Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44817
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 24 ژانویه 2023 - 9:34 |

ازبکستان صادرات برق به افغانستان را از سر می گیرد

ازبکستان صادرات برق به افغانستان را از سر می گیرد
وزارت انرژی ازبکستان: صادرات برق به افغانستان را از ۲۵ جنوری از سر گرفته می شود.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی روز دوشنبه اعلام کرد که ازبکستان قصد دارد صادرات برق به افغانستان را از ۲۵ جنوری که در ۱۴ جنوری دلیل سرمای غیرعادی هوا و کمبود منابع انرژی در این جمهوری متوقف شده بود، از سر بگیرد.
پیش از این رسانه های افغانستان گزارش داده بودند که امیرخان متقی وزیر امور خارجه افغانستان از مقامات ازبکستان خواست تا بر اساس توافق نامه کابل و تاشکند به تامین برق پایبند باشند. به ویژه ساکنان پایتخت افغانستان در هفته های اخیر در یخبندان شدید با قطع برق مواجه شدند.
وزارت انرژی ازبکستان در پیامی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: قرار است تامین برق ازبکستان به افغانستان از ۲۵ جنوری از سر گرفته شود.
این وزارتخانه تصریح کرد که از ۱۴ جنوری به دلیل کاهش شدید دمای هوا در ازبکستان، تامین سوخت نیروگاه های حرارتی با مشکل مواجه شده است. در این گزارش آمده است: “برای تامین برق پایدار برای مصرف کنندگان ازبکستان، عرضه برق به افغانستان به طور موقت متوقف شد.”
وزارت انرژی ازبکستان افزود: “به شرکت انرژی افغانستان در مورد این وضعیت فورس ماژور هشدار داده شد. برق تولید شده در ازبکستان برای مصرف داخلی صادر نمی شود.”
در سال ۲۰۱۹، شبکه برق ملی ازبکستان با شرکت دا افغانستان برشنا شرکت (DABS) قراردادی را امضا کرد تا سالانه تا ۶ میلیارد کیلووات ساعت برق برای یک شرکت افغانی به مدت ده سال به صورت “بگیر یا بپرداز” تامین کند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.