Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 43507
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 08 دسامبر 2022 - 16:12 |

یوناما به گروه طالبان: مجازات اعدام را بیدرنگ متوقف کنید

یوناما به گروه طالبان: مجازات اعدام را بیدرنگ متوقف کنید
یوناما از گروه طالبان خواسته با هدف لغو مجازات اعدام، اجرای آن را متوقف کنند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتنیک، به دنبال تیرباران یک فرد از سوی گروه طالبان در فراه، نمایندگی سیاسی سازمان ملل در کابل از مسئولان گروه طالبان خواست مجازات اعدام را به صورت بیدرنگ متوقف کنند.
یوناما می‌گوید: در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است.
یوناما از گروه طالبان خواسته با هدف لغو مجازات اعدام، اجرای آن را متوقف کنند.
گروه طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد، که پس از تایید ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، یک فرد را به خاطر قتل یک شهروند “قصاص” کرده است.
در همین حال، استفانی ترمبلی، سخنگوی دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفت: سازمان ملل به شدت نگران اولین اعدام در افغانستان پس از ورود طالبان است (جنبش طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است).
ترمبلی گفت: “ما امروز نگرانی عمیق خود را در مورد اعدام در ملاء عام در افغانستان ابراز می کنیم. موضع ما این است که سازمان ملل مخالف مجازات اعدام است و ما خواستار بازگشت به تعلیق مجازات اعدام هستیم”.
شاهدان عینی در فراه می‌گویند: گروه طالبان در ورزشگاه فوتبال در مرکز ولایت فراه یک شهروند را تیرباران کردند.
یوناما در رشته توییتی گفته است، که سلسله یورش های پسین در جاهای عمومی در افغانستان آسیب جدی به غیرنظامیان وارد کرده است.
دفتر سیاسی سازمان ملل/یوناما با اشاره به حملات انفجاری پسین در شهرهای مزارشریف و جلال‌آباد گفته است، که در این یورش ها عبادتگاه سیک‌ها نیز مورد حمله قرار گرفت که در اثر این حملات حداقل ۳۸ کشته و زخمی شدند. یوناما تاکید کرده است که مقامات حاکم موظفند از همه شهرونان افغانستان محافظت کنند.
نمایندگی سیاسی سازمان ملل در حالی خواهان توقف فوری مجازات شهروندان از سوی طالبان شد که رهبران ارشد طالبان برای تماشای صحنه تیرباران به ولایت فراه رفتند.
یادآوری می کنیم، که ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس‌الوزرا، عبدالحکیم حقانی قاضی‌القضات، امیرخان متقی وزیر خارجه، سراج‌الدین حقانی وزیر داخله، عبدالحکیم شرعی وزیر عدلیه، حبیب‌الله آغا وزیر معارف، خالد حنفی وزیر امر به معروف و نهی از منکر، ذبیح‌الله مجاهد سخنگو، معاونان قضایی و نظامی دادگاه طالبان، رئیس علمای طالبان در قندهار، رئیس دفتر نظارت فرمان‌های ملا هبت‌الله و شماری دیگر از مقامات و والی‌های طالبان از جمله والی طالبان در کندهار و هرات در هنگام اجرای اعدام در صحنه حضور داشته‌اند.
از سوی دیگر، انعام‌الله سمنگانی، رئیس مرکز رسانه‌های طالبان اجرای حکم اعدام در ولایت فراه را “به همه مسلمانان و حامیان حقوق بشر مبارک باد” گفت.
همزمان با ادامه مجازات و اعدام شهروندان توسط طالبان، نمایندگی سیاسی سازمان ملل در کابل شمارش معکوس را برای هفتادو پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر آغاز کرده است.
یوناما با انتشار ماده‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: افغانستان این اعلامیه را امضا کرده است و کشورها به هر ماده این اعلامیه باید احترام بگذارد.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.