Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44516
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 ژانویه 2023 - 20:13 |

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه: شهید سلیمانی عمر خود را فدای دفاع از ارزش‌های اسلامی کرد

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه: شهید سلیمانی عمر خود را فدای دفاع از ارزش‌های اسلامی کرد

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه ترور شهید سلیمانی را نشانه ضد صلح بودن عوامل آمریکایی این ترور توصیف و تأکید کرد: شهید سلیمانی شخصیتی از خود گذشته بود که عمر خود را فدای دفاع از عقاید و ارزش‌های اسلامی و محافظت از ملت‌ها کرد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل ایکنا؛ شیخ نفیع الله عشیروف، رئیس اداره دینی مرکزی مسلمانان بخش آسیایی روسیه و از مفتیان اعظم روسیه در حاشیه همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی قهرمان جهانی مقاومت» درباره ابعاد شخصیت شهید سلیمانی و دستاوردهای وی و همچنین وضعیت اسلام و مسلمانان در روسیه به گفت‌وگو نشست.

شیخ عشیروف در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه حاج قاسم را در  وهله نخست باید شخصیتی صلح‌طلب در داخل کشور ایران، منطقه و حتی جهان توصیف کرد، گفت: شهید سلیمانی با هدف صلح و نه جنگ‌طلبی مبارزه کرد، او برای مبارزه با تروریسم و حفظ منطقه و ملت‌های آن در میدان نبرد حضور داشت.

وی تأکید کرد: شهید سلیمانی شخصیتی از خود گذشته بود که عمر خود را فدای دفاع از عقاید و ارزش‌های اسلامی و محافظت از ملت‌ها کرد.

شیخ عشیروف با بیان اینکه شهید سلیمانی در مبارزه با همه بدی‌ها و حتی در طول زندگی قهرمانانه زندگی کرد تا عدالت را در جامعه و جهان زنده کند، گفت: در واقع برگزاری این کنفرانس‌ها کمک می‌کند تا ابعاد زندگی و شخصیت او به دنیا بیشتر شناسانده شود و مطمئناً این روزها که سومین سالروز شهادت این شهید بزرگوار است نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان برنامه‌هایی برای بزرگداشت یاد ایشان برگزار شده است.

عشیروف همچنین تأکید کرد: ترور شهید سلیمانی خود نمایانگر ضدیت عوامل آمریکایی این ترور با صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است که مغایر با همه قوانین و منشورهای بین‌المللی دست به چنین جنایتی زدند و با این کار خود هرگز کمکی به صلح نکردند.

وی افزود: آمریکا خود را حاکم جهان می‌داند و تصور می‌کند که امکان پیگیری بحث مجازات عوامل جنایت ترور سلیمانی غیرممکن است؛ اما قطعاً نباید بی‌پاسخ باشد تا شاهد تکرار چنین جنایاتی نباشیم.

شیخ عشیروف در ادامه این گفت‌وگو بر اهمیت موضوع تقریب مذاهب تأکید کرد و گفت: تحقق این امر برای جهان اسلام ضرورت است. امروز فرقی نمی‌کند یک مسلمان حنفی، شافعی یا شیعه است همه باید دست به دست هم دهند و در برابر استعمارگران در جهان بایستند.

وی بر لزوم تقویت وحدت و برادری بین مسلمانان تأکید کرد و گفت: اگر به اختلاف بین مذاهب اسلامی دامن زده شود دشمن از آن بهره می‌برد. فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره ممنوعیت توهین به مقدسات ادیان مختلف بسیار کمک کننده بوده است.

شهید سلیمانی دل‌های مسلمانان را به هم نزدیک کرد

این شخصیت روس به نقش سپهبد سلیمانی در تقریب بین مذاهب هم اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی را شاید در دنیا شخصیتی نظامی بدانند، در صورتی که وی با اقداماتی که در دفاع از شهروندان شیعه و سنی در منطقه انجام داد، به نزدیکی دل‌های مسلمانان به یکدیگر کمک شایانی کرد.

 

رئیس اداره دینی مرکزی مسلمانان بخش آسیایی روسیه یادگیری مفاهیم قرآن کریم توسط مسلمانان را راه مهم تحکیم وحدت اسلامی توصیف کرد و گفت: دعوت به وحدت نباید صرفاً یک شعار باشد و راه اینکه این موضوع مهم در قلب‌ها حک شود، این است که به قرآن عمل کنیم، خداوند در قرآن کریم مسلمانان را از تفرقه برحذر داشته است.

شیخ عشیروف با بیان اینکه در بین علمای مسلمان در روسیه اختلاف‌های مذهبی وجود ندارد، گفت: بسیاری از علمای مسلمان روسیه در ایران تحصیل کرده‌اند از جمله دختر و نوه من.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در اداره دینی مرکزی مسلمانان روسیه هیچ اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی وجود ندارد، گفت: علمای ما در این نهاد به خوبی به ارزش‌های تقریب بین مذاهب پایبند هستند.

عشیروف با اشاره به اینکه تریبون‌های رسانه‌ای غرب در سایه هجمه سنگین تبلیغاتی خود علیه دولت بشار اسد و حامیان آن سعی در تخریب چهره مبارزان با تروریسم و دامن زدن به جنگ فرقه‌ای را داشتند، گفت: بدخواهان با سوء استفاده از فضای جنگ روسیه و عراق، به دنبال اختلاف بین شیعه و سنی بودند.

این شخصیت روسی با اشاره به وجود شایعه‌پراکنی‌هایی از سوی محور غربی درباره فعالیت‌های الحشد الشعبی در عراق گفت: ما در نهاد دینی روسیه در این کشور تلاش کردیم با انتشار واقعیت‌ها از طریق سخنرانی‌ها یا از طریق رسانه به جنگ با این شایعات برویم و نمونه‌هایی از واقعیت برادری و برابری بین مذاهب از جمله مبارزات الحشد الشعبی و رزمندگان شهید سلیمانی در دفاع از مناطق سنی‌نشین از چنگ تروریست‌ها را بازگو تا تبلیغات منفی را خنثی کنیم.

نقش ایران در وحدت مسلمانان روسیه

وی با اشاره به دعوت همیشگی آیت‌الله خامنه‌ای به برادری و برابری بین مسلمانان گفت: در روسیه هم بر همین مبنا شاهد وحدت بین مسلمانان هستیم و روز‌به‌روز هم مستحکم‌تر می‌شود.

شیخ عشیروف با اشاره به دعوت اخیر شیخ الازهر به گفت‌وگوی شیعه و سنی گفت: بر خلاف برخی دانشگاه‌های دینی در برخی کشورها که معمولاً تحت تأثیر مسائل سیاسی رویکردهای فرقه‌گرایانه دارند، الازهر تلاش داشته که خارج از دایره اختلافات عمل کند البته متأسفانه تبلیغات منفی بدخواهان و غربی‌ها که به دنبال ایجاد تفرقه بودند مانعی برای پیشبرد این پیشنهاد شیخ الازهر شده و الازهر می‌توانست در زمینه وحدت اسلامی بهتر عمل کند.

رئیس اداره نهاد دینی مسلمانان روسیه به نقش مرحوم آیت الله تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پیشبرد طرح تقریب بین مذاهب در سطح منطقه و جهان و از جمله در روسیه گفت: وی در زمان حیات خود با تلاش‌هایش توانست درک مشترکی بین مسلمانان روسیه ایجاد کند.

وی با اشاره به هتاکی‌های گروهی در انگلیس به مقدسات اهل تسنن گفت: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران  و شخص مقام معظم رهبری بارها این هتاکی‌ها را حرام اعلام کردند و بیشترین کسانی که موضوع تقریب مذاهب را زیر سؤال می‌برند، همین گروهی هستند که در انگلیس اقامت دارند و مقدسات را نشانه رفتند که ما در روسیه اصلاً آنها را مسلمان هم نمی‌شناسیم.

شیخ عشیروف با اشاره به رواج این شبهه که قرآن شیعه و سنی با هم تفاوت دارد، گفت: من یادداشتی را از سید حسن نصرالله دارم که در سخنرانی‌های خود هم همیشه بر آن تأکید دارد که مسلمانان کتاب واحدی دارند و آن قرآن کریم است که برای شیعه و سنی یکی است.

وی افزود: ما نسخه‌های زیادی از قرآن کریم را از سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو دریافت و بین مسلمانان آنجا در مساجد مختلف توزیع کردیم و توضیح دادیم که قرآن شیعه و  سنی یکی است.

این مسئول دینی در روسیه با تأکید بر اینکه باید تبلیغات منفی علیه وحدت اسلامی را با الگوها و مصداق‌های واقعی جواب داد، گفت: شخص سید حسن نصرالله و حضرت آیت الله خامنه‌ای نماد وحدت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز با اشاره به اینکه نهادهای دینی در روسیه به برگزاری مسابقات قرآنی در سطح داخلی و بین‌المللی در این کشور در سطح بزرگسالان و اخیراً در سطح کودکان اهتمام زیادی قائل هستند، گفت: باید در هر برنامه قرآنی که تدارک دیده می‌شود، روح قرآن شناخته شود مفاهیم قرآنی هم درک شود.

شیخ عشیروف افزود: برپایی مسابقات برای شناختن صوت زیباتر اهمیت خود را دارد؛ اما در کنار آن باید بر سر درک بهتر مفاهیم قرآن هم در هر کشوری رقابت‌های بیشتری ایجاد و مسابقات بیشتری تدارک دیده شود؛ چون قرآن برنامه زندگی و قانون اساسی زندگی ماست که ما در این راستا باید بیشتر عمل کنیم.

شگفتی از جانفشانی‌های حاج قاسم به روایت مسیحیان

شیخ ووقار، امام جماعت شهر چلیابینسک، مرکز استان اوبلاست چلیابینسک و جانشین شیخ عشیروف در نهاد دینی مسلمانان در منطقه آسیایی روسیه نیز در گفت‌وگویی کوتاه در حاشیه همایش شهید سلیمانی گفت که برای سومین بار است که در همایش‌های دینی و فرهنگی ایران حاضر می‌شود و مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی هم که برای نخستین بار در سطح بین‌المللی برگزار شده باشکوه و با اهمیت است.

شیخ ووقار، امام جماعت شهر چلیابینسک، مرکز استان اوبلاست چلیابینسک

وی افزود: موضوعی که برای من در این همایش حائز اهمیت و شگفت‌انگیز بود، حضور شخصیت‌هایی از ادیان و مذاهب دیگر در بزرگداشت شخصیت شهید سلیمانی بود و اینکه مسیحیان و یا پیروان هر دین دیگری هم نسبت به جانفشانی‌ها و حقانیت این شهید ایمان دارند.

شیخ ووقار با بیان اینکه در مسجد شهر چلیابینسک که در سال ۲۰۰۵ به همت وی و نهاد دینی روسیه تأسیس شده، مسلمانان در انجام شعائر اسلامی خود آزادی کامل دارند، گفت: در این مسجد شیعه و سنی در کنار یکدیگر در صف نماز جماعت می‌ایستند.

این شخصیت دینی در روسیه با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ» گفت: خداوند می‌فرماید که همگی به ریسمان خدا  قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت‌، چنگ زنید، و پراکنده نشوید. ما تجسم واقعی وحدت مسلمانان را در روسیه به نمایش گذاشته‌ایم. وقتی قرآن و پیغمبر ما مسلمانان یکی است، چرا بخواهیم به دنبال نزاع و اختلاف باشیم تا بیگانگان از آن سوء استفاده کنند.

شیخ ووقار همچنین گفت که در همین مسجد شهر چلیابینسک مسابقات قرآنی در سطح منطقه‌ای و دیگر فعالیت‌های دینی منطقه‌ای برگزار می‌شود و با استقبال خوب مسلمانان روبه‌روست.

همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی، قهرمان جهانی مقاومت» روزهای چهاردهم و پانزدهم دی‌ماه با حضور مقامات عالی کشور و شخصیت‌های بین‌المللی در تهران برگزار شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.