Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 43954
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : 22 دسامبر 2022 - 10:42 |

اشرف غنی: مسئولیت بستن دانشگاه ها به روی دختران با طالبان و سازمان های پشتیبان این گروه است

اشرف غنی: مسئولیت بستن دانشگاه ها به روی دختران با طالبان و سازمان های پشتیبان این گروه است
اشرف غنی ، رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان نوشته است، که مشکل کنونی آموزش و کار برای زنان در افغانستان “بسیار جدی، تأسف‌بار و نشانه‌ی روشن از آپارتاید جنسی در قرن ۲۱ است.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتنیک، اشرف غنی، رییس‌جمهور گریزی افغانستان به تعلیق تحصیل دختران از سوی گروه طالبان واکنش نشان داده و نوشته است، که مسئولیت این گونه تصمیم ها تنها متوجه طالبان نه، بلکه متوجه همه افراد، عناصر و نهادهایی است که به‌شکل سازمانی برای سفیدساختن طالبان تبلیغات می‌کردند.
غنی امروز چهارشنبه شب ۳۰ قوس در برگه رخنامه اش نوشته است، که این افراد و سازمان‌ها ادعا داشتند که طالبان تغییر کرده‌اند و درک‌شان از شرایط افزایش یافته است. به‌گفته‌ی او، حالا زمان آن رسیده است که “طالبان و مبلغان” آنان پیوست پنهان توافق‌نامه‌ی دوحه را با ملت شریک کنند.
غنی پرسشی را مطرح کرده و نوشته است: “سئوال این است که چرا برای ملت در مورد تعهدات پنهان‌شان با امریکا وضاحت داده نمی‌توانند و جزئیات این تعهدات چرا از ملت پنهان نگهداشته شده است؟”.
با این حال، او نوشته است که مشکل کنونی آموزش و کار برای زنان در افغانستان “بسیار جدی، تأسف‌بار و نشانه‌ی واضح از آپارتاید جنسی در قرن ۲۱ است”.
غنی در عین زمان تأکید کرده است، که اصلی‌ترین مشکل، عدم مشروعیت گروه حاکم [طالبان] است، زیرا به‌گفته‌ی او، این گروه به شیوه‌ی غیر مردم‌سالاری حاکم شده‌اند، افغانستان را اشغال و مردم را به گروگان گرفته‌اند.
اشرف غنی در بخشی از این یادداشت خود باز هم پرسشی را مطرح کرده و نوشته است: “گروه حاکم با کدام صلاحیت می‌خواهد نصاب تعلیمی افغانستان را تغییر بدهد؟ آیا آنان می‌خواهند نصاب تعلیمی افغانستان را به نصاب تعلیمی مدرسه حقانیه تبدیل کنند؟ آیا نصاب تعلیمی آن‌ها بهتر از نصاب امام ابوحنیفه است؟”
او نوشته است، که هم در گذشته و هم در حال حاضر به این باور است که باسواد شدن یک دختر پنج نسل آینده را تغییر می‌دهد و اگر یک دختر بی‌سواد بماند سبب بربادی پنج نسل خواهد شد.
رئیس‌جمهور پیشین این کشور در ادامه نوشته است: “من ادعای آن‌عده حلقات داخلی و خارجی را که این چنین فیصله‌های خاینانه را جامه فرهنگی می‌پوشانند، به شدت رد می‌کنم. مادران میرویس نیکه و احمدشاه بابا باسواد، باعزت و رهبر بودند”.
از سوی هم، او از دانشجویان دختر و پسر که امروز در ننگرهار، کندهار و دیگر ولایت ها در برابر تصمیم طالبان اعتراض کردند، قدردانی کرده و گفته است که تنها موضوعی که اکنون تمام مردم افغانستان روی آن اجماع دارند، حق آموزش و کار برای زنان است: “من باور دارم که طالب در مقابل این اجماع ملی و مردمی ایستادگی نمی‌تواند”.
یادآوری می کنیم، که وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان دیروز با نشر نامه ای با امضای سرپرست این وزارت از بستن دروازه های دانشگاه ها به روی دختران خبر دادند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.