Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 42287
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 02 نوامبر 2022 - 8:40 |

ساکنان کابل: آب آشامیدنی نداریم / حکومت سرپرست: بودجه نداریم

ساکنان کابل: آب آشامیدنی نداریم / حکومت سرپرست: بودجه نداریم
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ شماری از شهروندان غرب کابل از نبود آب آشامیدنی شکایت دارند و می گویند که حکومت سرپرست باید برای شهروندان آب آشامیدنی فراهم کند. سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست هم در پی شکایت شماری از شهروندان غرب کابل از نبود آب آشامیدنی می گوید که نبود بودجه برای تکمیل پروژه های آبرسانی یک موضوع اساسی و بشردوستانه است که از سازمان ها و کشور های دیگر می خواهیم برای تکمیل این پروژه ها با حکومت سرپرست همکاری کنند.
در همین حال اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب در مصاحبه با خبرنگار آوا گفت: برای مدیریت درست آب های شهر کابل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از سوی وزارت انرژی و آب گرفته شده که برنامه اول این وزارت جلوگیری از هدر رفتن آب باران است که به این منظور بندها ساخته خواهد شد.
وی با بیان این که برای تغذیه آب های زیر زمینی برنامه دارند که چاه های جذبی حفر کنند، افزود: برنامه دیگر وزارت انرژی و آب مبتنی بر کارهای فرهنگی و آموزشی برای شهروندان به خاطر جلوگیری مصرف بی رویه از آب های آشامیدنی است.
سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست برنامه های بعدی دیگر این وزارت را کنترول و ارزیابی شرکت های خصوصی آب رسانی و گسترش بند آب شاه و عروس برای آب رسانی بهتر به شهروندان کابل عنوان کرد.
وی بیان داشت که نبود بودجه برای تکمیل پروژه های آب رسانی یک موضوع اساسی و بشردوستانه است که از سازمان ها و کشور های دیگر می خواهیم برای تکمیل این پروژه ها با حکومت سرپرست همکاری کنند.
وی علاوه کرد که با شرکت های سکتور خصوصی گفتگوی وزارت انرژی و آب جریان دارد که در فعالیت های شان از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنند.
از سوی هم دکتر علی اقبال، آگاه امور شهری و محیط زیست گفت: متاسفانه در طول ۲۰ سال گذشته پلان درازمدت برای حل مشکل آب در شهر کابل روی دست گرفته نشد، گرچه کار بندهای کوچک آغاز شده بود؛ ولی تا هنوز به بهره برداری سپرده نشده است.
وی بیان داشت که در اکثر مناطق شهر کابل حفر چاه های خودسر در منازل انجام شده که این امر هم برای مسایل زیست محیطی مشکل ساز شده و هم سبب آن گردیده تا آب های زیر زمینی خشک شود.
این آگاه مسایل محیط زیست افزود که با خشک شدن چاه های زیر زمینی آب آشامیدنی در اکثر مناطق شهر کابل پیدا نمی شود و بعضی از شرکت های خصوصی آب رسانی برای حل مشکل موقتی چاه های بیشتر حفر می کنند که این سبب افزایش مشکل می گردد.
وی راه حل مشکل نبود آب آشامیدنی در شهر کابل را مدیریت درست دریا ها در چهار اطراف شهر دانسته و گفت: با ایجاد شبکه سازی درست آب دریا ها کمبود منابع آبی مدیریت می شود.
وی از حکومت سرپرست خواست که با تکمیل کردن پروژه های مدیریت آب و ایجاد شبکه آب رسانی شهری برای دراز مدت مشکل شهروندان را حل بکند.
این در حالی است که غلام محمد حیدری، شهروند غرب کابل گفت: مدت بیش از ۱۰ شبانه روز است که آب آشامیدنی در خانه ندارند.
وی بیان داشت که شرکت خصوصی آب رسانی در ساحه ریگریشن دشت برچی پاسخگو مشکل نبود آب شهروندان نیست و می گویند که باید تا زمان برف باری صبر کنند.
این شهروند از حکومت سرپرست خواستار توجه جدی به مشکل نبود آب در غرب کابل شده و این چالش را غیر قابل تحمل می داند.
غلام حسن؛ یکی دیگر از شهروندان گفت: مشکل نبود آب کافی بیش یک سال است که در غرب کابل دامنگیر شهروندان شده، ولی در این روز ها یک قطره آب هم در نل ها نیست.
وی می افزاید که شرکت های خصوصی قیمت آب را هم دو برابر کرده، ولی مشکل نبود آب شان را حل نمی کنند.
قابل ذکر است که در دوره نظام جمهوری وزارت انرژی و آب چندین مرتبه خطر کاهش شدید آب های زیر زمینی را اعلام کرد، ولی در آن زمان، حکومت برنامه ای درازمدت برای حل مشکل نبود آب روی دست نگرفت.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.