Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 43260
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 01 دسامبر 2022 - 13:32 |

نشست امنیتی هرات در تاجیکستان پایان یافت

نشست امنیتی هرات در تاجیکستان پایان یافت

نشست امنیتی هرات در تاجیکستان با تاکید بر ایجاد دولت موقت در افغانستان و رعایت حقوق بشر در کشور به کار دو روزه خود پایان داد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ نشست امنیتی هرات در شهر دو شنبه تاجیکستان آغاز شده بوده با سخنرانی مهمانانی از کشورهای مختلف به پایان رسید.

در این نشست حدود ۲۰ تن مهمان از کشورهای اروپایی، امریکا و آسیا شرکت داشتند.

در آخرین روز نشست امنیتی هرات، کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، توماس نیکلسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، رونالد نیومان رییس اکادمی سیاست امریکا، محسن داور، رییس جنبش ملی و دموکراتیک پاکستان و سیاره دشتی، همسر فهیم دشتی، نیز سخنرانی کردند.

شرکت کنندگان این نشست بر رعایت حقوق بشر و تشکیل دولت موقت در افغانستان تاکید ورزیدند.

خانم دیکر از اتفاق نظر شرکت کنندگان بر سر حقوق زنان و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان استقبال کرد.

او گفت: “این که ایران، پاکستان، امریکا، روسیه و افغان‌ها بر سر مسأله حقوق زنان و ایجاد یک دولت همه‌شمول در افغانستان توافق دارند، یک مسأله بسیار مهم است.”

توماس نیکلسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان هشدار داده که اگر امارت اسلامی تغییر نکند، تحریم یکی از گزینه‌های این اتحادیه خواهد بود.

او گفت: “در صورتیکه آنان حقوق اساسی مردم را رعایت نکنند، ما حتا می‌توانیم از طریق دادگاه بین‌المللی جرایم و وضع تحریم اقدام کنیم.”

به گفته او، امارت اسلامی مسوولیت دارد تا حقوق شهروندان افغانستان را در پرتو تعهدات این کشور به قوانین بین‌المللی رعایت کند.

محسن داور رییس جنبش ملی و دموکراتیک پاکستان و عضو پارلمان این کشور نیز گفت که امارت اسلامی در یک ساله خود بر افغانستان، زنان را از جامعه حذف کرده‌است.

نشست امنیتی هرات توسط انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیروز سه‌شنبه آغاز و امروز چهارشنبه به کار خود پایان داد.

این نشست با موضوع “نظام سیاسی همه‌شمول؛ الگوها و نقشه‌ راه” برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.