Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 42674
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 13 نوامبر 2022 - 9:23 |

چند نکته محوری در سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان

چند نکته محوری در سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان

سخنان روز جمعه دبیرکل حزب‌الله در چندین سطح به ویژه بخش مربوط به عوامل پایداری توافق مرزبندی با فلسطین اشغالی و همچنین توطئه جدیدی که آمریکایی‌ها علیه لبنان طراحی کرده‌اند قابل ارزیابی است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله روز جمعه در سخنرانی خود به مناسبت روز شهید، چندین محور اساسی را مورد بررسی قرار داد که شامل توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی، سناریو جدید آمریکا برای فتنه‌انگیزی در لبنان و تلاش واشنگتن برای تداوم بحران سوخت لبنانی‌ها، تاثیر بازگشت راست‌افراطی‌های رژیم صهیونیستی به قدرت بر تعمیق شکاف‌های این رژیم و … بود. پرونده سیاسی لبنان و بحث انتخاب رئیس جمهور نیز یکی از محورهای اصلی سخنرانی دبیر کل حزب‌الله در روز گذشته محسوب می‌شود.

اما نکات قابل توجه و قابل تاملی در این سخنان سید حسن نصرالله بود که در ابعاد مختلف می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

-سید حسن نصرالله در ابتدای این سخنرانی که به مناسبت سالگرد شهادت «احمد قصیر» رزمنده حزب‌الله برگزار شده بود (شهید احمد جعفر قصیر -که سید حسن نصرالله او را امیرُ الاستشهادیین نامید- متولد ۱۹۶۳ میلادی جوان لبنانی و عضو حزب‌الله لبنان بود که در روز ۲۰ آبان ۱۳۶۱ شمسی با خودرویی خود که پر از مواد منفجره بود به یکی از ساختمان‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در صور حمله کرد. ۱۴۱ افسر و نظامی صهیونیست در این حمله کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح یا مفقود شدند) به همین مناسبت اشاره کرده و گفت، عملیات شهادت‌طلبانه احمد قصیر تمام رؤیاهای اسرائیلی درباره لبنان را بر باد داد. زمانی که احمد قصیر به مقر نظامی اسرائیل در صور حمله و آن را ویران کرد، این ویرانی صرفاً منجر به ویرانی آن ساختمان با آن حجم تلفات زیاد نشد، بلکه تمام برنامه‌ها و امیدهای اسرائیل را ویران کرد و از این نقطه رژیم اسرائیل به‌شکل جدی به فکر عقب‌نشینی افتاد.

نکته قابل توجه در سخنان دبیر کل حزب‌الله در این زمینه آن است که او پیش از این تنها یک بار و سه سال بعد از شهادت احمد قصیر درباره جزئیات عملیات شهادت‌طلبانه وی و حمله به مقر نظامی رژیم صهیونیستی در صور صحبت کرده بود. به نظر می‌رسد که دبیر کل حزب‌الله با یادآوری این عملیات استشهادی رزمنده مقاومت لبنان که لرزه به تن صهیونیست‌ها انداخت قصد داشت پیامی هشدارآمیز به ویژه در سایه تغییرات سیاسی رژیم اشغالگر و مانورهایی که راست‌افراطی‌های اسرائیل به رهبری «بنیامین نتانیاهو» به راه انداخته‌اند به این رژیم بدهد و تاکید کند که مبارزان حزب‌الله هنوز همان رویکرد رزمندگانی چون احمد قصیر را دنبال می‌کنند و در هر لحظه آماده وارد کردن ضربات غافلگیرکننده و دردناک به دشمن هستند.

سید حسن نصرالله همچنین به گسترش الگوی مقاومت لبنان تا فلسطین اشاره کرد که نمونه عملی آن در عملیات‌های شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی دیده می‌شود؛ نسل جوانی که بزرگترین کابوس اشغالگران در کرانه باختری و سراسر فلسطین اشغالی هستند.

-بخش بعدی سخنان دبیرکل حزب‌الله مربوط به بازگشت راست‌افراطی‌های رژیم صهیونیستی به قدرت و تاثیر آن بر پرونده‌های داخلی و خارجی این رژیم از جمله توافق مرزبندی با لبنان بود. درحالی که پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی چند هفته قبل در جریان مانور انتخاباتی خود اعلام کرده بود که توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان اقدامی بوده که از جانب کابینه «یائیر لاپید» انجام شده و در صورت پیروزی حزب راست‌گرا در انتخابات کنست این توافق لغو خواهد شد، سید حسن نصرالله صراحتا تاکید کرد که هیچ تفاوتی میان هیچ یک از حکومت‌های صهیونیستی قائل نیست و همچنین انتخابات اشغالگران هیچ اهمیتی برای مقاومت ندارد و با روی کار آمدن کابینه جدید صرفا روند فروپاشی اسرائیل تسریع خواهد شد.

سید حسن نصرالله با یادآوری معادلات مقاومت که منجر به انجام توافق مرزبندی دریایی شد علنا به صهیونیست‌ها هشدار داد که همین معادلات و کارت‌های قدرتی که لبنان در اختیار دارد تضمین تداوم توافق مرزبندی و اجرای آن بوده و هیچ طرف اسرائیلی نمی‌تواند از آن خارج شود. همچنین درحالی که آمریکایی‌ها مدعی هستند این کشور ضامن پایداری توافق تعیین مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی است، دبیر کل حزب‌الله با تاکید بر اینکه نمی‌توان به تضمین‌های آمریکا در حفظ این توافق اعتماد کرد صراحتا گفت که تضمین واقعی ادامه و اجرای توافق مذکور، قدرت مقاومت است.

-سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت روز شهید به توطئه‌ تازه‌ای اشاره کرد که آمریکایی‌ها در صدد اجرای آن علیه لبنان هستند و تاکید کرد که انتخابات آمریکا نیز مانند انتخابات رژیم صهیونیستی هیچ اهمیتی ندارد و چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان دو روی یک سکه هستند. درحالی که هفته گذشته «باربرا لیف» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه ضمن تکرار اظهارات مداخله‌جویانه خود درباره حزب‌الله و لبنان سناریوهایی برای فروپاشی این کشور ترسیم و اعلام کرده بود که نابودی لبنان منجر به بازسازی این کشور از زیر خاکستر و رهایی از «طاعون» حزب‌الله می‌شود، سید نصرالله خط قرمزهای مقاومت در برابر هرگونه طرح فتنه‌انگیزانه در لبنان را شفاف‌سازی کرده و به کنایه خطاب به آمریکایی‌ها گفت:حزب‌الله همانی است که نفرین و طاعون آمریکا را از بین برد.

دبیر کل حزب‌الله همچنین به پروژه‌های آمریکا برای ایجاد هرج و مرج در لبنان از سال ۲۰۱۹ و تشدید تحریم‌ها و فشارهای واشنگتن علیه لبنانی‌ها برای تسلیم کردن ملت این کشور و ممانعت از حل بحران سوخت لبنان اشاره کرد.

به طور کلی این بخش از سخنان سید حسن نصرالله حاوی پیام و هشداری جدی به همه کسانی بود که روی تضمین‌های آمریکایی برای حل بحران لبنان حساب باز کرده‌اند. ارزیابی این اظهارات دبیر کل حزب‌الله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نه تنها قصد کمک به لبنان را ندارند بلکه تحریم و محاصره خود را علیه این کشور افزایش نیز داده‌اند و واشنگتن در شرایطی در روند واردات سوخت ایران به لبنان مانع‌تراشی می‌کند که بر خلاف وعده‌های ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان دیده نمی‌شود.

-اما مهمترین پرونده داخلی لبنان که در سخنان دبیر کل حزب‌الله مورد بررسی قرار گرفت، پرونده انتخاب رئیس جمهور بود. سید حسن نصرالله با اشاره به نقش محوری ریاست‌جمهوری در اداره امور لبنان و پیامدهای منفی خلأ ریاست‌جمهوری بر همه سطوح کشور خواستار تسریع در انتخاب رئیس جمهور شد.

در شرایطی که سفارتخانه‌های خارجی و در راس آنها آمریکا و عربستان با مداخله در پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان تلاش دارند بگویند که حزب‌الله به دنبال روی کار آوردن رئیس جمهوری است که منافع آن را تضمین و از این جنبش حمایت کند، دبیر کل حزب‌الله برای همه روشن کرد که مقاومت مانند همه مردم و طرف‌های خیرخواه لبنان خواستار رئیس جمهوری شجاع است که منافع کشور را بر هرچیزی ترجیح دهد.

سید حسن نصرالله صراحتا تاکید کرد: ما به دنبال رئیس جمهوری نیستیم که از ما حمایت کند، مقاومت در لبنان نیازی به حمایت و چتر حمایتی ندارد، تنها چیزی که می‌خواهیم آن است که رئیس جمهوری روی کار بیاید که به مقاومت از پشت خنجر نزند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.