Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 43593
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 11 دسامبر 2022 - 8:59 |

طالبان و ایران به دنبال گسترش روابط تجاری

طالبان و ایران به دنبال گسترش روابط تجاری
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت در ۶ ماه اول سال جاری بیش از ۳۵۰ میلیون دلار داد و ستد تجاری میان افغانستان و ایران صورت گرفته‌است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ عبدالسلام جواد؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ افغانستان به ارزش ۵ میلیون دالر کالا به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است.

عبدالسلام جواد افزود وزارت صنعت و تجارت در صدد افزایش ابن صادرات می‌باشد و تا آخر سال جاری احتمال بالا رفتن رقم صادرات به ایران نسبت به سال‌های گذشته می‌رود.

بربنیاد گفته‌های جواد، اقلام صادراتی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران شامل تار نخ، کشمش، بادام، عصاره نباتی، پنبه و زیره بوده است.

جواد همچنین خاطرنشان ساخت که در این جریان تاجران افغانستانی به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار کالا از جمهوری اسلامی ایران وارد کرده‌اند که اقلام وارداتی شامل نفت، بنزین، گازوئیل، گاز مایع، سیمان و برق بوده است.

جواد در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که طالبان به ویژه وزارت صنعت و تجارت در صدد گسترش روابط تجاری افغانستان با همسایه غربی اش می‌باشد.

عبدالسلام جواد اشاره کرد: “در نشستی که میان نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت و حسن کاظمی قمی؛ نماینده جمهوری اسلامی در امور افغانستان برگزار شده بود، روی گسترش روابط تجاری تاکید شده است. ”

این در حالی است که امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با سید حسن مرتضوی؛ معاون سفارت ایران در کابل تاکید کرده بود که زمان آن فرارسیده که معاملات اقتصادی میان افغانستان و ایران بیشتر شود.

متقی از دولت ایران خواسته بود که در بخش تجارت و ترانزیت با افغانستان سهولت‌های بیشتری فراهم سازد.

سیدحسن مرتضوی نیز اطمینان داده است که کشورش به منظور تقویت مناسبات تجارتی با افغانستان، سهولت‌های لازم را فراهم خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.