Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 44389
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 04 ژانویه 2023 - 19:55 |

آغوش گشاده سوریه و حماس پس از ۱۰ سال قطع روابط سیاسی

آغوش گشاده سوریه و حماس پس از ۱۰ سال قطع روابط سیاسی

با سفر «خلیل الحیّه» در راس هیئت سیاسی حماس به دمشق به ۱۰ سال قطع روابط سیاسی حماس و دولت سوریه پایان داده شد و مناسبات طرفین در مسیر احیاء قرار گرفت.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری تسنیم، با سفر هیئت عالی رتبه سیاسی جنبش اسلامی حماس به دمشق، روابط طرفین پس از ۱۰ سال مجددا در مسیر احیاء و عادی سازی قرار گرفت.

حضور هیئت سیاسی حماس در دمشق در قالب سفر هیئت گروه‌های مختلف مقاومت فلسطین به دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام پذیرفت.

حماس از زمان آغاز اعتراضات و ناآرامی ها در کشور سوریه در سال ۲۰۱۱ با فاصله گرفتن تدریجی از نظام سوریه به صف مخالفین دولت بشار اسد پیوست و با عناصر مسلح هم پیمان شد اما پس از قریب به یک دهه ضمن بازنگری در سیاست‌های خود تصمیم به از سرگیری روابط سیاسی خود با دولت بشار اسد گرفت.

«خلیل الحیه» رئیس هیئت سیاسی حماس در سفر به دمشق اظهار داشت: امروز، روز بزرگ و مهمی است که مجددا در سوریه عزیز حاضر می‌شویم و فعالیت‌ها و اقدامات مشترک را با همه‌ی جریان‌های ملی، اسلامی و فلسطینی از سر می‌گیریم. همچنین تمایل خود به همکاری مشترک با نظام سوریه را در حمایت از قضیه فلسطین و مهم تر از آن، استقرار، ثبات، یکپارچگی و اتحاد سوریه اعلان می‌کنیم.

در همین راستا عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس نیز اظهار داشت: تصمیم مقاومت اسلامی حماس به از سرگیری روابط با سوریه تصمیمی راهبردی است. وی در ادامه افزود: مناسبات با دولت بشار اسد در راستای مقابله با گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در جهان عرب و حمایت از قضیه فلسطین صورت گرفته و ما بر روابط راهبردی خود با نظام این کشور تاکید می‌کنیم و درصدد تقویت ایستادگی ملتمان در فلسطین هستیم.

مصطفی الصواف تحلیلگر مسائل سیاسی در تشریح عوامل موثر در احیای روابط دمشق و حماس بر این باور است که احیای روابط دمشق و حماس تصمیمی بود که در سطح رهبری جنبش حماس گرفته شده است و نخستین گام در راستای از سرگیری واقعی روابط با سوریه باشد.

همچنین بلال الغلبان، روزنامه نگار فلسطینی نیز از سرگیری روابط میان حماس و سوریه را به معنای اصلاح روند پیشین و برداشتن گامی در مسیر درست دانست، چرا که از یک سو، جنبش مقاومت اسلامی حماس، یکی از ارکان مقاومت و از سوی دیگر، این جمهوری عربی هم هم یکی از ارکان پیشتیبان از مقاومت است.

تقویت گمانه زنی‌ها در رابطه با از سرگیری روابط دولت سوریه و جنبش اسلامی حماس در شرایطی بود که سید حسن نصرالله نیز در جریان سخنرانی خود با ابراز خرسندی از این اقدام، آن را تصمیمی شجاعانه، حکیمانه و صحیح دانسته بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.