Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 44099
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 دسامبر 2022 - 18:38 |

نقش غرب در تحولات در اوکراین

نقش غرب در تحولات در اوکراین

عدم مخالفت مسکو با حل و فصل سیاسی مناقشه، البته نه بر اساس شروط کی‌یف، تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار کمک مالی شرکای اوکراین برای بازسازی بخش انرژی آن و اشاره اردوغان به عدم تلاش‌ غرب برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای برای برنامه مستند «مسکو. کرملین. پوتین» از شبکه اول تلویزیون این کشور اعلام کرد که  تلاش‌های غرب برای فروپاشی جهان روس یا به اصطلاح همان “روسیه تاریخی” بر اساس اصل “تفرقه بینداز و حکومت کن”، دلیل اصلی بروز آن چیزی است که در حال حاضر در اوکراین در حال رخ دادن است.

پوتین گفت: «بر اساس فرمول “تفرقه بینداز و حکومت کن” – آنها همیشه سعی کردند این کار را انجام دهند و اکنون نیز همین تلاش را انجام می دهند، ولی هدف ما چیز دیگری است و آن متحد کردن مردم روسیه است.».

وی یادآور شد که روسیه از سال ۲۰۱۴ به این طرف در تلاش است تا اوضاع اوکراین و  اختلافات بوجود آمده را به صورت مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل و فصل کند، ولی  متأسفانه برعکس، طرف دیگر تمایل کاملاً متفاوتی داشت.»

رئیس جمهوری روسیه  همچنین گفت، معتقد نیست که خط روابط روسیه با غرب به نقطه «خطرناکی» رسیده باشد و مسکو برخلاف مخالفانش، همواره برای مذاکره آمادگی داشته و دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز شب گذشته ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی نه تنها تحریکات پیرامون اوکراین را تشدید کرد، بلکه هیچ تلاش برای میانجی گری و حل این بحران انجام ندادند.

در همین رابطه، دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه نیز اعلام کرد: « تصمیم برای آغاز عملیات نظامی ویژه در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ یک اقدام بسیار سخت و اجباری بود. این تصمیم فقط به لزوم حفاظت از  مردم ساکن منطقه دونباس مربوط نبود، بلکه به امنیت و حاکمیت خود روسیه نیز مرتبط بود و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم،  ادامه موجودیت روسیه به آن بستگی داشته و کنار آمدن با آن وضعیت  عملاً غیرممکن بود.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید

 روسیه: حل و فصل سیاسی اوضاع اوکراین ممکن است، ولی نه بر اساس شروط کی‌یف

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه بامداد امروز، دوشنبه، در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد که طرف روسی گزینه حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک درگیری در اوکراین را رد نمی کند، ولی در عین حال قصد ندارد بر اساس شروط ارائه شده از سوی مقامات کی‌یف گفتگو کند.

این دیپلمات بلندپایه گفت: «نارسایی کامل تصمیمات و اقدامات کی‌یف، که سیاستمدارانش به دلیل عدم تعهد، مذاکره ناپذیری و روس هراسی خود  را ثابت کرده اند، آشکار است.  و اگرچه روسیه گزینه مذاکره و حل و فصل سیاسی مناقشه را رد نمی کند، ولی ما قرار نیست در مورد شروطی که رهبری اوکراین مطرح کرده، هیچ صحبتی کنیم. اکنون همه چیز تنها به آمادگی کی‌یف و حامیان غربی آن برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک واقعی بحران بستگی دارد.»

گالوزین همچنین «ابتکارات به اصطلاح صلح» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین که “طبق اجرای آن ظاهراً آماده آتش‌بس با روسیه است” را کاملا غیرقابل قبول خواند و افزود: پیشنهاد رهبر اوکراین برای انجام «ژست حسن نیت» و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین تا کریسمس نیز پوچ است.

معاون وزیر خارجه افزود: همچنین مشخص نیست که چگونه فرمان امضا شده توسط زلنسکی در تاریخ ۳۰ سپتامبر مبنی بر عدم امکان مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با این همه تز و درخواست ترکیب شده و تناقضی بوجود نخواهد آورد.

پیش‌بینی‌ درباره پایان درگیری در اوکراین غیرقابل قبول است

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد که هر گونه پیش بینی در مورد زمان پایان درگیری در اوکراین در حال حاضر غیر قابل دفاع است.  این دیپلمات گفت: «در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که هرگونه پیش‌ بینی در مورد پایان بحران اوکراین ممکن است غیرقابل دفاع باشد. این رویارویی نظامی بیش از اندازه طولانی شده است.»

گالوزین توضیح داد: «کشورهای غربی که از اوکراین حمایت می کنند، متعهد به پیروزی بی قید و شرط کی‌یف در این درگیری و همچنین مصمم به “بازگرداندن” مناطق جدید روسیه: دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک، مناطق زاپروژیا و خرسون و همچنین منطقه کریمه به اوکراین هستند که چنین مسئله‌ای امکان ندارد. به عبارت دیگر، بر اساس منطق کی‌یف و غرب، ما باید سرزمین های آزاد شده را ترک کنیم، هر چیزی که ویران شده را بازسازی کنیم، غرامت بپردازیم، به زندان برویم و تنها پس از آن اوکراینی‌ها راضی خواهند شد که به میز مذاکرات بازگردند!»

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «خود زلنسکی اگر رئیس جمهور نمی شد و همچنان به بازی در برنامه تلویزیونی ادامه می داد، پوچی چنین طرز فکری را مسخره می کرد. چنین پیش شرط هایی نمی تواند مبنایی اصولی برای گفتگوی سازنده باشد.»

اوکراین از تخصیص ۱٫۵ میلیارد دلار کمک مالی شرکایش برای احیای انرژی خبر داد

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین شب گذشته اعلام کرد که شرکای خارجی این کشور تقریباً ۱٫۵ میلیارد دلار برای بازسازی بخش انرژی اوکراین اختصاص خواهند داد.

وی در توئیتر خود نوشت: “کمک به بخش انرژی از طرف شرکای خارجی در حال افزایش است. ما تاکنون تقریباً ۱٫۵ میلیارد دلار کمک دریافت کرده و هر روز تجهیزات مضاعفی برای بازسازی زیرساختارهای آسیب دیده وارد کشور می شود.”

به گفته وی، ظاهراً حدود ۲۰۰ کامیون با تجهیزات مربوط به بخش انرژی وارد خاک اوکراین شده است.

چند روز قبل دسامبر، سرگئی کووالینکو، رئیس شرکت انرژی اوکراین گفت که سخت ترین وضعیت تامین برق در اوکراین در کی‌یف مشاهده شده است، جایی که ۶۰ درصد ترانسفورماتورها از کار افتاده و کار نمی کنند. وی تاکید کرد که تجهیزات فشار قوی آسیب دیده در منطقه پایتخت اوکراین اجازه دریافت برق از سیستم انرژی این کشور را نمی دهد.

آمریکا ممکن است پس از سال ۲۰۲۳ دست از حمایت کی‌یف بردارد

آلکسی آرستویچ، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی این وضعیت را بعید ندانست که کی‌یف احتمال دارد پس از سال ۲۰۲۳ حمایت واشنگتن را از دست بدهد.

او در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «البته شاید مقامات واشنگتن چنین کاری را انجام دهند، البته بعد از سال ۲۰۲۳٫»

این مقام در ابتدا مدعی شد که ایالات متحده حمایت از کی‌یف را متوقف نخواهد کرد، اما بعد در  سخنانش اعتراف کرد که ممکن است ضرب الاجل هایی برای کمک وجود داشته باشد. آرستویچ تاکید کرد: البته به نظر من، ما در سال ۲۰۲۳ موفق خواهیم شد.

او این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که اتحادیه اروپا به اوکراین کمک می کند. علاوه بر این، این کشور همچنین دارای مجتمع صنایع نظامی خود است. به گفته وی، کی‌یف حتی ممکن است از پکن هم درخواست کمک کند.

یک روز قبل ژنرال آمریکایی بری مک‌کافری گفت که در حال حاضر برتری قاطع ارتش روسیه در زمینه توپخانه و نبرد هوایی مشخص است. وی تاکید کرد که ارسال یک مجموعه از سامانه های موشکی ضدهوایی پاتریوت که کاخ سفید قول داده به کی‌یف ارائه کند، این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

اردوغان: غرب به جای حل بحران اوکراین، آن را تحریک و تشدید کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته، یکشنبه اعلام کرد که کشورهای غربی به جای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در مورد وضعیت اوکراین و بحران‌های همراه، مسیر مخالف را انتخاب کرده‌اند.

اردوغان گفت: متأسفانه غرب فقط عناصر تحریک آمیز این مناقشه را فعال نموده و سعی نکرد در این مناقشه میانجی باشد. در عوض، در خصوص میانجیگری، ما به عنوان کشور ترکیه این نقش را در سال ۲۰۲۲ در ارتباط با کریدور غلات دریای سیاه بر عهده گرفتیم.

رئیس‌ جمهوری ترکیه همچنین با پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برای تمرکز بر تامین مواد غذایی برای کشورهای آفریقایی از طریق کریدور غلات دریای سیاه موافقت کرده و گفت: در نهایت ۴۴ درصد غلات صادر شده از این کریدور به اروپا و تنها ۱۴ درصد به آفریقا ارسال شد، علی‌رغم اینکه این طرح عمدتاً شامل کمک به کشورهای نیازمند بود.

یکی دیگر از مشکلات، به گفته اردوغان، موانع موجود برای صادرات کود از روسیه به بازارهای جهانی است. رهبر ترکیه درباره “تلاش سخت” در این زمینه صحبت کرد و برای همکاری سازنده بیشتر با مسکو ابراز امیدواری کرد. اردوغان وعده داد که در آینده نزدیک آنکارا و مسکو اقداماتی را برای آغاز صادرات کود از روسیه انجام خواهند داد.

عادل کاراسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد که بیش از ۱۵ میلیون تن محصولات کشاورزی از طریق کریدور غلات دریای سیاه صادر شده است. وی افزود: از اول آگوست تا ۲۵ دسامبر، ۵۸۵ کشتی باری حامل غلات از بنادر اوکراین خارج شدند.

وضعیت پیرامون توافق غلات باعث ثروتمند شدن شرکت‌های بزرگ آمریکایی شد

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه معتقد است که  شرکت‌های آمریکایی از روند اوضاع پیرامون توافقنامه صادرات غلات ثروتمند شدند و هدف اصلی این طرح که کمک به فقیرترین کشورها بود، محقق نشد.

مدودف در مقاله‌ای برای روزنامه “راسیسکایا گازیتا” نوشت: «چیزها را باید به نام خود نامید: ایالات متحده در حال اجرای سیاست استعمار نو است که عملاً به معنای غارت در هر قدم است و لجام گسیختگی آن در هر  قانون و عملکرد آنها مشخص است و نمونه آن، وضعیت پیرامون «توافقنامه صادرات غلات» که به معنای واقعی کلمه باعث ثروتمند شدن شرکت‌های بزرگ آمریکایی خریدار زمین‌های کشاورزی در اوکراین، به بهانه کمک به آنها شده است.»

وی تاکید کرد که “در عین حال، هدف اعلام شده – جلوگیری از گرسنگی در فقیرترین کشورها – عملاً محقق نشد و فقط حدود ۳-۵ درصد از غلات و  محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین در نهایت به آنها می رسد.”

این مقام بلندپایه روس افزود: “این وضعیت برای کشورهایی که ایالات متحده به دنبال ایجاد نظم های ظاهراً لیبرال و دموکراتیک در آنها بود، حتی بدتر است.” اگر اوضاع همیشه به تحولات خونین ختم نشود، ولی به یک بحران عمیق سیستمی و افول در همه زمینه ها، پایان می یابد. کشورهایی مانند لیبی، عراق، سوریه، افغانستان تلخ ترین قربانیان “مسیونری دموکراتیک” آمریکا هستند و “تنش ژئوپلیتیکی در جهان دائما در حال افزایش است.”

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.