Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 44114
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 27 دسامبر 2022 - 10:34 |

تعلیق فعالیت موسسات کمک رسان در افغانستان در اعتراض به منع آموزش و کار زنان

تعلیق  فعالیت موسسات کمک رسان در افغانستان در اعتراض به منع آموزش و کار زنان

سازمان های فعال بین‌المللی در افغانستان در اعتراض به منع آموزش و کار زنان در موسسات داخلی و بین‌المللی از سوی طالبان، فعالیت‌های خود در افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ سازمان‌های «کراینترنشنال»، «شورای پناهجویان ناروی،»، «صندوق حمایت از کودکان» «مؤسسه‌های حفاظت از کودکان»، «پاملرنه»، «ورلد ویژن» و «سی. آر. اس» پس از وضع ممنوعیت بر کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتی، فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و در اعلامیه مشترکی اعلام کردند که بدون کارمندان زن خود نمی‌توانند به طور موثر به کودکان، زنان و مردان نیازمند در افغانستان دسترسی پیدا کنند. فرامین تازه طالبان در بحبوحه یک بحران اقتصادی عظیم، هزاران نان‌آور خانواده‌ها را در این کشور متاثر می‌سازد.

سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های غیردولتی در کابل نشستی در مورد چگونگی واکنش به آخرین تحولات برگزار کرده اند. سازمان ملل خواستار توضیح طالبان در مورد ممنوعیت‌های تازه شده است.
سازمان ملل متحد دستور طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی (ان‌جی‌او) داخلی و بین‌المللی را محکوم کرده و این اقدام را نقض حقوق اساسی شهروندان خوانده است.

کریستین جیپسن (Christia Jepsen)، مشاور روابط بخش آسیای شورای پناهجویان ناروی (ان. آر. سی) از طریق ایمیل به آژانس خبری پژواک گفت که فعالیت‌های «ان. آر. سی» در افغانستان به حالت تعلیق درآمده‌است.

جان ایگلند (Jan Egeland) رییس ان. آر. سی نیز در تویترش نگاشته‌است: «طالبان بر کار کارمندان اناث ما ممنوعیت وضع کردند و مؤسسۀ ان. آر. سی مجبور شد که در سراسر افغانستان عملیات بشری را به حالت تعلیق درآورد.»
او افزوده‌است، این مؤسسه بدون ۴۷۰ همکار زن افغان خود نمی‌تواند کار کند.

سیون نیوز یکی از رسانه‌های استرالیایی گزارشی را منتشر کرده که مؤسسۀ «ورلد ویژن» فعالیت‌های خود را در افغانستان برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآورد.
این مؤسسه در بخش فراهم ساختن زندگی بهتر برای دختران و پسران فعالیت می‌کند.
منبع به نقل از اسونتا چارلس (Asuntha Charles)، رییس این مؤسسه نگاشته‌است که ممنوعیت بر کار زنان به نفع افغان‌ها نیست.
او می‌گوید: «ما در بحران کنونی بشری که تمام افغان‌ها را متضرر ساخته، به افراد زیادی نیاز داریم که در مؤسسه‌های غیردولتی کار کنند تا در زمینۀ کاهش مشکلات در اینجا همکاری شود.»
به گفتۀ چارلش، این تصمیم – که زنان در مؤسسات ایفای وظیفه نکنند – زنان و دخترانی را که از مؤسسه‌های غیردولتی منفعت می‌بردند، به طور نامناسب متأثر می‌سازد.

رییس یکی از مؤسسه‌های بین‌المللی غیردولتی دیگر نیز می گوید که مؤسسۀ «سی. آر. اس» نیز فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرده‌است.
او می‌گوید، که در این مورد به کارمندان سی. آر. اس ایمیل ارسال شده‌است.

طالبان در نامه‌ای که به سازمان‌های خارجی و داخلی فرستاده است تذکر داده که دلیل این تصمیم زیر پا گذاشتن دستورات حجاب مورد نظر طالبان بوده است.
این فرمان تنها چند روز پس از منع حضور دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها صادر شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.