Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 44065
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2022 - 18:52 |

اتحادیه اروپا ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی افغانستان را محکوم کرد

اتحادیه اروپا ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی افغانستان را محکوم کرد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: اتحادیه اروپا تصمیم اخیر طالبان برای ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی را به شدت محکوم می‌کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ در ادامه سیاست‌های سختگیرانه اخیر دولت طالبان علیه زنان، این گروه روز شنبه اعلام کردند که زنانی که در تمام سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی (NGO) کار می‌کنند، از ادامه فعالیت منع شده‌اند.

اعلامیه طالبان تنها چند روز پس از ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها و در ادامه حکم ممنوعیت رفتن دختران جوان به مکتب‌های متوسطه در سال گذشته منتشر شد. سیاست‌های دولت حاکم افغانستان علیه زنان باعث انتقادهای بسیاری در داخل و خارج از این کشور شده است.

بر اساس نامه‌ وزارت اقتصاد طالبان که توسط سخنگوی عبدالرحمن حبیب وزیر اقتصاد تائید شده است، تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی به دلیل عدم پایبندی برخی از کارمندان زن به تفسیر طالبان از قانون پوشش اسلامی برای زنان صورت گرفته است. طالبان از زمان در اختیار گرفتن قدرت در مرداد ۱۴۰۰ تفسیر خود از قوانین اسلامی را اجرا می‌کنند.

اتحادیه اروپا شنبه شب تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی را محکوم کرد و گفت که تاثیر این تصمیم طالبان را بر فعالیت‌های اتحادیه اروپا در افغانستان ارزیابی خواهد کرد.

ممنوعیت طالبان بر بیش از ۱۸۰ سازمان غیردولتی محلی و بین المللی اعمال خواهد شد که سازمان ملل از برخی از آنها برای ارائه خدمات بشردوستانه بهره می‌برد.

سازمان ملل نیز شنبه شب در واکنش به این دستور طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ممنوعیت حضور و ادامه فعالیت کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی «عمیقاً نگران» است.

این بیانیه‌ افزود، چنین دستوری بنیادی‌ترین حقوق زنان را نقض می‌کند و همچنین نقض آشکار اصول بشردوستانه است.

سازمان ملل با بیان اینکه به دنبال دیدار با رهبری طالبان برای کسب شفافیت در مورد دستور گزارش شده خواهد بود، تاکید کرد زنان باید قادر به ایفای نقشی حیاتی در تمام جنبه‌های زندگی از جمله امور انسان دوستانه باشند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.