Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 42874
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 19 نوامبر 2022 - 8:24 |

بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل: گروه طالبان به تعهدات خود عمل نمی کند

بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل: گروه طالبان به تعهدات خود عمل نمی کند
هماهنگ کننده سیاسی بریتانیا در سازمان ملل می‌گوید، وضعیت افغانستان آشفته و نقض حقوق بشر و سرکوب زنان از سوی گروه طالبان همچنان ادامه دارد.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ فرگوس اکرسلی هماهنگ کننده سیاسی بریتانیا در سازمان ملل گفت، که گروه طالبان به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل نکرده‌اند و در این راستا یک واکنش منسجم و یکپارچه بین‌المللی مهم است.
شورای امنیت سازمان ملل نشستی را درباره افغانستان موسوم به “فرمول آریا” برگزار کرد. این نشست به خواست روسیه برگزار شد. افزون بر دیپلمات‌های کشورها، نمایندگان نهادهای مدنی و کارشناسان منطقه نیز در این نشست حضور داشتند.
هدف از این نشست کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان عنوان شده است.
رامز الکبروف، هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت، که دو سوم مردم افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. به گفته وی، در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.
هماهنگ کننده سیاسی بریتانیا در سازمان ملل در سخنرانی خود تاکید کرد: تعهد ما روشن است، ما دومین کمک کننده بزرگ به صندوق بازسازی افغانستان از سوی بانک جهانی هستیم.
فرگوس اکرسلی توضیح داد بریتانیا در سال مالی گذشته ۳۱۹ میلیون دالر به عنوان کمک‌های بشردوستانه و توسعه پرداخت کرده و ۳۱۹ میلیون دالر دیگر را در این سال مالی متعهد شده است.
این دیپلمات بریتانیا تاکید کرد، که این کشور قویا از قطعنامه ۲۶۱۵ شورای امنیت حمایت می‌کند.
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست فرمول آریا نیز گفت، که قطعنامه ۲۶۱۵ شورای امنیت سازمان ملل که در دسامبر ۲۰۲۱ به تصویب رسید فرصتی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه‌ فوری به افغانستان از طریق همه‌ کانال‌های ممکن بود. او افزود “اما در واقع می‌بینیم که تعدادی از کشورها آزادانه محتوای آن را تفسیر می‌کنند.” او از غرب انتقاد کرد که کمک‌های لازم به افغانستان نمی‌شود. این مقام روس خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد.
اما نماینده بریتانیا در این نشست گفت “ما امروز دوباره درخواست‌های برخی از اعضای شورا برای آزادی فوری دارایی‌های بسته شده افغانستان را شنیدیم. اجازه دهید واضح بگویم، انجام این کار در غیاب یک بانک مرکزی مستقل درست نیست”.
او در عین حال پیشنهاد کرد باید بر حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدگی به بحران فوری انسانی و اقتصادی از جمله کشورهایی که به دنبال انتقاد از غرب هستند باید ابتدا بر مشارکت در این امر تمرکز کنند.
فرگوس اکرسلی گفت: بریتانیا تمام تلاش خود را برای حمایت از مردم افغانستان انجام خواهد داد. او تاکید کرد “در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که طالبان اقدامات سختگیرانه‌ای را برای محدود کردن آزادی زنان و دختران و دسترسی آن‌ها به مشاغل و خدمات به اجرا گذاشتند”.
او ابراز تاسف کرد، که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران در آن از رفتن به مکتب متوسطه محروم هستند.
این دیپلمات بریتانیا افزود: از سوی گروه طالبان هیچ تلاش جدی هم برای تشکیل حکومت فراگیر و حمایت از اقلیت‌ها صورت نگرفته است؛ “ما به ویژه درباره جنایات وحشیانه در برابر اقلیت‌ هزاره نگران هستیم”.
هماهنگ کننده سیاسی بریتانیا تاکید کرد: اگر گروه طالبان مسیر خود را تغییر ندهد و به حقوق بشر و مبارزه با ترورریسم عمل نکند، افغانستان باثبات دور از انتظار است و از منظر مردم افغانستان و جامعه جهانی نمی‌توانند مشروعیتی داشته باشند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.