Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 42995
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2022 - 15:57 |

هشدار فعالان مسلمان اسکاتلند درباره رشد اسلام‌هراسی

هشدار فعالان مسلمان اسکاتلند درباره رشد اسلام‌هراسی

مسلمانان بانفوذ اسکاتلندی هشدار می‌دهند که تعصبات ضد اسلامی در این کشور انکار می‌شود و پیشرفت کمی برای مبارزه با سوء استفاده و تبعیض نفرت‌آمیز علیه مسلمانان وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ به نقل از The Sunday Post، عمر افضل، عضو انجمن مساجد اسکاتلند، درباره رشد اسلام‌هراسی گفت که باید اقدامات بیشتری برای مقابله با این موضوع و این تصور غلط انجام شود که نفرت علیه اسلام مشکلی در شمال بریتانیا نیست.

او در طول ماه آگاهی‌بخشی درباره اسلام‌هراسی که کمپینی ملی با هدف افزایش آگاهی و برجسته کردن مشارکت مثبت مسلمانان بریتانیا است، سخنرانی و از تصمیم دولت بریتانیا برای کنار گذاشتن تلاش برای تعریف اسلام‌هراسی انتقاد کرد.

افضل تصریح کرد: مقابله با انکار اسلام‌هراسی بسیار مهم است. نادیده گرفتن عمدی مشکل، نوعی انکار صریح وجود اسلام‌هراسی است.

در کنار این افشاگری، آمار جدید جنایات ناشی از نفرت وزارت کشور که در ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که ۴۲ درصد از جرایم ناشی از نفرت مذهبی در انگلیس و ولز، مسلمانان را هدف گرفته است.

افضل تصریح کرد: گزارش تحقیق درباره اسلام‌هراسی در اسکاتلند ایده «استثناگرایی اسکاتلندی» را در هم شکست؛ این نوعی انکار است که اسلام‌هراسی را به رسمیت می‌شناسد، اما معتقد است که در اینجا چندان رایج یا فراگیر نیست. این گزارش نشان می‌دهد که تبعیض عمیق، ساختاری و نظام‌مند علیه مسلمانان اسکاتلند چقدر ریشه‌دار است و چگونه در زندگی روزمره خود را نشان می‌دهد.

این گزارش که ۴۴۷ نفر و سازمان را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داد، مشخص کرد که بیش از سه چهارم پاسخ‌دهندگان مسلمان احساس می‌کنند اسلام‌هراسی در حال بدتر شدن است و درباره ۸۲ درصد از مردم گلاسکو افزایش یافته است.

یکی از پاسخ‌دهندگان گفت: «احساس می‌کنیم که محیط برای جوامع ما خصمانه‌تر شده است. برگزیت قطعاً کمکی به حل این موضوع نکرده و به کسانی که نفرت‌پراکنی می‌کنند و دنبال بهانه‌ای برای ترویج نفرت هستند، تریبون داده است.»

مردم گزارش کردند که اسلام‌هراسی را در محل کار، مدرسه، کالج یا دانشگاه، در خیابان، ساختمان‌های عمومی مانند مغازه یا رستوران یا وسایل نقلیه عمومی تجربه کرده‌اند.

برخوردهای اسلام‌هراسانه؛ جزئی از زندگی روزمره مسلمانان اسکاتلند

عمر افضل در مورد گستردگی اسلام‌هراسی در اسکاتلند گفت: حدود ۸۳ درصد از پاسخ‌دهندگان مسلمان گزارش دادند که اسلام‌هراسی را مستقیماً تجربه کرده‌اند، ۷۵ درصد گفتند که اسلام‌هراسی یک موضوع روزمره است و بیش از نیمی از آنها رفتار خود را در نتیجه اسلام‌هراسی یا ترس از آن تغییر داده‌اند.

وی افزود: نگران‌کننده است که تنها ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان که با اسلام‌هراسی مواجه شده بودند، برای گزارش آن حاضر شدند. خیلی اوقات، گزارش نکردن به دلیل ترس از عواقب آن است، مانند طرد شدن در محیط کار یا اخراج از مدارس.

با توصیف اسلام‌هراسی به عنوان «نوعی از نژادپرستی که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد»، این تعریف توسط حزب کارگر و سایر احزاب مخالف پذیرفته اما توسط دولت محافظه‌کار رد شد.

برای مثال یک مشاور متخصص مسلمان در دولت بریتانیا استخدام شد، اما بنا بر گزارش‌ها، کار او پس از نخست‌وزیر شدن بوریس جانسون متوقف شد. افضل گفت که پیشرفت محدودی در اسکاتلند حاصل شده است و افزود: همه احزاب سیاسی اسکاتلند، از جمله محافظه‌کاران اسکاتلند، تعریف اسلام‌هراسی را در سال ۲۰۱۹ پذیرفتند.

مسلمانان اسکاتلند با افزایش خصومت روبه‌رو هستند

زارا محمد، دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا با ابراز نگرانی از رشد اسلام‌هراسی از حمله اخیر با کوکتل مولوتف به یک مرکز مهاجرت در شهر کنت خبر داد و گفت: مسلمانان با افزایش خصومت و تعداد فزاینده حملات روبه‌رو هستند. اخیراً شاهد یک حمله تروریستی در شهر دوور بودیم که عامل آن اظهار کرد که می‌خواهد «کودکان مسلمان را محو کند». ما در بالاترین سطح دولت بریتانیا این موضوع را دیده‌‌ایم. نصرت غنی، وزیر ترابری کابینه وقت، مسلمان بودنش را دلیل برکناری‌اش از دولت می‌دانست.

دولت با وجود تلاش کمی که در مورد مبارزه با اسلام‌هراسی انجام می‌دهد، اعلام کرد که تعریف خود از اسلام‌هراسی را بهتر خواهد کرد، زیرا تعریفی را که به‌طور گسترده پذیرفته شده و مورد تأیید جامعه است رد می کند. اما حتی به این هم توجه نمی‌کند.

زارا تصریح کرد: برای غلبه بر مسائل عمیق و ساختاری اسلام‌هراسی هنوز کارهای زیادی باید در فضاهای عمومی و نیز تشکیلات سیاسی و مدنی انجام داد.

مسلمانان اسکاتلند و حضور در بخش‌های مختلف اجتماع

شورای مسلمانان اسکاتلند موافقت کرد که اسلام‌هراسی یک موضوع واضح است. فریحا توماس، از شورای مسلمانان اسکاتلند، گفت: اسکاتلند خانه بیش از ۷۶ هزار مسلمان است که اکثریت آنها نسل دوم یا سوم اسکاتلندی هستند، برخی دیگر نوکیشان یا تازه‌واردان هستند، اما به اینکه بخشی از آن هستند افتخار می‌کنند. مسلمانان اسکاتلند فعالانه در تمام جنبه‌های زندگی اسکاتلندی درگیر هستند.

توماس گفت: متأسفانه، برای بسیاری از ما، سخنان تنفرآمیز و سایر اشکال تبعیض بر اساس مسلمان بودن ما یک اتفاق مکرر است، به طوری که زنان مسلمان به‌ویژه از طریق به زور برداشتن روسری همراه با تهدید و آزار، مورد هدف قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در حالی که می‌دانیم که اکثر اسکاتلندی‌ها از ما استقبال و حمایت می‌کنند، هرگز نمی‌دانیم که وقتی خانه خود را ترک می‌کنیم آیا با سوء استفاده یا خشونت اسلام‌هراسانه روبرو خواهیم شد یا نه.

توماس افزود: نام اسلامی به معنای کمتر امکان مصاحبه شغلی داشتن و پوشاندن سر به معنای پیشنهاد کار کمتر است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.