Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 43446
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 06 دسامبر 2022 - 13:24 |

اعلامیه دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

اعلامیه دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
یوناما در رشته تویت‌های خود موادِ از اعلامیه جهانی حقوق بشر را نشر کرده که در آن آمده که همه مردم افغانستان سزاوار آزادی، برابری و کرامت اند…

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) در آستانه روز جهانی حقوق بشر خواهان رعایت حقوق شهروندان در افغانستان شده است.

یوناما در رشته تویت‌های خود موادِ از اعلامیه جهانی حقوق بشر را نشر کرده که در آن آمده که همه مردم افغانستان سزاوار آزادی، برابری و کرامت اند.

یوناما از ماده نهم این اعلامیه نقل کرده که می‌گوید: هیچ کسی نمی تواند مرا خودسرانه دستگیر یا بازداشت کند. یا مرا از کشورم تبعید نماید.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در ادامه نوشته که افغانستان اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده پس باید به هر ماده آن پابند باقی بماند.

یوناما در رشته تویت‌های خود که اول و دیروز چهارم ماه دسمبر منتشر کرده از مواد، اول، سوم و پنجم اعلامیه حقوق بشر نیز یاد کرده است.

در این ماده‌ها گفته شده است: هیچکس حق ندارد مرا شکنجه کند، من حق زندگی دارم و باید در آزادی و امنیت زندگی کنم. آزاد و برابر با دیگران به دنیا آمدم و باید با همه انسان‌ها یکسان رفتار شود.

یوناما در حالی به تطبیق مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید می‌کند که طالبان نزدیک به ۱۶ ماه می‌شود که در افغانستان حاکم اند و حکومت آنها در این مدت به نقض گسترده حقوق بشری متهم است.

حکومت طالبان در افغانستان، زنان و مردان فعال و همچنان خبرنگاران را زندانی کرده، بر آموزش دختران و کار زنان محدودیت وضع نموده، آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان محدود شده است.

اما بسیاری محدودیت‌ها بر زنان متمرکز بوده است.

همزمان، در آستانه روز جهانی حقوق بشر، فعالان حقوق زن از ۲۷ ماه نوومبر تظاهراتی را در حمایت از زنان افغان در لندن و چندین شهر بزرگ جهان به راه انداختند.

قرار است، این اعتراضات تا ۱۰ دیسمبر ادامه یابند.

در این اعتراض‌ها حمایت بین المللی از حقوق زنان تقاضا شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.