Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 42971
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2022 - 8:40 |

طالبان اجازه کار در کمیته های بین المللی را ندارند

طالبان اجازه کار در کمیته های بین المللی را ندارند

فرستاده ریاست جمهوری ایران در امور افغانستان، طالبان باید در مبارزه با تروریسم نه با مداخلات نظامی مستقل، بلکه با آموزش، اشتراک اطلاعات و تدارکات تجهیزات کمک کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، حسن کاظمی قمی گفت: برای همکاری با طالبان، باید یک کمیته امنیتی منطقه ای ایجاد شود.
وی تاکید کرد که امنیت در افغانستان با ایجاد حکومت فراگیر از سوی طالبان پیوند ناگسستنی دارد و آنها نیز مسئولیت حفظ امنیت مردم و مرزهای خود با کشورهای همسایه را بر عهده دارند.
به گفته کاظمی قمی، در چارچوب روابط کنونی اروپا و روسیه، توجه بیش از پیش به کشورهای آسیایی می شود که از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی می توانند به ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی کمک کنند. افغانستان نیز می تواند نقش خود را در اینجا ایفا کند که به توسعه اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.
آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان، درباره این طرح می گوید که احتمال عملی شدن این طرح بسیار کم است. وی گفت در حالیکه ایران میخواهد دست امریکا از منطقه کوتاه شود و به دلیل رقابت هایی که بین هند و پاکستان وجود دارد، نزدیکی هایی که ازبکستان به طالبان دارد، مخالفت هایی که تاجیکستان با طالبان دارد، تشکیل کمیته بازیگران خارجی نا ممکن به نظر میرسد.
آقای سعیدی اضافه کرد که “اگر تحت مدیریت روسیه کمیته ای از کشور های مشترک المنافع برای حفاظت مرز ها به وجود بیاید، ممکن است. این کمیته باید بدون حضور ایران و پاکستان باشد وگرنه باعث تحریک و ماجراجویی آمریکا خواهد شد.”
وی یادآور شد که ایران سیاست دو پهلو بازی می کند از یک طرف با اپوزیسیون صحبت میکند و از طرف دیگر با طالبان وارد مذاکره می شود. و در هر دو حالت آمریکا با مداخله ایران در افغانستان برخورد خواهد کرد.
آقای سعیدی درباره تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان که زمینه ساز بقیه مواد طرح ( آموزش، اشتراک اطلاعات و تدارکات تجهیزات) است نیز نظر مشابه دارند یعنی در افغانستان به وجود آمدن حکومت همه شمول در حضور طالبان بسیار بعید به نظر می رسد.
طالبان به دالر آمریکایی معتاد شده است، دالری که نه چین و نه روسیه حاضر است به آنها بپردازد. امریکا نیز به طالبان حس مالکیت دارد و شاید در آینده اگر بخواهد با قطع کردن دالرهای هفته وار بر طالبان برای اعمال حکومت همه شمول، فشار وارد کند.
وی اضافه کرد که آمریکا هیچ وقت به هیچ قیمتی اجازه نمی دهد که طالبان با ایران و منطقه برنامه مشترکی را پیش ببرد.
آقای سعیدی اضافه کرد که طالبان باید برای اینکه بتوانند قدمی به سمت تشکیل حکومت فراگیر بردارند اولا باید گروه ها و اشخاص افراطی مثل ملا هیبت الله و حکیم حقانی را از بین ببرد.
آقای فرزاد رمضانی بونش، کارشناس مستقل و تحلیلگرمسائل بین الملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت سیاست ایران در برابر افغانستان هیچ تغییری نکرده است کما اینکه انتظارات و تعهدات طالبان نیز برآورده نشده است.
از طرفی بازیگران خارجی در افغانستان نیز از ناکامی طالبان در برآورده کردن تعهدات شان درباره کاهش تهدیدات تروریستی و ایجاد دولت فراگیر ناراضی هستند. همه این مشکلات باعث می شود که سطح توقعات از طالبان پایین آمده و چالش های بیشتری بر سر راه قرار به وجود بیاید.
ایران در مرحله صبر و انتظار به سر می برد و امید وار است که مذاکرات بین الافغانی زودتر انجام شود.
وی در ادامه گفت همانگونه که در نشست فرمت مشورتی مسکو گفته شد طالبان باید به تعهدات خود برای برقراری حکومت فراگیر و کاهش تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان متعهد باشند و آنها را عملی کنند در غیر این صورت هر گونه طرحی با مشکلات روبرو خواهد شد.
با توجه به نظریات کارشناسان به این نتیجه میرسیم که طالبان ظرفیت عملی کردن طرح های سطح منطقه ای را ندارد. این بی اعتباری طالبان نه تنها در ناکامی آنها در برآورده کردن انتظارات جامعه جهانی در قسمت کاهش تهدیدات امنیتی از خاک افغانستان، حقوق زنان و اقوام و تشکیل دولت فراگیر می باشد بلکه وابستگی آنها به تمویل مالی امریکا یک وابستگی شدید در طالبان به وجود آورده است که نمی توانند مستقلانه تصمیم بگیرند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.