که به گفته او، «زمانی است که در جنگ جهانی اقلیمی پیروز یا مغلوب خواهیم شد.»
در بیانیه سازمان ملل آمده که در حال حاضر افغانستان مواجه با تکرار بلایای طبیعی شده است که باعث تلفات و خسارت‌های جانی، معیشتی، بر خانه‌ها و زیرساخت‌ها می‌شوند. این در حالی است که زندگی مردم افغانستان شدیدا به کشاورزی وابسته است. با اکوسیستم شکننده، تخریب وسیع محیط زیست، زیرساخت کم اجتماعی-اقتصادی و بیش از ۴ دهه جنگ، زمینه آسیب‌پذیری شدید در برابر تغییرات اقلیمی را ایجاد کرده است.
سازمان ملل می‌گوید خشکسالی در بسیاری از نقاط افغانستان معمول شده است، بارندگی‌های شدید ناگهانی باعث سیل و رانش زمین می‌شوند.

افغانستان شاهد چندین سال خشکسالی بوده است که زندگی مردم در مناطق روستایی را ویران کرده است. جاری شدن سیلاب‌های شدید در اوایل سال جاری میلادی تصویری را از آنچه احتمالاً پیش‌روست ارایه کرد.
پیش‌تر کشاروزان افغانستان به بی‌بی‌سی گفتند که افزایش سیلاب‌ها در ماه‌های جولای و آگوست نگرانی آنها از کمبود جدی مواد غذایی را بیشتر کرده است.
۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در مقابل سیل و رانش زمین از آسیب پذیری بیشتر برخوردارند و در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی، خطر این حوادث بیشتر است.

رامیز الکباروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل و هماهنگ‌کننده کمک‌‌های بشردوستانه در افغانستان، گفته است «شوک‌آور است که آسیب‌پذیرترین افغان‌‌ها بار فجایع زیست محیطی را متحمل می‌شوند. انعطاف‌پذیری و سازگاری در طولانی‌مدت در حالی که ما دائما درگیر مدیریت بحران‌‌های کوتاه‌مدت هستیم و در نبود بودجه مناسب قابل تطبیق چالش رو به رشدی است.»
چالش‌ها برای ایجاد انعطاف و تطابق اقلیم در افغانستان به گفته سازمان ملل «متنوع و چندگانه» است، بودجه و منابع مالی در دسترس افغانستان به دلیل مسائل سیاسی و حکومتداری و همچنین بودجه و منابع در دسترس پیچیده شده است.
به گزارش بی بی سی، آقای الکبروف گفته است «لازم است حالا در افغانستان اقدام شود».
او افزوده «نمی‌توانیم منتظر بمانیم. افغانها زمان برای انتظار ندارد. همه طرف‌ها باید زمینه‌های مشترک و دلیل مشترک را پیدا کنند تا برای آینده‌ پایدار افغانستان تلاش کنند. باید واضح بسازیم که این مشکل تنها مختص افغانستان نیست، یک مساله کلان‌تر منطقه‌ای و عدم اقدام در حال حاضر در افغانستان عقب‌گرد قابل توجهی در اقدامات اقلیمی برای کل منطقه را ایجاد خواهد کرد.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.