Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 43723
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 15 دسامبر 2022 - 10:18 |

وزیر امور خارجه پاکستان: پیشرفت و ثبات در افغانستان به سود اسلام آباد است

وزیر امور خارجه پاکستان: پیشرفت و ثبات در افغانستان به سود اسلام آباد است

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد که برای حل مساله‌ی هراس‌افگنی گام بردارد و امنیت را تامین کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ زرداری در گفت‌وگو با یک تلویزیون اندونیزیایی، می‌گوید که پیشرفت و ثبات در افغانستان، به سود پاکستان نیز است.

این دیپلومات بلندپایه‌ی پاکستانی می‌افزاید که افغانستان و پاکستان دو همسایه خوب هستند و همچون همسایه باقی خواهند ماند و این کشور (افغانستان) نباید به مرکز هراس‌افگنی مبدل شود.

بلاول بوتو زرداری گفته است: «ما امیدواریم که حکومت سرپرست یک ساله افغانستان، نه تنها مساله هراس‌افگنی را حل کند بل امنیت را نیز تامین کند؛ زیرا این شرط بنیادی صلح و رفاه است.»

وزیر خارجه پاکستان با اشاره به سفر اخیر حنا ربانی کهر به افغانستان گفته است که دو طرف درباره مبارزه با هراس‌افگنی و ​​افزایش میزان بازرگانی گفت‌وگو کرده‌اند.

در این میان، کابل می‌گوید که افغانستان اکنون امن‌تر از گذشته است و هیچ گروه مسلح در افغانستان حضور فزیکی ندارد.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، می‌گوید که مقام‌های افغان برای جلوگیری از برخی حمله‌های انفرادی تلاش می‌کنند.

آقای شاهین  به طلوع‌نیوز گفت: «هیچ گروه تروریستی در کشور حضور فزیکی ندارد برخی از حملات فردی وجود دارد اما اگر همکاری استخبارات خارجی همرای شان نباشند، نمی‌توانند این کار را بکنند مقامات همچنین برای جلوگیری چنین حملات تلاش می‌کنند.»

برخی از آگاهان مسایل سیاسی نیز بر این باوراند که ثبات در افغانستان به سود منطقه و جهان است.

عبدالرحمان الهی، آگاه مسایل سیاسی، به طلوع‌نیوز گفت: «امارت اسلامی می‌تواند که به گونه عملی به سیاسیت گزاری‌های عملی اطمینان کشورهای همسایه و کشورهای منطقه را جلب کند برای اینکه که هیچ گروهی تروریستی از خاک افغانستان استفاده کرده نمی‌تواند.»

سید اکبر سیال وردک، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «اگر در افغانستان امنیت باشد افغانستان باثبات باشد منطقه و جهان نیز امن خواهد بود.»

دو روز پیش از این گفته‌های بلاول بوتو زرداری در درگیری میان مرزبانان امارت اسلامی و پاکستان در سپین بولدک چمن، ۷ نفر کشته و نزدیک به ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

رسانه های پاکستانی می گویند که بلاول بوتو زرداری روز چهارشنبه برای یک سفر ۷ روزه به آمریکا رفته است و انتظار می رود که در کنار مسائل دیگر با مقام های امریکایی درباره افغانستان گفتگو کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.