Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 44232
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2022 - 8:14 |

سپرست سفارت ایران: توصیه ما به طالبان جلب اعتماد مردم است

سپرست سفارت ایران: توصیه ما به طالبان جلب اعتماد مردم است

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل به طالبان «توصیه» کرده «اعتماد مردمی» را در کشور جلب کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل، در گفت‌وگو با شبکه «العالم» «توصیه» کرده است که طالبان در افغانستان «اعتماد مردمی» را جلب کنند.

کاظمی قمی همچنین گفته است که «بخشی از رهبران طالبان به این نکته رسیده اند که امنیت پایدار مستلزم تشکیل حکومت مردمی است.»

وی افزود: «اعتقاد طالبان بر این است که محوریت حکومت با آنها باشد، آن هم با ایدئولوژی شریعت فقه حنفی و بر این مسئله اصرار دارند، در حالی که امروز افغانستان از نگاه اجتماعی و فرهنگی تنوع قومیت‌ها و مذاهب را در خود دارد، بخشی از رهبران طالبان در طول ۱۶ ماه گذشته که در حکومت بودند، به این نکته رسیدند که اگر بخواهند ثبات و امنیت پایدار در افغانستان شکل بگیرد، مستلزم تشکیل یک حکومت مردمی و فراگیر است.»

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان همچنین گفت که برگزاری انتخابات و داشتن قانون اساسی مطالبه جامعه جهانی در افغانستان است

وی افزود: در نگاه اولیه طالبان مسئله انتخابات و قانون اساسی نبود اما امروز این موضوع نه تنها یک مطالبه جامعه جهانی برای تشکیل یک حکومت فراگیر است بلکه در درون زمامداران طالبان نیز این نگاه قوی‌تر شده است و البته این یک مطالبه مردمی است.

کاظمی قمی در اخیر گفت: «توصیه ما به طالبان اول جلب اعتماد مردمی است و دوم، تعامل با کشورهای همسایه و منطقه است. چون بیشترین اثرپذیری از تحولات افغانستان را کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری اسلامی دارد. اینکه بخواهند با ایران تعامل کنند تا از آمریکایی‌ها امتیازی بگیرند به اعتقاد من، نگاه امریکایی‌ها به طالبان خصمانه است، چرا که ۲۰ سال با هم جنگیده‌اند و لو اینکه آمریکایی‌ها به طالبان لبخند بزنند، باز در خوی دشمنی آنها با طالبان تغییری ایجاد نخواهد شد.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.