Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 42376
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 04 نوامبر 2022 - 14:18 |

درخواست توقف سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران در عربستان و تاکید به آزادی مطبوعات

درخواست توقف سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران در عربستان و تاکید به آزادی مطبوعات

یک سازمان حقوق بشری با تاکید بر سرکوب آزادی بیان و آزادی مطبوعات در عربستان از مقامات این کشور خواستار احترام به آزادی بیان شد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ سازمان حقوق بشر «القسط»  از مقامات سعودی خواستار  توقف سرکوبگری مطبوعات و آزادی بیان در عربستان سعودی  و احترام به آزادی بیان در این کشور شد.

سازمان حقوق بشری القسط با صدور بیانیه‌ای به مناسب روز جهانی پایان دادن به مصونیت جرایم علیه روزنامه‌نگاران  از جامعه جهانی خواست تا قاطعانه و جدی با جنایات ارتکابی علیه روزنامه نگاران در عربستان سعودی برخورد کند و عاملان  این جنایت را تحت تعقیب و مجازات قرار دهد.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری در بحبوحه وخامت اوضاع حقوق بشر در عربستان سعودی، بسیاری از روزنامه نگاران و نویسندگان تحت بازداشت، تعقیب قضایی و آزار امنیتی قرار گرفتند، از جمله  این روزنامه ‌نگاران می توان  «مها الر فیدی» نام برد که دادگاه سعودی وی را در در اواخر سال ۲۰۲۱ به ۶ سال زندان و ممنوعیت سفر، به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز  در توییتر محکوم کرد.

این در حالی  است که  مقامات سعودی موج بی‌سابقه‌ای از محکومیت‌های بسیار طولانی مدت برای فعالان و منتقدان  به دلیل ابراز عقاید خود  صادر می‌کنند.

برخی از زندانیان آزادی بیان در عربستان با وجود پایان محکومیتشان همچنان در زندان به سر می‌برند. از جمله این افراد می توان به «احمد الصویان» بازداشت سعودی اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ بازداشت و پس از سرکوب به سه سال حبس محکوم شد؛اما وی همچنان پشت میله‌های زندان است.

همچنین «فهد السنیدی» روزنامه نگار سعودی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شده بود، تقریباً یک سال پس از پایان حکم سه سال و نیم حبس، آزاد شد؛ اما وی همچنان ممنوع السفر است.

تعداد زیادی از روزنامه نگاران و نویسندگان به دلیل استفاده مسالمت آمیز از حقوق خود، مانند «عبدالرحمن فرحانه» (که به ۱۹ سال زندان محکوم شد) هنوز در حال گذراندن محکومیت‌های طولانی مدت زندان هستند.

برخی  روزنامه نگاران همچنان بدون اتهام یا  بدون ارجاع به قوه قضاییه در بازداشت هستند. از جمله این افراد «ترکی الجاسر» روزنامه نگار است که در ۱۵ مارس ۲۰۱۸ هنگام یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش دستگیر و  بیش از ۱۸ ماه به زور ناپدید شد.

«زهیر کتبی » روزنامه نگار سعودی دیگری است که  در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ در یک یورش نظامیان سعودی به منزلش به طرز وحشیانه‌ای دستگیر شد و پس از آن مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار گرفت.

سازمان حقوق بشری القسط تاکید کرد: «اقدامات  آل سعود علیه اصحاب رسانه‌ نقض آشکار قوانین  بین‌المللی حقوق بشر است».

این سازمان بر اهمیت آزادی مطبوعات تاکید کرد و گفت: مقامات سعودی باید محیطی امن برای خبرنگاران فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند  بدون خطر و آزار و اذیت، دستگیری، حبس  یا حتی قتل وظایف خود را انجام دهند.

سازمان القسط نگرانی عمیق خود را در مورد هدف قرار دادن سیستماتیک روزنامه‌نگاران و نویسندگان سعودی  ابراز کرد و از مقامات سعودی خواست به آزادی بیان احترام بگذارند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ پس از رتبه چهارم در رده بندی کشورهایی که بیشترین تعداد روزنامه نگار را زندانی می‌کنند، در رتبه هشتم قرار گرفت.

رژیم سعودی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌ها و جنایاتی که علیه مردم این کشور رخ می‌دهد، با توجه به اطلاعات نادرست رسانه‌ها و سلب آزادی مردم، از ابزارهای سرکوبگرانه بسیاری از جمله محدود کردن آزادی مطبوعات و رسانه‌ها استفاده می‌کند.

مقامات سعودی بخش رسانه را کنترل می‌کنند، جایی که آزادی مطبوعات از محدودیت‌های زیادی رنج می‌برد و دولت سعودی برای گمراه کردن واقعیت‌ها و سرپوش گذاشتن بر جنایات سرکوبی که توسط بن سلمان و اطرافیانش در قدرت انجام می‌شود، تلاش می‌کند.

بر اساس طبقه‌بندی سالانه سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز، عربستان سعودی یکی از سرکوبگرترین کشورها برای خبرنگاران است. طبقه‌بندی بین‌المللی ۲۰۲۲ عربستان سعودی را با توجه به نقض شدید حقوق روزنامه‌نگاران و آزادی بیان در رتبه ۱۶۶ از ۱۸۰ قرار داد.

مقامات سعودی با سرکوبگری آزادی بیان و بازداشت روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و نویسندگان، روش‌های مختلفی را برای سرکوب مطبوعات و روزنامه‌نگاران اعمال می‌کنند.

عربستان میان پنج کشور اول دارای بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی تا اول دسامبر ۲۰۲۱ است؛ چراکه از زمان شروع کمپین‌های دستگیری خودسرانه در کشور، حداقل ۳۱ روزنامه‌نگار را دستگیر کرده است.

مقامات سعودی تنها به بازداشت روزنامه‌نگاران اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه بسیاری از آن‌ها را سرکوب و شکنجه می‌کنند یا به قتل می‌رسانند که از برجسته‌ترین آن‌ها «جمال خاشقجی» بود که به‌دلیل انتقاد از اوضاع عربستان در کنسولگری کشورش در استانبول به‌طرز فجیعی کشته شد.

بر اساس گزارش سازمان‌های مختلف عربستان یکی از بزرگترین کشورهایی است که روزنامه‌نگاران را به‌اتهاماتی همچنین «توطئه علیه پادشاهی» و «همکاری با نهادهای خارجی» به زندان می‌اندازد و رویه‌های قضایی آن کاملاً مبهم است و هیچ نشانی از اتهامات علیه بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی ارائه نشده است.

هنوز دست‌کم ۳۲ روزنامه‌نگار در عربستان مورد سرکوب قرار گرفته بازداشت هستند و روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در زندان‌های آل‌سعود از بدرفتاری مسئولان سعودی رنج می‌برند، علاوه بر این، دولت سعودی همچنان از کار هر رسانه‌ای که مستقیماً به آن وابسته نیست جلوگیری می‌کند و محدودیت‌هایی را برای وب‌سایت‌ها اعمال می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.