Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 42790
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 نوامبر 2022 - 17:05 |

روسیه به دنبال شش برابر کردن صادرات محصولات حلال

روسیه به دنبال شش برابر کردن صادرات محصولات حلال

آندری کوچروف، رئیس بخش ارتباطات راهبردی و ارتقای محصولات مرکز آگرواکسپورت روسیه گفت: صادرات محصولات حلال به کشورهای خلیج فارس و مصر تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ برابر خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از Russia Briefing، کوچروف گفت: فرآورده‌های گوشتی پتانسیل خاصی دارند. صنعت گوشت حلال در روسیه به‌طور فعالی در حال توسعه است. حدود ۲۰ میلیون مسلمان در روسیه زندگی می‌کنند که تقاضای داخلی برای گوشت حلال را ایجاد می‌کند. تولید گوشت حلال در روسیه در حال حاضر ۱۰ درصد از کل تولید گوشت مرغ، گوشت گاو و گوسفند روسیه است.

وی تصریح کرد: بازارهای کلیدی صادرات حلال روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با محوریت دبی هستند. عربستان سعودی بیش از ۱,۲ میلیارد دلار محصولات گوشتی، ۶۷۰ میلیون دلار محصولات لبنی و بیش از ۱.۱ میلیارد دلار محصولات قنادی وارد می‌کند. امارات متحده عربی هم بیش از ۸۰۰ میلیون دلار محصولات گوشتی و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی از روسیه وارد می‌کند.

به گفته کوچروف، صادرات محصولات حلال روسیه به کشورهای خلیج فارس و همچنین مصر در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۶ میلیون دلار رسید. محصولات قنادی با ۵۹ درصد سهم اصلی و فرآورده‌های گوشتی ۴۰ درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات محصولات حلال روسیه به این کشورها در سال ۲۰۳۰ از مرز ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا فراتر رود، به عبارت دیگر بیش از شش برابر رشد خواهد کرد.

عضو مرکز آگرواکسپورت روسیه تصریح کرد: به منظور تحقق پتانسیل صادرات محصولات حلال روسیه، آگرواکسپورت توسعه یک استراتژی را برای ارتقای خود در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که تبلیغ محصولات حلال روسی به عنوان حلال در این منطقه هیچ فایده‌ای ندارد.

کوچروف گفت: مصرف‌کننده در آنجا از قبل معتقد است که همه محصولات حلال هستند. بنابراین، ارتقاء باید بر اساس یک سیستم گواهینامه ملی و تصویر این سیستم ساخته شود. ابزار مورد نیاز برای اینکه سیستم گواهینامه به خوبی کار کند، قابلیت ردیابی و وجود مراجع صدور گواهی در داخل کشور است.

راه‌اندازی برند ملی برای محصولات حلال در روسیه 

کوچروف اعلام کرد که ترویج محصولات حلال می‌تواند از ایجاد یک برند ملی حمایت بیشتری کند. او گفت که برای مثال مصرف‌کنندگان در عربستان سعودی اطلاعات کمی در مورد محصولات روسی دارند و تصوری از روسیه به عنوان تولید کننده مواد غذایی ندارند.

عضو مرکز آگرواکسپورت روسیه گفت: در این شرایط، راه‌اندازی یک برند ملی می‌تواند به افزایش آگاهی و ایجاد یک تصویر مثبت قوی از غذای روسی در میان مصرف‌کنندگان سعودی کمک کند.

این مرکز در آمار خود اعلام کرده که بازار خاورمیانه و شمال آفریقا برای محصولات غذایی حلال بالغ بر ۴۴۱ میلیارد دلار در سال است. تقاضای جهانی برای چنین محصولاتی ۱,۳ تریلیون دلار آمریکا تا ۱.۴ تریلیون دلار در سال تخمین زده می‌شود و ممکن است تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۷ تریلیون تا ۲ تریلیون دلار آمریکا برسد.

در این گزارش آمده است: تقاضا برای محصولات حلال نه تنها در کشورهای مسلمان خاورمیانه، بلکه در چین و سایر بازارهای آسیا مانند هند، اندونزی، مالزی و تایلند در حال رشد است، زیرا حلال علاوه بر الزام به مسائل دینی،‌ نشانه‌ای از کیفیت و ایمنی است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.