Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 44807
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 23 ژانویه 2023 - 18:50 |

رأی الیوم: آزادی بیان در غرب دروغی بزرگ است

رأی الیوم: آزادی بیان در غرب دروغی بزرگ است

سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی با اشاره به استانداردهای دوگانه غرب در قبال آزادی‌بیان ادعایی خود، آن را دروغی بزرگ خواند و از نقش لابی‌های صهیونیستی در اسلام‌ستیزی و اهانت به مقدسات مسلمانان پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از رای الیوم، تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند.

اواخر فروردین سال جاری نیز یک نژادپرست و افراطی در دانمارک به بهانه آزادی بیان و تحت حمایت پلیس در شهر «لینکوپینگ» سوئد، قرآن کریم را آتش زد.

مرداد ماه سالجاری نیز تعداد اندکی از معاندان اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و در روز تاسوعی حسینی کردند.

«عبد الباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم در خصوص این هتاکی جدید به قرآن کریم نوشت: « “آزادی بیان” که این روزها در دنیای غرب در سطح وسیعی به عنوان دستاویزی برای سوزاندن قرآن کریم، توهین به رسول خدا (ص) و بیزاری جستن از دین اسلام استفاده می‌شود، به منزله جواهر تاج دموکراسی غربی است که با ظهور احزاب راست فاشیست در اکثر کشورهای اروپایی به سرعت در حال فرسایش است و آنچه در سوئد اتفاق افتاد ممکن است، نوک کوه یخ باشد».

وی در ادامه نوشت: «‌آزادی بیان برای آنها شده است نه ما و با برخی از سیاست‌ها و مواضع آنها، به ویژه ماهیت نژادپرستانه، تطبیق دارد، و متاسفانه دیگر در مورد ما به عنوان عرب و مسلمان، چه مهاجر و چه به عنوان کسانی که جهان عرب و اسلام هستیم، خصوصاً وقتی صحبت از آرمان‌های عادلانه ما و به ویژه فلسطین به میان می‌آید، تطبیق ندارد. در سایه غیاب هرگونه تحرک عربی و اسلامی برای مقابله با این سوء‌استفاده‌ها پس از گسترش دامنه عادی‌سازی موسوم به توافقنامه‌های ابراهیم، دولت اشغالگر اسرائیل و لابی‌های آن نقش عمده‌ای در این زمینه ایفا کردند».

عطوان با اشاره به پارادوکس‌های آزادی‌بیان به سبک غرب، نوشت:« ما می‌توانیم از آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و سیاست‌ها و تاریخشان انتقاد کنیم اما نمی‌توانیم در جهان غرب از جنایات اسرائیل در حق کودکان فلسطینی و نابودی منازلشان، اعدام‌های روزانه مردان جوان غیرمسلح در خیابان‌های کرانه‌ باختری اشغالی انتقاد کنیم. دلیل آن ساده است و آن وجود قوانینی است که این انتقاد را آنتی سمیتیزم (یهودستیزانه) می‌داند. لذا چنین اعتراض و انتقادی به منزله نقض قوانین است که مجازات آن ۱۵ سال زندان است زیرا تحریک به نفرت است که به گناه حمایت از تروریسم می‌رسد».

وی نوشت: «آلمان هرگونه تظاهرات در اعلام همبستگی با شهدا در جنین، نابلس و نوار غزه و نیز همبستگی با حق مشروع فلسطینی‌ها در مقاومت در برابر اشغالگری را ممنوع می‌کند. حتی دادگاه‌های تفتیش عقاید برای روزنامه‌نگاران عرب تشکیل داد و آنها را از کار برکنار کرد.در بریتانیا قانونی تصویب شد که هرکس پرچم حماس را بلند کند یا از ادبیات آن استفاده کند، زندانی شود، چه برسد به اینکه وابسته به حماس باشد یا صرفاً با آن همدردی کرده باشد. این امر به خودی خود، از نظر تئوریک زمینه قانونی را برای دستگیری و شاید لغو تابعیت و اخراج این افراد از کشور فراهم می‌سازد. در فرانسه نیز قانوناً هرگونه زیر سوال بردن یا انکار “هولوکاست” جرم است و این فهرست طول و تفصیل دارد و دشوار است که بدانیم کجا متوقف می‌شود».

بر این اساس، در یکی از برنامه‌های شبکه بی‌بی‌سی به زبان انگلیسی شرکت کردم که به سوء قصد اخیر  علیه سلمان رشدی، نویسنده آیات شیطانی می پرداخت؛ در آنجا گفتم که بسیاری در جهان اسلام این کتاب را توهین به اسلام، تحریک به اسلام هراسی و تجسم بخشیدن به “آزادی نفرت” علیه مسلمان به بهانه آزادی بیان می‌دانند. جهان به پا خاست و ساکت ننشست و لابی صهیونیستی لشکرکشی شدیدی علیه شخص من و شبکه‌ای که میزبان من بود به راه انداخت و به همه مصاحبه‌ها و مقالاتم ارجاع دادند تا بگویند که من یهودی‌ستیز هستم. این لابی امضای بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از جمله نمایندگان مجالس عوام و اعیان، روزنامه‌نگاران ارشد، نویسندگان و بازیگران را جمع‌آوری کرد تا تحقیقات پارلمانی در خصوص این تعدی بی‌بی‌سی  و میزبانی یک فرد یهودستیز، و عدم رعایت توازن در پوشش وقایع مربوط به اسرائیل و صهیونیسم آغاز شود.هنوز این حملات ادامه دارد در حال گسترش است تا جایی که هر نویسنده عرب یا مسلمانی که جرأت همدردی با قربانیان اشغالگری اسرائیل را داشته باشد یا از جنایات آن علیه فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کند، هدف قرار می‌دهد. ما یک فایل صوتی و تصویری کامل داریم که گواه این سخنهای ماست».

عطوان در ادامه می‌نویسد: در قانون کشور سوئد،هرگونه آتش زدن پرچم همجنسگرایان جرم تلقی می شود، زیرا تحریک علیه گروهی از شهروندان در ایین کشور است، اما این قانون یک شهروند سوئدی راست نژادپرست را که کتاب مقدس بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان را سوزانده که ده‌ها هزار نفر آن‌ها در سوئد زندگی می‌کنند و شهروند آن محسوب می‌شوند، مجرم نمی‌داند.

در ادامه این یادداشت آمده است: «اکثر حکومت‌های اسلامی از جمله برخی حکومت‌های عربی، بیانیه‌هایی در محکومیت سوزاندن قرآن کریم در سوئد صادر کرده‌اند، اما این محکومیت‌ها هیچ ارزشی ندارند، زیرا مانع از سوزاندن قرآن توسط همان فرد نژادپرست در دوره‌های قبل نشده است. مجله فرانسوی “شارلی ابدو” را نیز از انتشار کاریکاتورهای جدید در اهانت به پیامبر اسلام باز نداشت، بلکه نقاشی‌های توهین آمیز قدیمی بیش از یک بار بازنشر شده است. دلیل این امر ساده است زیرا این دولت‌ها و حکومت‌ها هیچ کاری علیه شهرک‌نشینان صهیونیست که با سوزاندن قرآن کریم، یورش به مسجد الاقصی، تقسیم مسجد ابراهیمی در الخلیل تفریح می‌کنند، انجام نمی‌دهند و این داستان ادامه دارد».

سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه تصریح می‌کند: «مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی و جهان، تورات یهودیان یا انجیل مسیحیان را به آتش نمی‌کشند نه برای وجود قوانینی که این کار را ممنوع می کند بلکه چون آنها به این ادیان و مومنان به آن، احترام می‌گذارند. سپس کسانی می آیند که این لطف و این اخلاق نیکو را با سوزاندن قرآن کریمشان با حمایت دولت‌ها و نیروهای امنیتی آنها و در زیر دروغ “آزادی بیان” پاسخ می‌دهند».

به اعتقاد نگارنده، این اقدامات شرم آور و تحریک آمیز را می توان به راحتی حل کرد. همانطور که پارلمان‌های غربی قوانینی را در مورد منع انکار هولوکاست یهودیان صادر کردند، چرا چنین کاری را درباره سوزاندن قرآن انجام نمی‌دهند و قوانینی صادر نمی‌کنند که سوزاندن قرآن و توهین به رسول الله را جرم انگاری می‌کندو مجازات سنگینی برای متخلفان تعیین کند؟ آیا صدور این قوانین نقض آزادی بیان است؟ چگونه؟

در ادامه این یادداشت آمده است: «جنایت سوزاندن قرآن کریم در سوئد تکرار خواهد شد و چه بسا در سایه قدرت گرفتن جناح راست نژادپرست، عدم وجود رهبران خردمند، تسلط ایالات متحده بر اروپا و ظهور علائمی که موید طولانی‌ شدن جنگ اوکراین است، این امر گسترش هم بیابد. عرب‌ها و مسلمانان باید خود را برای پیامدهای فاجعه‌بار احتمالی، آماده کنند که شاید بارزترین آنها تنگ‌تر شدن حلقه بر عربها و مسلمان و اخراج میلیون‌ها پناهنده عرب و مسلمان که دیگر شهروند بسیاری از کشورهای اروپایی هستند و بازگشت آن‌ها به کشورهای مبدأ شود».

عطوان در خاتمه می‌نویسد: «لابی‌های صهیونیستی که نقش عمده‌ای در تضعیف ارزش‌های عدالت به ویژه آزادی بیان و احترام به نظرات دیگران در غرب داشته‌اند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ترویج پدیده “اسلام هراسی” که بارزترین قربانیان آن مسلمانان هستند، سهیمند. شاید یادآوری این نکته مفید باشد که “هولوکاست” [ادعای] در خاورمیانه یا کشورهای مغرب اسلامی عربی، جایی که یهودیان در آن به عنوان شهروندانی برابر با سایر شهروندان با شرافت در حال زندگی بودند، روی نداده، بلکه در قلب اروپا رخ داده است».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.