Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44432
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 06 ژانویه 2023 - 9:50 |

امضای پیمان استخراج نفت آمو دریا با شرکت CPEIC چین

امضای پیمان استخراج نفت آمو دریا با شرکت CPEIC چین

پیمان استخراج “نفت آمو دریا” امروز در یک نشست خبری میان وزارت معدن و پترولیم و شرکت” CPEIC “چین به هزینه تقریبی ۸ تا ۱۰ میلیارد دالر امضا شد. 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ شهاب الدین دلاور، سرپرست این وزارت، می‌گوید که این پیمان در سه سال نخست اکتشافی خواهد بود و قرار است که از ۴۵۰۰ کیلو مترمربع، که در سه ولایت شمالی (سرپل، جوزجان و فاریاب) در حدود روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار ُتن نفت استخراج شود.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم، گفت: «سه سال نخست دوره اکتشافی می‌باشد و در این مدت ۵۴۰ میلیون دالر سرمایه گذاری خواهد شد و در حال حاضر، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تُن نفت روزانه از “نفت آمو دریا” استخراج می‌شود.»

آقای دلاور می‌افزاید که اگر این شرکت در مدت یک سال به تمامی مواردی که در قرارداد تعهد کرده عمل نکند، قرارداد به صورت خودکار لغو خواهد شد و مدت کل این قرارداد ۲۵ سال خواهد بود.

وانگ یو، سفیر چین در کابل در این نشست نیز در این رابطه گفت: «هر دو طرف باید با هم کار و از نزدیک همکاری کنند تا پروژه را به یک مدل موفق همکاری چین و افغانستان تبدیل کنند و این کار اعتماد به نفس بیشتری را برای سرمایه‌گذاران برای توسعه تجارت شان در افغانستان به میان خواهد آورد.»

در همین حال، معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء، از شرکت چینی می‌خواهد که نفت را با معیارهای جهانی استخراج کند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء، گفت: «خواست ما از شرکت چینی این است که نفت را با معیارهای جهانی استخراج کنند و از همکاری نهادهای دولتی در این زمینه اطمینان داشته باشید.»

این شرکت تا ۱۵۰ میلیون دالر در سال اول سرمایه‌گذاری خواهد کرد که در مدت ۳ سال به ۵۴۰ میلیون دالر افزایش خواهد یافت. و بربنیاد این قرارداد امارت اسلامی ۲۰ درصد سهم خواهد داشت و این سهم  تا ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.

در پروژه استخراج آمو دریا برای ۳۰۰۰ افغان زمینه کار فراهم خواهد شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.