Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 44074
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 دسامبر 2022 - 8:06 |

افشای روش‌های غیرانسانی جدید برای شکنجه فعالان در زندان‌های عربستان سعودی

افشای روش‌های غیرانسانی جدید برای شکنجه فعالان در زندان‌های عربستان سعودی
برخی محافل حقوق بشری روش‌های غیرانسانی جدید رژیم آل سعود برای شکنجه فعالان و بازداشت شدگان در زندان عربستان سعودی را فاش کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ محافل حقوق بشری روش‌های جنایتکارانه جدیدی را برای شکنجه زندانیان آزادی بیان در عربستان سعودی فاش کردند که آخرین آنها علیه «مالک الدویش»  فرزند «سلیمان الدویش» مبلغ برجسته سعودی  که در سال ۲۰۱۶ در عربستان سعودی بازداشت و به زور ناپدید شد، بود.

سازمان حقوق بشر «سند» اعلام کرد که اطلاعات جدید و مهمی در مورد مالک الدویش دریافت کرده که بر اساس آن مقامات سعودی  وی را پس از چند روز آزادی، مجدداً بازداشت کردند.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، مالک الدویش تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفت تا در مورد جزئیات کلیپی که درباره پدرش در یک کانال آمریکایی منتشر کرده بود اعتراف کند.

به گزارش سعودی لیکس ،مسئولان سعودی  از روشی غیراخلاقی و غیرقانونی علیه مالک الدویش استفاده کردند. داروهایی را که برای چنین کارهای غیرانسانی استفاده می‌شود به او دادند که باعث می‌شود  قربانی بدون آگاهی و هوشیاری، جزئیات زیادی را که برایش اتفاق افتاده  مرور و بازگو کند.

بدین ترتیب الدویش تمام جزئیات ویدئوی منتشر شده و ارتباط خود با فعالان خارج از کشور را برای کمک به انتشار آن در رسانه‌های بین‌المللی باهدف  نجات پدرش تایید کرد.

پس از آن از او خواستند که یک کلیپ دیگر از همان محلی که کلیپی در مورد پدرش ضبط کرده، ضبط کند مبنی بر اینکه پدرش از سوریه با آنها تماس گرفته و به آنها گفته که حالم خوب است و بعد از آن خبری از پدرش نشده است.

مقامات سعودی به او قول دادند که اگر این کار را  انجام دهد ، او را آزاد خواهند کرد. مالک الدویش تحت شکنجه‌ها چنین کاری را انجام داد ؛ اما الان در سلولی با دکتر« عبدالرحمن آل محمود» فعال سعودی به سر می‌برد.

سازمان حقوق بشری سند با تایید استفاده روش‌های مجرمانه و شکنجه علیه مالک الدویش در تحقیقات، به مقامات سعودی درباره استفاده از فیلم‌های ضبط شده برای انحراف حقایق هشدار داد.

سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب در آگوست گذشته شهادت تکان دهنده‌ای از مالک الدویش را منتشر کرد که به همراه پدر و برادرش خودسرانه و بدون مبنای قانونی در زندان‌های عربستان بازداشت هستند.

شهادتی که این سازمان حقوق بشری در قالب مقاله منتشر کرد با عنوان («محمد بن سلمان» و «جوخه ببر» پدرم را  شکنجه  و سپس من را بازداشت کردند ) بود.

مقامات عربستان سعودی کمتر از یک ماه پس از آزادی مالک، او را به همراه برادرش عبدالوهاب در دوم سپتامبر بازداشت کردند. این دو برادر اخیرا پس از تلاش‌هایی برای آزادی پدرشان «سلیمان الدویش» که در آوریل ۲۰۱۶ بازداشت شد، به زندان افتادند.

مالک الدویش در اواخر ژوئن گذشته کلیپ‌هایی را منتشر کرد که با سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌های غربی در مورد پدرش صحبت کرده بود.

مالک همچنین با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در خصوص شرایط دستگیری پدرش و ناپدید شدن اجباری آن به دست مقامات سعودی صحبت کرد.

زندانیان سیاسی در عربستان تحت شکنجه‌های سخت قرار می‌گیرند. آن‌ها از سوءتغذیه رنج می‌برند و آثار بریدگی، کوفتگی و سوختگی بالای بدنشان دیده می‌شود. همچنین زندانیان آزادی بیان در زندانهای آل سعود، به ویژه در زندان بدنام «ذهبان»، بارها و بارها به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند، تا جایی که مقامات کلیه جلسات دادگاه آنها را لغو کردند و آنها را مثل روز اول بازداشت و به سلول انفرادی منتقل کردند که اقدامات آنها نقض حقوق زندانیان در زندان‌های آل سعود است.

ناپدید شدن اجباری اغلب به عنوان یک استراتژی برای گسترش وحشت در جامعه سعودی مورد استفاده قرار گرفته است. احساس ناامنی ناشی از این عمل تنها به بستگان نزدیک ناپدیدشدگان محدود نمی‌شود ، بلکه بر جوامع و جامعه آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

در میان بازداشت شدگان آزادی بیان در زندان‌های آل سعود « سلمان العوده»، « عبدالرحمن السدحان»،« مالک الدویش»،« محمد فهد القحطانی» با ناپدید شدن اجباری روبرو هستند.

رژیم آل سعود توافنامه‌های بین‌المللی مربوط به بازداشت خودسرانه را نقض کرده است، در بند اول این توافقنامه‌ها تصریح شده دولت‌ها مجاز نیستند هیچ فردی را تحت هیچ شرایطی، خواه استثنایی یا حتی وضعیت جنگی یا هر بهانه دیگر به اجبار ناپدید کنند.

آل سعود مسئولیت اخلاقی و قانونی در برابر سرنوشت زندانیان آزادی بیان که در بازداشتگاه‌های دولتی هستند، برعهده دارد و باید سرنوشت ناپدیدشدگان را فاش و آنها را بدون محدودیت و قید و شرط آزاد کند.

ناپدید شدن اجباری در زندان‌های رژیم آل سعود در حال افزایش است. این رژیم عامدانه از سیاست وحشیانه و سرکوبگرانه علیه مخالفان ، بدون احترام به قوانین بشردوستانه یا بین‌المللی استفاده می‌کند.

هر از گاهی خانواده‌های ناپدید شدگان به اجبار از رژیم سعودی درخواست می‌کنند تا به خواسته‌های بشردوستانه آنها پاسخ دهد ، آنها را از محل بازداشت بستگانشان مطلع کرده و به آنها اطمینان دهد؛ اما این رژیم به تماس‌های بشردوستانه و حقوق بشر اهمیتی نمی‌دهد و این امر سازمان‌های حقوق بشری را بر آن داشت تا سیاست ناپدید شدن اجباری رژیم سعودی علیه منتقدان و مخالفان را دنبال کنند.

با وجود درخواست‌های مداوم سازمان‌های بین المللی حقوق بشر از ریاض برای احترام به حقوق بشر ، این کشور هنوز فجیع ترین موارد نقض را اعمال می‌کند و به روش ناپدید شدن اجباری برای سرکوب مخالفان خود ادامه می‌دهد. علی رغم تلاش عربستان برای پیشبرد اصلاحات اجتماعی که هدفی واقعی جز تلاش برای بهبود وجهه خود در میان افکار عمومی ندارد، ملک سلمان و پسرش جنایتکارترین فرد در زمینه نقض حقوق بشری هستند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوب گری در عربستان اعلام کردند که مقامات عربستان سعودی بطور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.