Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44090
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 26 دسامبر 2022 - 14:20 |

طالبان از مقامات آمریکایی خواست در امور افغانستان مداخله نکنند

طالبان از مقامات آمریکایی خواست در امور افغانستان مداخله نکنند

طالبان پس از تصمیم این جنبش مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان های خارجی، از دولت آمریکا خواستند تا در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از سی ان ان عربی؛ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که مقامات آمریکایی نباید “در امور داخلی” افغانستان مداخله کنند، در همین حال ۴ سازمان امدادرسانی از توقف فعالیت خود در این کشور خبر دادند.

ذبیح‌الله در توییتر خود نوشت: «سازمان‌های فعال در افغانستان موظف به رعایت قوانین و مقررات کشور ما هستند» و افزود: «به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم سخنان غیرمسئولانه بزند یا تحت پوشش کمک های بشردوستانه تصمیم‌ها یا مقامات در امارت اسلامی افغانستان را مورد تهدید قرار دهد.»

توئیت مجاهد پس از آن منتشر شد که کارن دیکر، مامور ماموریت ایالات متحده در افغانستان روز یکشنبه در توییتی نوشت:
من به عنوان نماینده بزرگترین اهداکننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، احساس می‌کنم و به خودم این حق را می‌دهم که توضیح دهم که چگونه طالبان قصد دارند از گرسنگی زنان و کودکان جلوگیری کنند، مگر اینکه زنان اجازه توزیع کمک به زنان و کودکان دیگر را داشته باشند. ”

حکومت طالبان افغانستان روز شنبه به تمامی سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داد تا به زنان اجازه کار در آنها را ندهند و تهدید کرد که مجوز سازمان هایی را که این امر را رعایت نمی کنند لغو خواهد کرد. طالبان دلایل این تصمیم را با رعایت نکردن پوشش اسلامی و سایر قوانین و مقررات جاری در امارت اسلامی توجیه کردند.

در همین حال، سازمان بین‌المللی غیردولتی «افغان کمک» روز شنبه اعلام کرد که پس از ممنوعیت کار زنان توسط طالبان در افغانستان، به طور موقت عملیات خود را در افغانستان متوقف می‌کند.

وی توضیح داد: «موضع توافق شده قبلی هیئت امنا و مدیران این سازمان این است که در صورت صدور چنین فرمانی، کمک های افغان تمام عملیات ها را متوقف می کند، در حالی که ما با سازمان ملل متحد و سایر سازمان های غیر دولتی فعال در این کشور مشورت می کنیم. او همچنین از سازمان خواست تا «ممنوعیت اعمال شده را لغو کند.» زنان فوراً کار کنند، و توضیح داد که مجبور شد عملیات خود را در تمام مناطق افغانستان متوقف کند.

«افغان کمک» در بیانیه خود می افزاید: “تخمین زده می شود که ۲۸٫۳ میلیون نفر در کشور در سال ۲۰۲۳ به کمک های بشردوستانه نیاز داشته باشند، اما از طریق این فرمان، طالبان تصمیم گرفتند از ارسال کمک های بشردوستانه به جمعیت بسیار آسیب پذیر جلوگیری کنند.”

Save the Children، شورای پناهندگان نروژ و CARE International نیز روز یکشنبه به طور موقت فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق درآوردند. این سازمان‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «ما نمی‌توانیم بدون کارمندان زن خود به کودکان، زنان و مردانی که بیشترین نیاز را در افغانستان دارند، دسترسی پیدا کنیم.» در این بیانیه آمده است: «بدون نقش زنان، از ماه اوت ۲۰۲۱ به طور مشترک به میلیون‌ها افغان نیازمند دسترسی نداشتیم».

روز شنبه، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که تلاش خواهد کرد تا با رهبری طالبان جلسه ای برگزار کند تا در مورد این تصمیم شفاف سازی شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.