Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 43501
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 08 دسامبر 2022 - 9:11 |

طالبان اولین اعدام در ملأ عام را پس از تسلط بر افغانستان انجام داد

طالبان اولین اعدام در ملأ عام را پس از تسلط بر افغانستان انجام داد

نخستین اجرای حکم اعدام در ملأ عام پس از سلطه طالبان در افغانستان انجام شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از الجزیره، طالبان اولین اعدام در ملأ عام را پس از تسلط بر افغانستان انجام دادند. این رویداد پس از آن رخ می‌دهد که هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان ماه گذشته به قضات دستور داده بود تا جنبه‌های قوانین اسلامی را به طور کامل اجرا کنند.

به گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد دولت طالبان، این اعدام که توسط پدر قربانی با تفنگ جنگی انجام شد، در ولایت فراه غربی در حضور صدها شهروند و بیش از ده‌ها مقام ارشد طالبان انجام شد. حتی گفته شده برخی از مقامات طالبان از کابل به محل اجرای اعدام آمده بودند.

مجاهد گفت که تصمیم برای اجرای این مجازات با دقت زیادی گرفته شد و پس از تأیید سه دادگاه عالی کشور و رهبر عالی طالبان، ملأ هیبت الله آخوند زاده انجام شده است.

مرد اعدامی که تاجمیر از ولایت هرات نام دارد، ۵ سال پیش به جرم قتل یک نفر و سرقت موتورسیکلت و تلفن همراه وی محکوم شده بود. هویت مقتول مصطفی از ولایت همجوار فراه است.

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت که نیروهای امنیتی طالبان تاجمیر را پس از شکایت توسط خانواده قربانی، دستگیر کردند. در این بیانیه اشاره‌ای به زمان وقوع دستگیری فرد اعدامی نشده است، اما گفته می‌شود که تاجمیر ظاهراً به قتل اعتراف کرده بود. مجاهد افزود تاجمیر روز چهارشنبه توسط پدر مقتول با یک تفنگ تهاجمی مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت.

در دوران حکومت قبلی طالبان بر افغانستان در اواخر دهه ۱۹۹۰، این گروه مجازات اعدام در ملأ عام، شلاق و سنگسار محکومین به جنایات در دادگاه‌های خود را انجام می‌داد.

«استفانی ترمبلی»، سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، «نگرانی عمیق» خود را نسبت به اولین اعدام توسط طالبان در ملأ عام ابراز کرده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، در هفته‌های پایانی خروج آمریکا و نیروهای ناتو، این گروه وعده داده بودند که حقوق شهروندان را رعایت کنند.

یک سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته از مقامات طالبان خواسته بود تا فوراً استفاده از مجازات شلاق عمومی در ملأ عام افغانستان را متوقف کنند.

طالبان در بحبوحه بحران اقتصادی که به دلیل انزوای دیپلماتیک و تحریم‌های بین المللی تشدید شده است، تلاش دارند تا حاکمیت داخلی خود را در افغانستان تثبیت کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.