Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 43917
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2022 - 10:18 |

ند پرایس: گسترش رابطه با کابل وابسته به عملی شدن تعهداتش است

ند پرایس: گسترش رابطه با کابل وابسته به عملی شدن تعهداتش است

وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید که گسترش روابط واشنگتن با کابل بر پابندی حکومت سرپرست به تعهدات‌اش وابسته خواهد بود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که هرگونه تعامل با امارت اسلامی بربنیاد اقدام‌های آنان در زمینه حقوق بشر انجام خواهد شد.

آقای پرایس افزود که واشنگتن می‌کوشد تا حکومت سرپرست را وادار بر رعایت حقوق بشر بسازد.

ند پرایس در این باره چنین می‌گوید: «در تمامی حالت‌هایی‌که ما با طالبان تعامل داریم، مساله حقوق بشر در اولویت کار ما قرار دارد. بدون شک که ما نه تنها تعهداتی را که طالبان برای ایالات متحده امریکا داده اند، یادآور می‌شویم بل تعهداتی را که طالبان برای حفظ حقوق بنیادی مردم افغانستان داده اند، یادآور می‌شویم.»

در همین حال، امارت اسلامی از ایالات متحده امریکا می‌خواهد که برای از میان برداشتن مشکلات راه تفاهم و گفت‌وگو را در پیش گیرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: «احکام و اصول در امارت اسلامی همه موضوعات مربوط به احکام اسلامی است. پیشرفت در این امر ممکن نیست زیرا این جزو دین و شریعت ماست. ما نمی‌توانیم تطبیق شریعت را برای آنها بمانیم. یا از احکام شرعت بگذریم. به هر حال تعامل و تفاهم زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند و امریکا باید این کار را انجام دهد.»

از سویی هم، شماری از آگاهان مسایل سیاسی به این باور اند که بهبود روابط میان کابل و واشنگتن مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور را از میان خواهد برداشت.

عزیز معارج، آگاه مسايل سياسی گفت: «برقراری روابط با امریکا و جهان به نفع افغانستان است. بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی افغانستان را می‌توان با آن حل کرد.»

جنت فهيم چکری، آگاه مسایل سیاسی گفت: «روابط حکومت افغانستان با ایالات متحده امریکا، یکی از شرایط اساسی حکومت داری است. باید امارت اسلامی از راه دیپلوماسی و گفت‌وگو مشکلات سیاسی خو را با ایالات متحده امریکا بسازد.»

این در حالی‌ست که بیش از پانزده ماه از به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد اما تا کنون هیچ کشوری حکومت سرپرست را به رسمیت نشناخته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.