Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 42554
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 09 نوامبر 2022 - 18:40 |

تلاش دولت ازبیکستان برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی

تلاش دولت ازبیکستان برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی
در حالی که افغانستان با تحریم‌هایی روبه‌رو است، ازبیکستان برای جذب سرمایه‌گذاران افغان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ یک مرکز تجاری در چند قدمی مرز مشترک ازبیکستان با شهرک بندری حیرتان در ولایت بلخ افغانستان گشایش یافته است.

بر اساس اعلامیه دولت ازبیکستان، شهروندان افغانستان می‌توانند بدون روادید وارد خاک ازبکستان شوند و به مدت ۱۰روز در منطقه تجاری این بازار اقامت داشته باشند.

در بیانیه دفتر والی «سرخان دریا» آمده است: این مرکز تجاری ۲۶۰هزار متر مربع مساحت دارد و دارای ۴ هزار مغازه، مراکز تولید، مراکز صادرات و واردات، مرکز پزشکی بین‌المللی، هتل، خوابگاه، رستوران و فروشگاه‌های مختلف است.

دولت ازبیکستان برای بازرگانانی که در این مرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند، تدابیر ویژه‌ای برای سهولت‌ و بخشودگی مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته و همچنین یک منطقه تفریحی برای بازدیدکنندگان ساخته است. این مرکز در چند قدمی پل ارتباطی میان افغانستان و ازبکستان که به «پل دوستی» مشهور است قرار دارد.

شهروندان افغانستان می‌توانند با هدف خرید، تجارت و بازدید از این مرکز وارد خاک ازبیکستان شوند، اما حق ورود به شهر ترمذ و بقیه شهرهای ازبیکستان را ندارند.

در سال‌های اخیر و پس از گسترش جنگ و ناامنی در افغانستان، بخش عمده بازرگانان و سرمایه‌گذاران در ولایت‌‌های شمالی افغانستان، سرمایه‌‌های‌شان را به ازبیکستان منتقل کردند. هم اکنون، ده‌ها بازرگان افغان در شهرهای مختلف ازبیکستان شرکت‌های تولیدی دارند و فعالیتشان را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

همچنین به‌دلیل تدابیر ویژه‌ای که برای سهولت‌ و بخشودگی مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ازبیکستان در نظر گرفته شده است، بسیاری از بازگانان افغان، در شهرهای مختلف ازبیکستان به خرید خانه، زمین‌های کشاورزی و تاسیس شرکت‌های تولیدی پرداخته‌اند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در ماه می سال جاری اعلام کرد که در یک‌ سال گذشته، ۱۸۰۰ نفر از بازرگانان افغان، سرمایه‌های‌شان را از افغانستان به ازبیکستان و ترکیه منتقل کرده‌اند.

ازبیکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ایران و قزاقستان از اهداف عمده مهاجرت بازرگانان افغانستان است.

به نظر می‌رسد ازبیکستان با تاسیس مرکز بزرگ تجاری در مرز با افغانستان و با اعلام مزایای همچون بازدید بدون روادید، درصدد جذب سرمایه از افغانستان است.

فعلا بسیاری از شهروندان افغان، به‌دلیل محدودیت در صدور روادید برای ازبیکستان، برای معالجه و تجارت به پاکستان می‌روند، اما تاسیس این مرکز، گزینه آسان‌تر و ارزان‌تری برای بسیاری از شهروندان افغانستان و به‌ویژه برای ساکنان ولایت‌های شمال این کشور است.

ازبیکستان طی سال‌های اخیر تلاش کرده است در سیاست خارجی روابط با همسایگان را بهتر کند همچنین این کشور همواره در دولت پیشین افغانستان و دولت موقت طالبان تلاش کرده است تا با فراهم سازی بسترهای امنیتی در افغانستان و دسترسی به صلح روابط اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم با کابل را گسترش دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.