Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 43551
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 10 دسامبر 2022 - 8:17 |

تحولات فلسطین؛ از حضور ۶۵ هزار نمازگزار در مسجد الاقصی تا میانجیگری چین برای فلسطین

تحولات فلسطین؛ از حضور ۶۵ هزار نمازگزار در مسجد الاقصی تا میانجیگری چین برای فلسطین
اقامه نماز جمعه ۶۵ هزار فلسطینی در مسجد الاقصی، درخواست رئیس تشکیلات خودگردان از چین برای کمک به حل مسئله فلسطین و تمجید مقام مسیحی از دفاع ملت‌ها از فلسطین در جام جهانی از جمله تازه‌ترین تحولات فلسطین است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از فلسطین الیوم، با وجود تدابیر نظامی شدید مقامات رژیم اشغالگر در پیرامون مسجد الاقصی و ورودی‌های بخش قدیمی قدس اشغالی ده‌ها هزار نفر نماز جمعه را در مسجد الاقصی برگزار کردند.

اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که قریب به ۶۵ هزار نمازگزار که از قدس، سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و کرانه باختری مشرف شده بودند، نماز جمعه را در صحن مسجد الاقصی برگزار کردند.

در همین حال نظامیان صهیونیست با بررسی کارت‌های شناسایی فلسطینیان مانع ورود ده‌ها نمازگزار به داخل مسجد الاقصی شدند.

نماز صبح امروز در مسجد الاقصی نیز توسط هزاران نمازگزار و با شعار حمایت از مقدسات و تاکیغد بر هویت اسلامی مسجد الاقصی برگزار شد.

فلسطینی‌ها این روزها برای تحصن در مسجد الاقصی فراخوان دادند آن هم در پاسخ به فراخوان گروه‌های شهرک‌نشین در حمله به مسجد الاقصی طی عید موسوم به عید الانوار صهیونیست‌ها که در هجدهم دسامبر جاری آغاز می‌شود.

آسیب دیدن ده‌ها فلسطینی در حمله نظامیان صهیونیست

ده‌ها فلسطینی امروز جمعه در حملات نظامیان صهیونیست به شهرهای کرانه باختری زخمی شده یا به هر نحوی آسیب دیدند.

هلال احمر فلسطین از آسیب ۴۳ فلسطینی در حمله نظامیان صهیونیست به شهرک‌های بیت دجن و اوصرین در نابلس خبر دادند.

در حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی فلسطینی‌های مخالف شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در بیت دجن یک کودک فلسطینی به ضرب گلوله ظنامیان صهیونیست زخمی شد و ده ها نفر بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار حالت خفگی شدند.

در روستای اوصرین نیز یک شهروند به ضرب گلوله به ناحیه دستش زخمی و پنج نفر بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی زخمی و ۲۵ نفر بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور آسیب دیدند.

در کفر قدوم در شرق قلقیلیه نیز نظامیان صهیونیست به راهپیمایی هفتگی ضد شهرک سازی طبق روال هر هفته حمله کردند و به شماری از فلسطینی‌ها اسیب زدند.

در شهرک بیت امر نیز حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی ضد صهیونیستی فلسطینی‌ها چند زخمی برجای گذاشت.

جام جهانی قطر زنده بودن فلسطین در وجدان بشریت را ثابت کرد

مطران عطا الله حنا، سراسقف کلیسای روم ارتدوکس در بیت‌المقدس نیز امروز جمعه در استقبال از یک هیئت از فلسطینیان قدس در دفتر خود در قدس گفت: کابینه پیش روی رژیم صهیونیستی نیز مثل کابینه‌های سابق نژادپرست و دشمن ملت فلسطین خواهد بود؛ اما این کابینه با استفاده کم‌تر از گفتمان دیپلماسی بیش از بقیه چهره قبیح رژیم اشغالگر را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه دلیلی برای ترس از کابینه پیش روی رژیم صهیونیستی وجود ندارد، گفت: چیزی که مهم است آگاهی و وحدت ملی فلسطین در رویارویی با توطئه‌هاست. ما در قدس و همچنین همه فلسطین باید برای هر اتفاق بدتر و خطرناک‌تر آماده باشیم.

عطا الله حنا با تأکید بر اینکه قدس پایتخت فلسطین و دربرگیرنده مقدسات آن باقی خواهد ماند، گفت: چیزی که در مقطع اخیر اهمیت دارد، ساماندهی اوضاع داخلی و قرار گرفتن در جبهه‌ای واحد است.

او همبستگی ملت‌ها با فلسطین در جام جهانی قطر را نشانه زنده بودن آرمان فلسطین در وجدان بشریت و آزادگان جهان دانست و گفت: با وجود اینکه فلسطین در مسابقات حاضر نبود اما با قدرت در این جام حضور داشت زیرا پرچم فلسطین و شعارها در حمایت از ملت فلسطین حاضر بود .

این شخصیت مسیحی، برخورد منفی با خبرنگاران صهیونیست در حاشیه جام جهانی را نشانه مخالفت ملت‌ها با اقدامات اشغالگران در حق فلسطینیان خواند و گفت: پیام جام جهانی این بود که هیچ قدرتی در این جهان نمی‌تواند آرمان فلسطین را از وجدان انسان‌های آزاده بیرون کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز طی نطقی در اجلاس عربی-چینی در ریاض از جامعه بین المللی خواست با هر کابینه اسرائیل که اصول و ارزش های مربوط به آرمان فلسطین را به رسمیت نشناسند، تعامل نداشته باشد.

عباس خواستار اجرای قطعنامه‌های بین المللی مربوط به فلسطین در تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد و گفت: انگلیس و آمریکا هم باید بابت اعلامیه شوم بالفور از ملت فلسطین عذرخواهی کنند و اسرائیل نیز باید بابت ده‌ها فاجعه‌ای که بر سر فلسطینیان آواره و صدها روستای فلسطینی را تخریب و هزاران فلسطینی را آواره ساخته به فلسطینیان خسارت بدهد.

رئیس تشکیلات خودگردان گفت: بقای رژیم اشغالگر در خاک فلسطین با آوارگی بیش از نیمی از فلسطینیان از سرزمین خود طی ۷۴ سال گذشته که شمار آنها به بیش از شش میلیون نفر می‌رسد سوال‌هایی را درباره جدیت نظام بین المللی مطرح می‌کند که به مقامات رژیم اشغالگر اجازه نقض قانون بین المللی و ایجاد نظام تبعیض نژادی تمام عیار را می‌دهد .

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب نیز برگزاری نخستین اجلاس چینی-عربی در ریاض را با اهمیت خواند و گفت: ما امیدواریم که چین از نفوذ خود برای حل مساله فلسطین استفاده کند و باید روند صلح آمیزی برای پایان اشغالگری اسرائیل در خاک فلسطین به کار گرفته شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.