Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44788
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 23 ژانویه 2023 - 13:19 |

ادامه محکومیت جهانی هتک حرمت قرآن در سوئد

ادامه محکومیت جهانی هتک حرمت قرآن در سوئد

محکومیت هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم از سوی مقامات و سازمان‌های اسلامی جهان همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر مقامات مسیحی در ترکیه و روسیه نیز این اقدام را غیرقابل قبول خوانده و محکوم کردند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از آناتولی، پطروس شیرین اوغلو، رئیس اتحادیه اوقاف ارامنه  ترکیه، سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم و تأکید کرد که ترکیه هدف اولیه این حادثه است.

قرآن‌سوزی، انتقام از مواضع ترکیه

شیرین اوغلو افزود که توهین به ادیان بسیار تأسف‌آور است و قابل قبول نیست. وی تفکراتی را که به ارزش‌های مقدس دینی مردم توهین می‌کنند و کتب مقدس آن‌ها را به آتش می‌کشد و با وقاحت تمام می‌کوشد آن را در پوشش دموکراسی توجیه کند به شدت محکوم کرد.

وی تأکید کرد که ارامنه از بدرفتاری‌هایی که مسلمانان در جهان در معرض آن قرار دارند، بسیار ناراحت هستند. حادثه اخیر توطئه‌ای است که به دلیل مواضع اردوغان در مورد عضویت سوئد در ناتو علیه این کشور طراحی شده و هدف آن فراتر از توهین به دین اسلام است.

وی ادامه داد: ابتکارات رئیس جمهور ما در رابطه با ناتو آنها را به انزوا کشانده است، بنابراین سعی می‌کنند از این طریق از ترکیه انتقام بگیرند.

روز گذشته تظاهرات‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف ترکیه در اعتراض به این اقدام توهین‌آمیز برگزار شد.

واکنش ترک‌تباران آمریکا

جامعه ترک‌تباران آمریکا اعلام کرد سوزاندن قرآن جنایت ناشی از نفرت است، نه آزادی بیان.

مله بکتاش، رئیس کمیته ملی راهبری ترکیه-آمریکایی(TASK) که شامل حدود ۱۵۵ انجمن ترک در ایالات متحده است در بیانیه‌ای گفت که سوزاندن قرآن جنایتی از روی نفرت است و نمی‌توان آن را آزادی بیان نامید.

وی بر محکومیت این رفتار توهین‌آمیز تأکید کرد و خواستار احترام به همه باورها و پرهیز از چنین حرکت‌هایی شد که باعث تحریک جامعه می‌شود. او از وقوع چنین اقدامات فاشیستی در کشوری مانند سوئد در قرن بیست و یکم ابراز تأسف کرد.

اعتراض یمنی‌ها به هتک حرمت قرآن کریم

همچنین حزب الحق یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اقدام جنایتکارانه سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم می‌کنیم و آن را گامی در راستای هتک حرمت به رسول خدا(ص) می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این امر توهین شدید به امت اسلام در سراسر جهان از شرق تا غرب است به هیچ وجه قابل تحمل نیست. ما از دولت‌ها، مراجع دینی و نهادهای اسلامی می‌خواهیم که این جنایت بزرگ را محکوم و برای یک اجماع عمومی جهانی تلاش کنند که از تکرار چنین جنایاتی جلوگیری کند.

از سوی دیگر کمیته برنامه‌ریزی در یمن با محکوم کردن آتش زدن قرآن کریم در سوئد، خواستار راهپیمایی گسترده در شهر صعده صبح امروز دوشنبه شد.

واکنش کلیسای ارتدوکس روسیه

کلیسای ارتدوکس روسیه نیز اهانت به قرآن کریم را غیر قابل قبول خواند. «ولادیمیر لوگویدا» رئیس بخش جامعه و روابط رسانه‌های گروهی کلیسای ارتدوکس در مسکو اهانت به قرآن کریم در سوئد را «وحشیگری غیرقابل قبول» خواند و این اقدام را محکوم کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.