Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 42782
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 16 نوامبر 2022 - 15:20 |

تأکید استاندار خراسان رضوی به تقویت تعاملات اقتصادی با افغانستان

تأکید استاندار خراسان رضوی به تقویت تعاملات اقتصادی با افغانستان

استاندار خراسان رضوی گفت: به دنبال استحکام بخشی روابط اقتصادی بین استان خراسان با افغانستان هستیم.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ یعقوبعلی نظری در حاشیه نشست بررسی همکاری های اقتصادی افغانستان و خراسان رضوی با «قاری دین محمد حنیف» وزیر اقتصاد دولت طالبان افزود: ارتباط دو ملت ایران و افغانستان بسیار مهم است و باید این ارتباط دائمی باشد.
وی ادامه داد: توسعه تعاملات با کشورهای اسلامی و به خصوص همسایگان و افغانستان به عنوان سیاست راهبردی دولت سیزدهم قلمداد می‌شود و بر همین اساس یاری رساندن به کشورهای همسایه در زمان مشکلات و گرفتاری ها به نگاه اعتقادی و اسلامی ما باز می‌گردد.
استاندار خراسان رضوی گفت: ارتباط و تقویت روابط با ملت افعانستان همچنان برقرار است و مراودات ما نیز ادامه دارد و برگزاری نشست ها و دیدارهای دوجانبه، تحکیم روابط بین دو کشور را در پی دارد.
«قاری دین محمد حنیف» وزیر اقتصاد طالبان شب دوشنبه وارد مشهد شد و مورد استقبال استاندار خراسان رضوی قرار گرفت.
در سفر دو روزه هیات اقتصادی کشور افغانستان به استان خراسان رضوی، نشست بررسی همکاری های اقتصادی و همچنین بازدید از چند مجتمع صنعتی و کشاورزی برنامه ریزی شده است.

در سال جاری حجم صادرات کالا و خدمات از ایران به مقصد افغانستان حدود ۳۰درصد نسبت به میزان مشابه در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. صادراتی که در سال مالی ۱۳۹۹ به حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده بود. رقمی که حدود ۴۰درصد حجم بازار صادرات به افغانستان را تشکیل می‌داد. اما پس از تسلط طالبان بر کابل، ارتباط تجاری از طریق مرزهای جمهوری اسلامی ایران با این کشور عملاً به مدت ۳ ماه قطع شده بود که این امر بر میزان مناسبات تجاری میان دو کشور تأثیرات عمیقی گذاشته و منجر به کاهش حدود ۳۰ درصدی صادرات به افغانستان شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.