Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 44166
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 28 دسامبر 2022 - 21:42 |

آخرین تحولات اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

تمایل آمریکا به تشدید درگیری اوکراین به هر طریق ممکن، خودداری آنگلا مرکل از مشارکت در حل بحران اوکراین، تاکید آلمان بر عدم روابط عادی با روسیه امروزی و محکومیت تلاش آمریکا در طولانی کردن مناقشه اوکراین از سوی دمشق، مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر ، اتحادیه اروپا و بطور کلی کشورهای غربی در سال ۲۰۲۳ به ارائه کمک‌های نظامی و مالی خود به اوکراین ادامه خواهند داد.

یکی از نمایندگان پارلمان اروپا  در مصاحبه با روزنامه “ایزوستیا” با بیان این مطلب، یادآور شد که در سال آینده، حمایت نظامی فعال از اوکراین در وهله نخست از سوی انگلیس انتظار می رود. البته، تامین کننده اصلی تسلیحات نظامی اوکراین، همچنان ایالات متحده خواهد بود. به گفته وی، تعهد جو بایدن  [رئیس جمهوری ایالات متحده] به تامین سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت، وعده اصلی غرب به کی‌یف است.

با این حال، فرانسه  تمایل زیادی به ارائه حمایت نظامی از اوکراین ندارد و گسترش کمک نظامی در آلمان نیز بحث برانگیز شده و نمی توان از تحویل تجهیزات پیچیده جدید از سوی برلین حساب کرد.

به عقیده این مقام پارلمان اروپا، در بهترین حالت، می توان افزایش کمک نظامی لندن را پیش بینی کرد، چرا که حمایت عمومی از اوکراین در انگلستان خوب است.

لازم به ذکر است که روز گذشته، مطبوعات آلمان گزارش دادند که دولت آلمان صادرات تسلیحات به مبلغ ۸٫۳۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ را تایید کرده است که ۲٫۲۴ میلیارد یورو از این مبلغ به کمک نظامی به کی‌یف اختصاص خواهد یافت.

پیش از این مشخص شد که کی‌یف روی دریافت تانک‌های لئوپارد آلمانی حساب کرده، مشروط بر اینکه ایالات متحده نیز ارسال تانک M1 Abrams را تایید کند. آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین یادآور شد که واشنگتن باید این گام نمادین را بردارد و پس از آن برلین و سایر پایتخت های اروپایی تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که مقامات ایتالیا ۱۰ میلیون یورو اضافی برای حمایت از کی‌یف اختصاص داده‌اند. به گفته وی، موضوع تامین دفاع هوایی و  سیستم‌هایی برای محافظت از آسمان اوکراین نیز در رم در حال بررسی است.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته بین المللی دومای دولتی روز سه شنبه، یادآور شد: تا زمانی که کشورهای غربی به ارسال سلاح به اوکراین ادامه دهند، مقامات کی‌یف به گمراه کردن جامعه جهانی در مورد مواضعشان در قبال مذاکرات و ادعای آمادگی برای گفتگو با مسکو ادامه خواهند داد. به گفته وی، این در حالی است که کل بلوک ناتو در اوکراین علیه روسیه در حال جنگیدن است و در چنین شرایطی، هرگونه فرمول به اصطلاح صلح‌ از سوی کی‌یف بی فایده خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

لاوروف: آمریکا هر کاری می‌کند تا درگیری در اوکراین تشدید شود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، سه شنبه، ابراز عقیده کرد که ایالات متحده برای تشدید ماهیت درگیری در اوکراین هر کاری انجام می‌دهد.

لاوروف افزود: پنتاگون آشکارا در حال برنامه‌ریزی دستوراتی برای صنایع دفاعی آمریکا در سال‌های آینده است و دائماً سطح هزینه‌های نظامی برای رفع نیازهای ارتش اوکراین را بالا می‌برد و از دیگر اعضای ائتلاف ضدروسی نیز همین اقدام را توقع دارد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «ارتش اوکراین عمداً با مدرن‌ترین سلاح‌ها، از جمله نمونه‌هایی را که هنوز توسط خود ارتش‌های غربی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، پمپاژ می‌شود، ظاهراً برای اینکه ببیند آنها در شرایط جنگی چگونه کار می‌کنند».

لاوروف گفت که از فوریه سال ۲۰۲۲، میزان انواع کمک نظامی به کی‌یف از ۴۰ میلیارد دلار فراتر رفته که با بودجه نظامی بسیاری از کشورهای اروپایی قابل مقایسه است.

لاوروف: آمریکا و ناتو خواستار نابودی روسیه هستند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که آمریکا و ناتو خواهان پیروزی «در میدان نبرد» با هدف نابودی روسیه هستند.

وی گفت: «دیگر بر کسی پوشیده نیست که هدف استراتژیک ایالات متحده و متحدانش در ناتو شکست روسیه در میدان نبرد به عنوان مکانیزمی برای تضعیف یا حتی نابودی کشورمان  تا جای ممکن است. آنها برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی می کنند.»

لاوروف افزود که ایالات متحده در تلاش است تا حداکثر سود را از نظر اقتصادی و نظامی-استراتژیک از این درگیری به دست آورد.

وی تاکید کرد، روسیه آماده است،  زمانی که “آمریکا به بلوغ رسیده باشد”، در مورد مسائل امنیتی پیرامون اوکراین گفتگو کند. به گفته وی، بنابراین باید منتظر بمانیم تا واشنگتن “بالغ” شده و به غیرسازنده بودن خط مشی فعلی خود پی ببرد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که ایالات متحده همچنین باید بداند که هیچ جایگزینی برای ایجاد روابط با روسیه بر مبنای احترام متقابل، برابری و با در نظر گرفتن اجباری منافع مشروع روسیه وجود ندارد.

مرکل مشارکت خود در حل و فصل مناقشه در اوکراین را رد کرد

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان (او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ این سمت را برعهده داشت) روز سه‌شنبه گفت که سئوال در مورد مشارکت احتمالی وی در حل و فصل بحران اوکراین “ارزش مطرح کردن را ندارد”.

او در مصاحبه با هفته نامه ست گفت: «مطرح کردن این سئوال ارزشی ندارد.» مرکل افزود که نمی داند درگیری در اوکراین چگونه پایان خواهد یافت.

صدراعظم سابق گفت: «این مناقشه نیز روزی به مذاکرات ختم می شود. تمامی جنگ ها در نهایت بر سر میز مذاکره خاتمه می یابد. بین صلح تحمیلی که من مانند بسیاری دیگر آن را نمی‌خواهم و مذاکرات آزاد و دوستانه تفاوت وجود دارد. من نمی خواهم چیز دیگری به این نظر اضافه کنم.»

آنگلا مرکل در خصوص سیاستی که در قبال روسیه و اوکراین در پیش گرفته بود، یادآور شد که “در آن زمان تصمیمات را بر اساس منطق و مطابق با وضعیت اتخاذ میکرد که هنوز هم برای او منطقی به نظر می رسد”. او گفت: «این سیاست در رابطه با تلاش برای جلوگیری از جنگی مانند همین وضعیت کنونی بود. فقط به این دلیل که نتیجه نداد به معنی آن نیست که چنین تلاش کردن اشتباه بود.»

مرکل در اوایل ماه دسامبر در مصاحبه ای اعتراف کرد که انعقاد توافق نامه‌های مینسک “تلاشی برای دادن زمان به اوکراین برای قوی تر کردن خود” بود.

زلنسکی وضعیت دونباس را بسیار سخت و دردناک نامید

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، وضعیت جبهه های نبرد دونباس را دشوار و دردناک خواند که به عقیده وی، در برخی مناطق به حداکثر قدرت و تمرکز نیروها نیاز دارد.

زلنسکی در یک پیام ویدئویی که در کانال تلگرامی وی منتشر شد، گفت: «وضعیت جبهه نبرد باخموت و سایر مناطق دونباس که اکنون به حداکثر قدرت و تمرکز قوا نیاز دارند. وضعیت آنجا سخت و دردناک است.»

قدیروف از تلفات سنگین ارتش اوکراینی و استفاده از نیروهای آموزش ندیده خبر داد

رمضان قدیروف، رئیس “جمهوری چچن” اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین متحمل خسارات جدی در بین نظامیان خود شده و به همین دلیل آنها مجبور هستند این کمبود را با استخدام نیروهای آموزش ندیده جبران کنند.

وی شب گذشته، سه شنبه، در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: روزهای آخر سال برای سربازان اوکراینی و تشکیلات ناتو سرشار از رویدادهای مختلف بود که البته خیلی هم برایشان خوب نبود. دشمن ما از نظر نیروی انسانی و تجهیزات متحمل خسارات سنگین شده و در سایر زمینه ها نیز به سادگی تضعیف شده است. در نتیجه، فرماندهی اوکراین در تلاش است تا با استفاده از سربازان آموزش ندیده‌ای که واقعاً نمی دانند تی چگونه اسلحه را در دست بگیرند، تلفات خود را جبران کند.

قدیروف یادآور شد  که در میان سربازان نیروهای مسلح اوکراین کمتر و کمتر کسانی وجود دارد که مایل به مقاومت در برابر نیروهای روسی در حال پیشروی باشند.

وی همچنین مدعی شد که عملیات ویژه برای آزادسازی مناطق اشغالی دونباس طبق برنامه پیش می رود.  رئیس چچن توضیح داد: اجرای وظایف عملیاتی در چنین شرایطی به صورت سیستماتیک و کند پیش می رود و به همین دلیل می توان خسارات احتمالی وارده به نیروها را به میزان قابل توجهی به حداقل رساند.

زلنسکی: ایتالیا ۱۰ میلیون یورو اضافی برای حمایت از اوکراین اختصاص خواهد داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین  اعلام کرد که مقامات ایتالیا ۱۰ میلیون یورو اضافی برای حمایت از کی‌یف اختصاص داده‌اند.

وی شب گذشته، سه‌شنبه پس از گفتگو با نخست وزیر ایتالیا در توییتر خود نوشت: «من از جورجیو ملونی [نخست وزیر ایتالیا] برای همبستگی و حمایت همه جانبه از اوکراین تشکر کردم. وی از تخصیص ۱۰ میلیون یورو کمک اضافی توسط دولت ایتالیا خبر داد.»

به گفته زلنسکی، رئیس دولت ایتالیا همچنین به وی وعده داده که مقامات رم در حال بررسی ارائه یک سیستم دفاع هوایی قوی به کی‌یف هستند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین یادآور شد که خانم ملونی از هرگونه ابتکار عمل برای دستیابی به “صلح عادلانه” در اوکراین حمایت کرده است.

جورجیو ملونی، نخست وزیر ایتالیا طی این گفتگوی تلفنی، ولادیمیر زلنسکی را به رم دعوت کرد و همچنین قصد خود برای سفر به کی‌یف را تایید کرد.

پیش از این، در اواسط دسامبر، گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا گفت که در صورت آغاز مذاکرات صلح، کمک نظامی به اوکراین متوقف خواهد شد.

بیش از ۷۰۰ تأسیسات زیرساختار حیاتی در اوکراین آسیب دیده‌اند

یوگنی انین، معاون اول وزیر امور داخلی اوکراین در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰۲ تأسیسات زیرساختی حیاتی از آغاز عملیات ویژه روسیه آسیب دیده است. به گفته وی، خسارات اصلی عمدتاً مربوط به خطوط لوله انتقال گاز و پست های برق است.

اوایل روز سه شنبه مشخص شد که اوکراین از ایالات متحده تجهیزات فنی برای تعمیر شبکه های برق این کشور درخواست کرده است.

وزارت خارجه اوکراین نخست وزیر مجارستان را به دلیل سیاسش سرزنش کرد

وزارت امور خارجه اوکراین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در مورد صلح در اوکراین گویای نزدیک بینی سیاسی او است.

چند روز پیش، اوربان در مصاحبه‌ای با یک روزنامه مجارستانی گفت که تا زمانی که کی‌یف از ایالات متحده کمک مالی و نظامی دریافت کند، درگیری در اوکراین ادامه خواهد داشت. او همچنین یادآور شد، صلح زمانی حاصل خواهد شد که واشنگتن واقعا خواهان آن باشد.

در وزارت خارجه اوکراین معتقدند که اظهارات نخست وزیر مجارستان نزدیک بینی سیاسی وی را نشان می دهد. <…> رهبر مجارستان باید از خود بپرسد که آیا خواهان صلح است یا خیر. در این بیانیه سخنان اوربان مظهر «بی‌اعتنایی بیمارگونه» به اوکراین و مردم این کشور دانسته شده. آنها همچنین نخست وزیر مجارستان را متهم کردند که به طور غیرمستقیم خواستار شکست اوکراین شده است.

وزیر خارجه سوریه تلاش آمریکا برای طولانی شدن درگیری در اوکراین را محکوم کرد

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه شب گذشته در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود سیاست آمریکا در به درازا کشاندن درگیری نظامی در اوکراین را محکوم کرد.

طبق اطلاعات خبرگزاری سوریه سانا،  فیصل مقداد بر محکومیت حملات غرب علیه روسیه و تلاش برای تضعیف امنیت ملی این کشور تاکید کرد و اهمیت نقش روسیه در عرصه بین المللی برای مقابله با پروژه های سلطه گری غرب را مورد توجه قرار داد.

وزیر امور خارجه سوریه در این گفت وگو، سیاست ایالات متحده و متحدانش با هدف هرچه طولانی تر کردن درگیری نظامی اوکراین و در راستای “منافع خودخواهانه خود” در جهت تضعیف روسیه را  محکوم کرد.

لاوروف نیز به نوبه خود بر موضع اصولی روسیه در حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. وی همچنین بر اهمیت تلاش‌های صورت گرفته برای آماده‌سازی قدمات برگزاری نشست‌های کمیته مشترک روسیه و سوریه برای بحث در مورد مسائل مشترک اقتصادی و توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان روابط عادی با روسیه امروزی را غیرممکن خواند

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روابط عادی بین کشورش با روسیه امروزی را غیرممکن دانست و تاکید کرد که آلمان تا پایان درگیری نظامی در اوکراین به تشدید تحریم ها علیه فدراسیون روسیه ادامه خواهد داد.

بائربوک در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی رومانیایی گفت: «ما باید واضح بگوییم: هیچ روابط عادی با دولت کنونی روسیه نمی تواند وجود داشته باشد.»

به گفته او، آلمان با ارائه تسلیحات، کمک های بشردوستانه و مالی «تا آنجایی که لازم باشد» از کی‌یف حمایت خواهد کرد، زیرا اوکراین در واقع «از آزادی اروپا دفاع می کند».

برلین راه طولانی و دشواری را برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا پیش بینی می‌کند

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، مسیر طولانی و دشواری را برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا پیش بینی کرد، اما در عین حال قول داد که برلین به حمایت خویش در تسریع این روند ادامه دهد.

وی یادآور شد که اوکراینی‌ها آینده خود را در خانواده اتحادیه اروپا می بینند. با این حال، به گفته او، راه پیوستن به اتحادیه اروپا برای این کشور طولانی و “گاهی دشوار” خواهد بود. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: «البته ما هر کاری که ممکن است برای حمایت از اوکراین در روند هماهنگ کردن نظام حقوقی و استانداردهای این کشور با استانداردهای اتحادیه اروپا انجام داده و از این طریق راه را برای تسریع در الحاق هموار می کنیم».

وی در عین حال خاطرنشان کرد که رهبری اتحادیه اروپا نیز باید برای الحاق اوکراین آماده شود، زیرا تنها “افراشتن پرچم های جدید بر فراز ساختمان شورا در بروکسل” کافی نیست.

مقام دومای روسیه: اوکراین هنوز برای مذاکره آماده نیست

لئونید اسلوتسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه و رئیس کمیته بین المللی دومای دولتی روز سه شنبه اعلام کرد که اوکراین هنوز برای مذاکره آمادگی ندارد.

این مقام پارلمانی در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: “اوکراین هنوز برای مذاکره صلح آماده نیست، وسخنان وزیر خارجه اوکراین صرفا برای فریب افکار عمومی است.” وی یادآور شد که مقامات کی‌یف به گمراه کردن جامعه جهانی در مورد مواضعش در قبال مذاکرات تا زمانی که غرب به آن سلاح می‌رساند، ادامه خواهند داد.

اسلوتسکی در پایان گفت: «در حالی که کل بلوک ناتو در اوکراین علیه روسیه می‌جنگد، هرگونه فرمول به اصطلاح صلح‌آمیز اراده شده از سوی دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بی فایده خواهد بود.»

سرگئی تسکوف، سناتور شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز یادآور شد که برای شرکت روسیه در “اجلاس صلح” پیشنهادی کی‌یف تحت نظارت سازمان ملل متحد، لازم است همه شروط مسکو رعایت شود.

یک روز قبل، اوکراین تمایل خود برای برگزاری “اجلاس صلح” در سایت سازمان ملل در پایان فوریه ۲۰۲۳ را اعلام کرد. دمیتری کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین، تاکید کرد سازمان ملل می‌تواند بهترین بستر برای این امر باشد و دبیرکل این سازمان، آنتونیو گوترش، می‌تواند میانجی در جذب طرف‌های گفتگو باشد.

سپس گوترش تمایل خود برای میانجی گری در حل بحران اوکراین، البته در صورت موافقت همه طرف‌ها را ابراز کرد.

اختلاف نظر بین جمهوری خواهان در ایالات متحده بر سر کمک به اوکراین 

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که جمهوری خواهان که از ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را در دست خواهند گرفت، نمی توانند بر سر ارائه کمک بیشتر به کی‌یف به توافق دست یابند.

این روزنامه می نویسد، بدیت تریب، این حزب دارای نمایندگانی بسیار محافظه کار است که نگران هزینه های بیش از حد دولت ایالات متحده در اوکراین هستند. کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان به ویژه گفت که جمهوری‌خواهان وقتی اکثریت مجلس را برگردانند، «چک سفید» برای اوکراین صادر نخواهند کرد و به این کشور کارت سفید نشان نمی‌دهند.

مارجوری تیلور گرین، نماینده کنگره آمریکا نیز همین نظر را دارد. وی به نشانه اعتراض  هنگام سخنرانی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تاریخ ۲۱ دسامبر در کنگره حاضر نشد و قبلاً نیز اوکراین را در رابطه با کمک های مالی بیش از اندازه تخصیص یافته به این کشور، “۵۱-امین ایالت آمریکا” خوانده بود.

استیو اسکالیس جمهوری خواه نیز معتقد است: «این تردید وجود دارد که پول های ارسالی به اوکراین به جایی که در نظر گرفته شده است برسد.»

این در حالی است که برخی دیگر اعضای حزب با این دیدگاه ها موافق نیستند و اقدامات واشنگتن را با این واقعیت توجیه می کنند که اوکراین از ارتش ایالات متحده نمی خواهد که در کنار خود بجنگد، بلکه فقط درخواست کمک مالی و نظامی می کند تا بتواند به تنهایی به جنگ ادامه دهد. به ویژه، مایکل مک‌کال جمهوری خواه معتقد است که این حزب و دموکرات ها در سنا و مجلس نمایندگان باید به ارائه کمک به اوکراین ادامه دهند، اگرچه این کار باید تحت کنترل دقیق انجام شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.