Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 43769
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 دسامبر 2022 - 16:43 |

افزایش تهدیدات تروریستی داعش در آفریقای جنوبی

افزایش تهدیدات تروریستی داعش در آفریقای جنوبی

گزارش‌ها حاکی از آن است که تهدیدات گروه ترویستی داعش در قاره آفریقا به‌ویژه آفریقای جنوبی رشد فزاینده‌ای داشته است.

به گزارش به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از ADF، موندلی گونگوبله (Mondli Gungubele)، مسئول امنیت دولتی آفریقای جنوبی در ۹ نوامبر (۲۳ آبان) گفت: ما اجازه نخواهیم داد از قلمرو ما برای تأمین مالی تروریسم در کشورهای دیگر استفاده شود. از طریق همکاری با همتایان خود در مبارزه با تروریسم، تمام تلاش خود را برای کشف و ریشه کن کردن اقدامات تروریستی و به ویژه تأمین مالی غیرقانونی انجام خواهیم داد.

در ماه نوامبر، کمتر از یک هفته پس از صدور هشدار تروریستی توسط ایالات متحده و سایر کشورها در آفریقای جنوبی، وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم هایی را علیه چهار مرد اهل شهر دوربان که گفته می‌شود برای داعش اسلحه و پول تهیه می کردند، وضع کرد.

وزارت‌خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرهاد هومر، سراج میلر و عبداله حسین ابادیگا نقش محوری فزاینده‌ای در تسهیل انتقال وجوه از بالای سلسله مراتب داعش به سایر بخش‌های این گروه تروریستی در سراسر آفریقا دارند. پیتر چارلز امباگا متهم به انتقال پول و تجهیزات از آفریقای جنوبی به داعش (موزامبیک) و تلاش برای تامین امنیت انتقال سلاح از موزامبیک بود.

در مورد هومر گفته می‌شود که در سالیان ۲۰۱۷-۲۰۱۸ عملیات داعش را در دوربان آغاز کرده است و متهم به استفاده از طرح‌های آدم‌ربایی در ازای باج و اخاذی از شرکت‌های بزرگ برای تأمین مالی فعالیت‌های داعش است. گزارش شده است که او با داعش جمهوری دموکراتیک کنگو و حامیان داعش در سراسر آفریقای جنوبی در تماس است.

در سال ۲۰۱۸، مقامات آفریقای جنوبی هومر و برخی از همکارانش را به دلیل طرحی برای جاسازی بمب‌های دست ساز در نزدیکی یک مسجد، ساختمان‌های تجاری و خرده فروشی دستگیر کردند. این پرونده بعداً کنار گذاشته شد.

آفریقا و حضور داعش بعد از شکست در خاورمیانه

داعش از زمان از دست دادن قلمرو خود در عراق و سوریه، به طور طور فزاینده‌ای به این قاره (آفریقا) نفوذ کرده است. برخی از کارشناسان می‌گویند که این گروه که به دلیل منابع طبیعی فراوان و مرزهای بدون نظارت به این قاره کشیده شده است، اکنون در بیش از ۲۰ کشور آفریقایی فعالیت می‌کند.

ویلم الز(Willem Els)، کارشناس مبارزه با تروریسم می‌گوید که آخرین گزارش‌ها دلیلی برای وحشت عمومی نیست. با این حال، تاکید کرد که این نگران‌کننده است که گروه‌های تروریستی می‌توانند از آفریقای جنوبی به عنوان مرکزی برای تأمین مالی اقدامات تروریستی در سایر کشورها استفاده کنند. او به ناتوانی گذشته (دولت) در محکوم کردن مظنونان تروریستی به عنوان مدرکی دال بر نیاز به یک موضع قوی‌تر در مقابل این گروه‌ها اشاره کرد.

الز به Newzroom Afrika گفت: من فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که در استراتژی و در مورد اراده سیاسی خود در مورد چگونگی مقابله با این مسائل تجدید نظر کنیم.

گزارشی که در سال جاری به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، به چندین تراکنش بزرگ اشاره کرد که مبدأ آن از آفریقای جنوبی بوده و طی آن برای افراد مشکوک وابسته به داعش مبلغی بیش از یک میلیون دلار ارسال شده است.
در حالی که گزارش سازمان ملل متذکر شد که تهدید داعش در مناطق غیر درگیری مانند آفریقای جنوبی «نسبتاً کم است»، اما همین گزارش افزود که تهدیدات تروریستی در مناطقی که مستقیماً تحت تأثیر درگیری یا در مجاورت آن قرار دارند، بسیار بیشتر است؛ مانند همسایه جنگ زده آفریقای جنوبی، موزامبیک.

هشدار تروریستی که در اواخر اکتبر صادر شد حاکی از آن بود که داعش یک حمله را «با هدف قرار دادن تجمعات گسترده مردم در یک مکان نامشخص در منطقه بزرگتر سندتان ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی» طراحی کرده بود.

در حالی که این هشدار اطلاعاتی را ارائه می‌دهد، مارتین اوی (Martin Ewi)، تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات امنیتی آفریقای جنوبی، گفت که باید شواهد محکمی از یک حمله در انتظار وجود داشته باشد.

اوی به Vice World News گفت: این یکی از دقیق‌ترین هشدارها بود. آنها به شما گفتند که حمله (سندتان) قرار است کی و کجا اتفاق بیفتد. تعداد بسیار کمی از هشدارها این نوع جزئیات را دارند.

جاسمین اوپرمن، کارشناس تروریسم، استدلال کرد که اگرچه در آن روز هیچ حمله‌ای صورت نگرفت، اما داعش در آفریقای جنوبی یک خطر واقعی است.

اوپرمن به Vice گفت: تهدید داعش در اینجا افزایش یافته است، اما مقامات آفریقای جنوبی به موضوع ساده نگاه می‌کنند و دوست دارند فکر کنند که این هرگز نمی‌تواند برای آنها اتفاق بیفتد. ما باید بیدار شویم و ببینیم که تهدید اینجاست.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.