Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 43778
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 17 دسامبر 2022 - 8:13 |

بررسی‌ بریتانیا درباره عملکرد نیروهایش در افغانستان

بررسی‌ بریتانیا درباره عملکرد نیروهایش در افغانستان

بریتانیا اعلام کرده است که این کشور بررسی هایش را در باره عملکردهای نیروهای نظامی این کشور در افغانستان آغاز می‌کند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ معاون وزارت دفاع بریتانیا در سخنانی در پارلمان این کشور، می‌گوید که این بررسی‌ها در سال آینده میلادی آغاز خواهد شد و عملکردهای اشتباه نیروهای این کشور میان سال‌های سال ۲۰۱۰ تا اواسط ۲۰۱۳ را بررسی خواهد کرد.
اندریو موریسن، معاون وزارت دفاع بریتانیا در این باره چنین می‌گوید: «وزیر دفاع یک کمیسیون مستقل قانونی را تحت دستورالعمل سال ۲۰۰۵، برای بررسی و گزارش‌دهی اتهامات مبنی بر فعالیت‌های غیرقانونی توسط نیروهای بریتانوی در جریان بازداشت‌های قصدی در افغانستان، را ایجاد کرده‌است.»

از سویی هم، برخی از خانواده‌ها در هلمند که بسته‌گان شان در جریان عملیات‌های نظامی نیروهای بریتانیایی جان باخته اند، خواهان پرداخت غرامت از سوی بریتانیا هستند.
محمد باران باشنده ولسوالی گرشک ولایت هلمند، می‌گوید که چهار برادرش در جریان یک حمله هوایی نیروهای بریتانیایی، جان باخته اند. او از حکومت بریتانیا می‌خواهد که این حمله را بررسی و عاملان آن را به کیفر برساند.
محمد باران، برادر افراد جان باخته گفت: «در منطقه دوراهی به شهادت شان رساندن. از طیاره بی سرنشین سر شان حمله شد و شهید شدند. دو نفر جوان و دو نفر خورد بودند وقتیکه به یادم می‌آید وضعیتم خراب می‌شود.»
همانند محمد باران، خانواده‌های بسیاری در بخش‌های گونه‌گون افغانستان اند که بسته‌گان شان در عملیات‌های نظامی نیروهای خارجی جان باختند.

بی بی آمنه که از ولسوالی ناوه هلمند است، نیز می‌گوید که سه فرزندش در عملیات‌های نیروهای بریتانیایی جان باختند.
بی بی آمنه، مادر افراد جان باخته گفت: «چهارده سال از زمانی که فرزندان کوچکم مرا ترک کردند می‌گذرد. اگر تا هنوز زنده می‌بوند، حالا کسب و کار و زندگی خوده می‌کرد. این بریتانیایی‌ها هیچ کمکی به ما نکردند.»

در همین حال، امارت اسلامی می‌گوید که در دو دهه پسین، نیروهای خارجی، جنایت‌های را در بخش‌های گونه‌گون افغانستان انجام داده اند و این جنایات باید بررسی شوند.
به گزارش طلوع، ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در اینباره چنین گفت: «آنها صدها انسان بی گناه را در مناطق مختلف کشتند، آنها را مورد آزار و اذیت قرار دادند. ما همه حقوق آنها را می‌خواهیم اما به موقع. اکنون نمی‌دانیم که اعلام آنها چقدر صادقانه خواهد بود و چقدر برای شناسایی مجرمان و آوردن آنها به دادگاه صادق خواهد بود.»

پیش از این نیز بررسی‌های برخی از نهادهای جهانی انجام داده اند نشان می‌دهد که نیروهای بریتانیایی در جریان عملیات‌های شان در افغانستان، زندانیان و افراد غیر نظامی را کشته‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.