Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 43763
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 16 دسامبر 2022 - 13:40 |

واکنش روسیه به حمایت تسلیحاتی آمریکا از اوکراین

واکنش روسیه به حمایت تسلیحاتی آمریکا از اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، واشنگتن نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت اقدامات تروریستی کی‌یف از جمله پرتاب‌های راکتی هدفمندش علیه اهداف روسی طفره برود.

به گزارش به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت: وانشگتن که عملا به یکی از طرفین جنگ تبدیل شده، نمی‌تواند از همدستی در اقدامات تروریستی دولت کی‌یف علیه شهروندان روسیه طفره برود و خود را از زیر بار مسئولیت مرگ و ویرانی ناشی از تسلیحات آمریکایی و اطلاعاتی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، مبرا کند.

وی افزود: بمباران اهداف غیرنظامی در خاک روسیه با دستورات مستقیم کی‌یف و با تایید آمریکا که مستقیما در هدف گرفتن سیستم‌های موشکی و توپخانه‌ای و تامین اطلاعات ماهواره‌ای برای نیروهای مسلح اوکراین دست دارد، صورت می‌گیرند.

این دیپلمات تصریح کرد: خبرنگاران آمریکایی علنا می‌نویسند که پنتاگون به حملات پهپادی علیه خاک روسیه چراغ سبز نشان داده است. سیاستمداران اوکراینی نیز که از این حمایت الهام گرفته‌اند، نیت خود را برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی در نزدیکی مسکو اعلام کرده‌اند.

زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفر مارتین گریفیتث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه به اوکراین، تلاشی برای سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه و گمانه‌زنی درباره رنج و درد غیرنظامیان است.

وی افزود: ما از تلاش‌های بشردوستانه سازمان ملل در مناطق و کشورهای مختلف جهان تشکر می‌کنیم. اما، در این مورد خاص به نظر می‌رسد که ما به هیچ وجه درباره وظیفه کمک به نیازمندان صحبت نمی‌کنیم بلکه صحبت درباره تمایل مقامات عالی‌رتبه سازمان ملل برای سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه و گمانه‌زنی درباره درد و رنج غیرنظامیان و خدمت به منافع سیاسی کی‌یف است.

زاخارووا همچنین تاکید کرد: روسیه نسبت به مسدود شدن کریدور لاچین بسیار نگران است و انتظار دارد در آینده نزدیک فعالیت خطوط حمل و نقلی از سر گرفته شود.

از روز دوشنبه تنها مسیری که از منطقه لاچین آذربایجان عبور می‌کند توسط گروهی از شهروندان آذربایجانی مسدود شده است. این افراد توسط رسانه‌های دولتی به عنوان فعالان محیط زیست که به معدن‌کاری‌های غیرقانونی ارمنستان در آن منطقه اعتراض دارند، توصیف شدند. بعلاوه، براساس گزارش رسانه‌های ارمنی، باکو تامین گاز به منطقه ناگورنو-قره‌باغ را متوقف کرده است. ایروان این اقدام را یک اقدام تحریک‌آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فروپاشی انسانی دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما نسبت به مسدود شدن کریدور لاچین که به خاطر اختلافات میان آذربایجان و ارمنستان رخ داده، نگران هستیم. وزارت دفاع و نیروهای حافظ صلح روسیه این روزها به طور فعال برای کاهش تنش‌ها در این منطقه تلاش می‌کنند. ما انتظار داریم فعالیت کامل خطوط ارتباطاتی در آینده بسیار نزدیک از سر گرفته شود.

این سخنگو تاکید دارد که کریدور لاچین ارتباطی را میان منطقه ناگورنو-قره‌باغ و ارمنستان ایجاد می‌کند که اکنون تحت کنترل یگان نیروهای حافظ صلح روسیه است.

وی افزود: ایجاد مانع در زندگی غیرنظامیان غیرقابل قبول است.

این دیپلمات همچنین تاکید کرد که مسکو نسبت به اتهامات بی‌پایه و اساس و اقدامات تحریک‌آمیز علیه نیروهای حافظ صلح روسیه که کاملاغیرسانده هستند، نگران است.

زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود از مولداوی خواست سیاسی کردن مسائل مربوط به همکاری دوجانبه را متوقف کند.

معاون نخست وزیر مولداوی روز سه‌شنبه گفته بود که مقامات این کشور آماده‌اند تا شکایتی علیه غول نفتی گازپروم روسیه به اتهام تشدید بحران انرژی از طریق کاهش تامین گازی این کشور تنظیم کنند.

زاخارووا گفت: بار دیگر از شرکایمان در مولداوی می‌خواهم تا سیاسی کردن مسائل مربوط به همکاری دوجانبه را که منحصرا به حوزه تجارت مربوط می‌شود، متوقف کنند. مسکو این اظهارات معاون نخست وزیر مولداوی را بی‌پایه و اساس می‌داند چرا که شرکت گازپروم دهه‌هاست که امنیت انرژی مولداوی را تامین کرده و دلیلی برای زیر سوال بردن اعتبار روسیه به عنوان تامین کننده قابل اعتماد منابع انرژی پیدا نمی‌کند.

این دیپلمات همچنین گفت: لین تریسی، نامزد پست سفیر آمریکا در روسیه باید تمایلی برای وگوی سازنده از خود نشان دهد نه اینکه متوسل به لفاظی‌های شدیداللحن شود.

تریسی در گزارش خود به سناتورهای آمریکایی درباره دیدگاهش نسبت به ارتباطات آتی میان مسکو و واشنگتن، به طیف وسیعی از مسائل دوجانبه اشاره کرد و انکار نکرد که ادامه این روابط را به عنوان حمایتی برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه از سوی کاخ سفید می‌بیند.

زاخارووا گفت: ما درک می‌کنیم که جو ضد روسی در کنگره پابرجاست و آنها ایده خود را درباره قوانین احترام متقابل دارند اما این نامزد مقام سفیر آمریکا در روسیه که ظاهرا این رویکرد سنا را پذیرفته، خیلی با پروتکل‌های دیپلماتیک فاصله دارد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.